Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Umělá inteligence a slohová práce mohou být kamarádi

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Jiří Vítek / Seznam.cz

Někteří učitelé a vzdělavatelé jsou vůči umělé inteligenci skeptičtí. Skutečností ovšem je, že umělá inteligence není nějaká černá magie, alebrž nedílná součást života člověka ve 21. století.

Článek

V jedné učitelské skupině na Facebooku probíhala diskuze o tom, jak žáci prostřednictvím AI mohou podvádět a co má učitel dělat, když takový podvod odhalí. Pokud pominut fakt, že automatický předpoklad žákova podvodu nesvědčí o úplně ideálním vztahu mezi žákem a učitelem, na tuto otázku existuje jen jedna odpověď: namísto zakazujícího přístupu naučit žáky efektivně s AI pracovat. Vytvořil jsem proto několik tipů, jak s AI ve vztahu ke slohové práci smysluplně pracovat a v dané skupině je zveřejnil. Konkrétně šlo o těchto pět kroků:

  1. Zdroj inspirace: pokud žák neví, o čem má psát, může se zeptat AI, která mu nabídne možná témata.
  2. První věta: pokud žák neví, jak začít, může popsat AI své téma a požádat o první věty. Na tu pak naváže vlastním textem.
  3. Počítání slov: AI může žákovi vyhledat a spočítat opakující se slova v textu.
  4. Synonyma: žák může AI požádat, aby navrhla synonyma, která mohou nahradit často se opakující slova v textu.
  5. Ilustrace: žák si může prostřednictvím AI vygenerovat ilustraci ke své slohové práci.

A co s těmi podvody? Součástí podkladů pro hodnocení může být export celé konverzace s umělou inteligencí. To navíc umožní učiteli poskytovat žákovi smysluplnou zpětnou vazbu na jeho práci s umělou inteligencí a prompty (zadání pro umělou inteligenci).

Pojďme si to zkusit!

Abychom si takový postup demonstrovali na konkrétním příkladu, vyzkouším sám kroky 1 až 5 a ke všem sem v článku přidám krátký komentář. Na místě je také uvést, že všechny kroky mají žáka pouze podporovat a inspirovat v jeho jazykových dovednostech. Zkopírování celého textu práce do konverzace s umělou inteligentní a žádost o jeho vylepšení by se míjela vzdělávacím účinkem.

Zdroj inspirace

Požádal jsem AI, aby mi navrhla témata, o kterých můžu napsat krátký příběh. Dostal jsem 7 témat, všechna jsou zajímavá. Subjektivně soudím, že obsahují jakýsi magický prvek či nadpřirozeno. Výběr je vážně složitý, nejraději bych psal o všem. Abych to zjednodušil, vybírám si tedy téma první - ztracený dopis.

Foto: ChatGPT (OpenAI)

Zdroj inspirace (AI)

Inspirativní návrhy mi přišly zajímavé a pokud bych do promptu vnesl část své osobnosti (například co mě zajímá, jaké jsou mé koníčky), věřím, že by návrhy byly šité na míru. V tomto bodě se tedy umělá inteligence osvědčila.

První věta

Abychom dodrželi jednotlivé kroky postupu, nyní jsem požádal AI, aby mi navrhla první větu příběhu o ztraceném dopisu.

Foto: ChatGPT (OpenAI)

První věta (AI)

Navážu na první větu, kterou navrhla AI. Pokusím se příběh dopsat podle sebe, aby měl alespoň pár řádků a obsahoval nadpřirozené konsekvence: Bylo deštivé odpoledne, když Anna poprvé vstoupila do zaprášeného starožitného obchodu na rohu ulice a našla tam ztracený dopis, který měl navždy změnit její život. Vrátila se domů a dopis otevřela. Papír byl nažloutlý a jen špatně čitelný, z toho usoudila, že dopis musí být opravdu velmi starý. Až do noci se snažila rozluštit, kdo je pisatelem a co je obsahem dopisu! Nakonec se jí povedlo přečíst alespoň část dopisu. Pochopila, že jej psal člověk, který vlastnil její dům před 250 lety. Popisoval zvláštní události, které se v blízkosti domu děly. Rozvody, hádky, uvadlé květiny. Jako by dům přitahoval všechno zlé! Jak je to jen možné? Navazují na tento dopis nějaké další? Co je obsahem odstavce, který se Anně rozluštit nepovedlo? Nad už tak záhadným dopisem se jen otevíraly a otevíraly další otazníky. První věta mi umožnila napsat, z mého pohledu, docela solidní krátký příběh. V tomto bodě se tedy umělá inteligence osvědčila.

Počítání slov

Nastal čas o požádání umělé inteligence o 5 nejčastěji se vyskytujících slov v textu včetně četnosti jejich výskytu. Uvedl jsem v promptu, že mohou být skloněná. Skloňování se týká podstatných jmen, přičemž se vždy zachovává kořen slova. Pokud by každá věta začínala slovem dopis, ale v jiném pádě, nebude to stylisticky úplně ideální text. Slovesa se ovšem časují. Například sloveso být, které se v různých textech povětšinou opakuje nejčastěji, nezachovává v minulém (byl), přítomném (je) a budoucím (bude) čase kořen slova. Takových sloves je více. Nejsem jazykovědně zdatný, ale možná by se dala nazvat slovesy nepravidelnými. Vyčasovaná slovesa tedy klidně může AI napočítat zvlášť.

Foto: ChatGPT (OpenAI)

Počet slov (AI)

Abychom si ověřili správnost výpočtů AI, přepočítal jsem slova i já v textovém editoru (Microsoft Word). Zvratné zájmeno se se v textu skutečně vyskytuje 6×, spojka a se v textu skutečně vyskytuje 5×, slovo dopis včetně skloněných tvarů 6× (4× se vyskytuje neskloněný dopis), sloveso být vyčasované na je 4× a spojka který 3×. Vypadá to, že AI nezvládne vyhledávat skloněná podstatná jména a pro tento úkol jsou vhodnější textové editory. V tomto bodě se tedy umělá inteligence neosvědčila.

Synonyma

K pěti slovům, která AI označila jako nejčastěji se vyskytující, jsem si nechal vypsat synonyma. U zvratného zájmena se správně identifikovala, že jej nahradit nelze. Spojku a bych osobně nenahrazoval slovem navíc, ale možná mě nějaký lingvista opraví. Ostatní návrhy přijímám. Dopis lze nahradit všemi třemi navrženými ekvivalenty. Myslím si ovšem, že to není vhodné, protože dopis je ústředním motivem celého příběhu. Protože v konverzaci celou dobu pokračuji od úvodního promptu, AI měla možnost tuto souvislost uvážit. U slovesa je mě velmi zaujal návrh .

Foto: ChatGPT (OpenAI)

Synonyma (AI)

Pokusil jsem se alespoň některá slova v textu nahradit navrženými synonymy: Bylo deštivé odpoledne, když Anna poprvé vstoupila do zaprášeného starožitného obchodu na rohu ulice a našla tam ztracený dopis, který měl navždy změnit její život. Vrátila se domů a dopis otevřela. Papír byl nažloutlý, navíc jen špatně čitelný, z toho usoudila, že dopis musí být opravdu velmi starý. Až do noci se snažila rozluštit, kdo je pisatelem a co má být obsahem dopisu! Nakonec se jí povedlo přečíst alespoň část dopisu. Pochopila, že jej psal člověk, jenž vlastnil její dům před 250 lety. Popisoval zvláštní události, které se v blízkosti domu děly. Rozvody, hádky, uvadlé květiny. Jako by dům přitahoval všechno zlé! Jak je to jen možné? Navazují na tento dopis nějaké další? Co je obsahem odstavce, který se Anně rozluštit nepovedlo? Nad už tak záhadným dopisem se jen otevíraly a otevíraly další otazníky. Myslím, že to příběh trošku pozvedlo. V tomto bodě se tedy umělá inteligence osvědčila.

Ilustrace

Požádal jsem umělou inteligenci (trochu jinou službu, protože konverzační AI, kterou jsem dosud používal, neumožňuje bezplatně vytvářet obrázky) o vytvoření ilustrace. Do promptu jsem vložil úvodní popis příběhu z prvního kroku. Celé znění bylo: Vytvoř ilustraci k tomuto příběhu: Ztracený dopis: Hlavní postava najde starý dopis ve starožitném obchodě. Dopis odhaluje tajemství z minulosti, které může změnit život nejen jí, ale i dalším lidem v jejím okolí.

Foto: Umělá inteligence - Copilot (BingAI)

Ilustrace k příběhu

Obrázek poměrně vystihuje atmosféru příběhu. Nevidím na obrázku žádný (na první pohled) zjevný nesmysl, jako třeba levitující židli. V tomto bodě se tedy umělá inteligence osvědčila.

Závěr

Článkem jsme si ukázali, jak může žák smysluplně využít umělou inteligenci při psaní slohové práce. Příběh byl samozřejmě kratší, neb se v článku musel vyskytovat opakovaně. Mnou navržené kroky k využití AI při psaní slohové práce, které jsem doporučoval v učitelské facebookové skupině, jsem chtěl zpětně kriticky zhodnotit. 1., 2., 4. a 5. krok mi dávají smysl. 3. krok se dnes neosvědčil. Technika se ovšem neustále vyvíjí, tak je to třeba jen otázkou času.

O autorovi

Michal Ševčík je student gymnázia, působí na osvětovém webu Co nevíte o škole, z projektu Otevřená věda koná stáž z didaktiky chemie na Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského, je spoluautorem Badatelského zápisníku z přírodopisu v nakladatelství TakTik. Spolupracuje s NPI v Ostravě. Dlouhodobě se zabývá moderními přístupy k učení a vzdělávání. Účastní se konferencí, píše články. Je členem České středoškolské unie, pracovní skupiny pro vzdělávací politiku.

Foto: Archiv M. Ševčíka

Michal Ševčík (Co nevíte o škole)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám