Hlavní obsah
Názory a úvahy

A přece se netočí aneb proč (ne)věřit, že je země plochá

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Wikimedia Commons / volné dílo

Existuje celkem velká skupina příznivců ploché země, kteří na vás budou valit jeden argument za druhým a přesvědčovat vás o tom, že je naše planeta placka.

Článek

Přibližně před pěti lety jsem se setkal s jedním studentem vysoké školy, který měl slušně obsáhlé všeobecné znalosti a dalo se s ním do hloubky rozebrat téměř cokoliv. Při našel dlouhém debatování jsme ale narazili na téma ploché země. Když mě začal přesvědčovat o tom, že naše země není kulatá, myslel jsem si zprvu, že si ze mě dělá legraci. Nikdy jsem do té doby neměl čest s někým podobného názoru. Lidé věřící v placatou zemi pro mě byla malá skupina nevzdělaných individuí, kteří žijí ve svém světě plném nesmyslů. Tento hoch ale vybočoval ze škatulky, do které bych ho dle jeho názoru zařadil. Neshodli jsme se, jeho argumenty pro mě nebyly dost přesvědčivé. V debatě jsme pro jistotu pokračovali na jiné téma.

Kromě výše zmíněného jsem se osobně s nikým takového názoru nesetkal. Na internetu jsem ale našel spoustu webových stránek věnujících se právě tomuto tématu. Byl jsem v šoku kolik lidí je přesvědčeno o ploché zemi. Se zájmem jsem si pročítal diskuzní fóra a zkoumal „důkazy“. Možná mě debatující znejistili, ale určitě jsem nezměnil názor na tvar naší planety. Rád bych se ale podělil o pro mě nejzajímavější argumenty, které by měly potvrzovat plochost naší planety. Pojďme na to.

Voda drží rovinu

Prvním důkazem má být fakt, že veškeré vodní plochy jsou na hladině rovné. Při pohledu na otevřený oceán není nikde vidět zaoblení, tudíž musí být země rovná.

Za horizontem nic nemizí

Tento argument je popravdě ten, který mě lehce znejistil. Říká totiž, že horizont není, pouze s oddalujícím se pozorovaným objektem ztrácíme schopnost ho rozeznat. Nejlépe je tento jev pozorovatelný opět na moři. Vzdálenost pravého horizontu závisí na výšce oka nad povrchem Země. Při výšce oka 1,70 m činí asi 4,7 km, při výšce 100 m asi 36 km. Takže pokud stojíte na pláži, která je ve výšce 0 metrů nad mořem, neměli byste dohlédnout dál než 4,7 km, respektive například na pláž vzdálenou dál než 4,7 km. Osobně jsem si zkusil na dovolené v Řecku s pomocí mapy dohlédnout na desítky kilometrů vzdálené ostrovy. Kupodivu jsem dohlédl.

Gravitace neexistuje

Země prý nemá gravitační pole. Na zemi nás drží jakýsi magnetismus, hustota, tlak a světlo. Podle vyznavačů ploché země je i ve vesmírů znatelné, kde je nahoře a kde dole a země letí neustále vzhůru.

Zemi obklopuje ledovec

Důvodem, proč moře nestečou dolů pryč z naší planety, je ten, že po celém okraji je prý Antarktida v podobě jakéhosi ledovcového prstence, který drží vodu uvnitř.

Letadla by musela neustále stoupat

Podle zastánců teorie o ploché zemi by letadla musela na kulaté zemi neustále stoupat. Drží prý ale stále stejnou letovou výšku, proto prý musí být země jednoznačně plochá.

Žádné satelity neexistují

Na oběžné dráze údajně není jediná družice. Satelitní vysílání a GPS signál je veden po zemi. Stejně tak snímky naší planety jsou foceny z letadel a následně pospojovány na počítači.

Severní pól je jen hranice

Kromě důkazů o ploché zemi se v diskuzích objevuje také teorie, že severní pól není pouze ledová kra. Je za ním prý další vodní plocha a dva kontinenty, které vyšší moc nechce, abychom znali. Proto je prý vstup i pouhý přelet nad severním pólem zakázán. Můžeme se také dočíst.

Netočí se

Zeměkoule se otočí za jeden den, respektive jedna otočka trvá 23 hodin, 56 minut a 4 sekundy. Rychlost otáčení je vzhledem k její velikosti 1667 km/h. Podle teoretiků o ploché zemi se planeta nemůže otáčet, protože bychom takovou rychlost nevydrželi. Důkazem o tom mají být padající předměty. Pustíme-li nějaký předmět z velké výšky, dopadne přesně na plochu pod ním. Pokud by se země otáčela, musel by předmět dopadnout jinam. Je sice nepředstavitelné, že se celý život točíme tak ohromnou rychlostí, ale reálné to být může. Jedeme-li v autě, také máme pocit, že sedíme na místě, jelikož necítíme odpor. Stejné to je i u planety.

Závěrem

Důkazů o kulaté zemi je nespočet, teorií o ploché zemi je také spousta. Přestože některé teorie mě lehce znejistily, já zůstávám u verze s kulatou planetou. Nejsem typ člověka, co ostatním vyvrací jejich názor. Rád se poučím a rád povedu dlouhé diskuze, třeba mě jednou někdo o ploché zemi přesvědčí. A co vy, v jaký tvar naší planety věříte? Jaké další důkazy o potvrzení ploché země jste slyšeli?

Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Obzor

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz