Hlavní obsah

Rituální obřízka afrického kmene končí často smrtí, nebo amputací genitálií

Foto: South African Tourism from South Africa, CC BY 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/2.0>, via Wikimedia Commons

Rituál Ulwaluko, tradiční obřízka a iniciační obřad, je jedním z nejzásadnějších pilířů kultury jihoafrického etnika Xhosů. Jeho průběh ale doprovází řada kontroverzí.

Článek

V dnešní době, kdy je moderní medicína na špičce, je pro mnohé nepochopitelné, proč se mladí muži dobrovolně uchylují k rituální obřízce, která je prováděna v nehygienických podmínkách a často končí vážnými infekcemi, znetvořením, amputací či dokonce smrtí. Muži z kmene Xhosa mají na tuto otázku jednoznačnou odpověď: Nejde jen o samotný akt obřízky, nýbrž proces, během kterého se chlapci mění v muže.

Cesta od chlapce k muži

Ulwaluko není jen jednorázový akt obřízky, ale komplexní cesta, která trvá přibližně jeden měsíc a má za úkol připravit chlapce na dospělost. Tento rituál, který probíhá v odlehlých oblastech, daleko od vesnice, je rozdělen do několika fází, z nichž každá má svůj specifický význam.

Rituál zvaný ukunhena začíná v časných ranních hodinách. Rodina a muži z komunity se shromáždí na slavnosti, kde jsou chlapci, nazývaní abakhwetha, ustaveni do kraalu (tradiční ohrady). Zde sedí na holé zemi, zahaleni v šedých přikrývkách. Během hostiny, která posiluje chlapce na nadcházející zkoušky, jim starší muži předávají poslední pokyny a vysvětlují, co se od nich očekává. Těsně před soumrakem, za zvuků zpěvů a tleskání žen z vesnice, se chlapci svléknou a utečou do buše, pronásledováni muži s holemi. Tento dramatický útěk symbolizuje opuštění dětství.

Foto: Ccisme, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Chlapci kmene Xhosa v první fázi rituálu

V buši na ně již čeká tradiční chirurg ingcibi s kopím (assegai). Obřízka je provedena jediným rychlým řezem. Chlapci nesmí ani pípnout, ani se hnout, protože se od nich očekává stoická statečnost. Rána je ošetřena listy z léčivé rostliny izichwe a zavázána koženým řemínkem. Poté se odeberou do chýše bhoma, která je pro ně postavena z proutí a trávy, obehnaná symbolickou bariérou z trnitých větví.

Zbytek měsíce stráví chlapci v izolaci. Prvních sedm dní je nejtěžších. Chlapci jedí pouze napůl vařenou kukuřici a je jim odepřena voda. Tato zkouška hladu a žízně má oslabit jejich těla, ale posílit jejich ducha. Ukazuje jim, že jsou schopni překonat jakákoliv utrpení. Po sedmi dnech se jim vrací síla a mohou jíst více a pít vodu. Během celého pobytu jsou pomalováni bílou hlinkou, která je chrání před sluncem a symbolizuje jejich přechodný stav.

Role dohlížitele ikhankatha je klíčová. Dohlíží na hojení ran, učí chlapce o jejich historii, klanech a odpovědnostech dospělého muže. Učí je disciplíně, respektu k předkům i k ženám a celkově je připravuje na to, aby se stali přínosnými členy společnosti. V tomto období jsou testovány jejich charaktery a vytrvalost.

Poslední den izolace, nazývaný ukuphuma, se chlapci ceremonielně omyjí v řece, aby ze sebe smyli bílou hlinku. To symbolizuje duchovní a fyzické očištění a znovuzrození. Nahatí se vrátí do tábora, kde je starší muži namažou máslem a dají jim nové přikrývky a hole.

Poté se chlapci vrací do vesnice, následováni procesím mužů. Ženy je vítají s jásotem a zpěvem. O několik dní později se převlečou do nového, moderního oblečení a symbolicky spálí chýši bhoma, ve které trávili čas po zbytek rituálu, což symbolizuje oproštění od dětství a jejich plné začlenění do dospělé společnosti.

Temná stránka rituálu Ulwaluko

Navzdory svému hluboce zakořeněnému kulturnímu významu čelí rituál Ulwaluko v moderní době velkým kontroverzím. Zatímco pro většinu Xhosů představuje posvátný přechod do dospělosti, pro stovky rodin se stal noční můrou.

Od roku 1995 zemřelo na následky komplikací spojených s obřadem nejméně 969 mladých mužů. Většina těchto úmrtí a závažných komplikací, jako jsou infekce, gangréna nebo dokonce amputace penisu, je důsledkem nehygienických podmínek a nezkušenosti tradičních praktiků. To, co by mělo být rituálem dospívání, se tak často mění v tragédii.

Tento jev je obzvláště rozšířen v oblastech, jako je Pondoland, kde byl rituál na nějakou dobu zakázán králem Fakuem poté, co ztratil několik svých synů. Rituál se zde znovu objevil v 80. a 90. letech, ovšem často bez řádného dohledu, což vedlo k alarmujícímu počtu zranění a úmrtí.

Jedním z hlavních důvodů rostoucího počtu komplikací je existence neregistrovaných a nelegálních iniciačních škol. Tyto školy, které operují mimo dohled tradičních autorit a vlády, často postrádají základní hygienické standardy a bezpečné postupy. K obřízce se zde používají nesterilní nástroje, což vede k šíření infekcí, včetně HIV/AIDS, tetanu a dalších nemocí.

Tyto tragédie jsou často způsobeny nejen nezkušeností samozvaných „chirurgů“, ale také odpíráním vody během prvních dnů rituálu. V některých případech iniciovaní umírají na dehydrataci, neboť jim je odepřen základní příjem tekutin. Ministr zdravotnictví Zweli Mkhize proto doporučil, aby se rituál neprováděl v letních měsících, kdy je riziko dehydratace nejvyšší.

Další závažný problém spočívá v neochotě iniciovaných vyhledat lékařskou pomoc v případě komplikací. Rituál je považován za posvátnou osobní zkoušku, a ti, kteří se z ní stáhnou nebo vyhledají pomoc v nemocnici, jsou ve své komunitě často považováni za nedostatečně silné. Jeden z iniciovaných uvedl, že by raději zemřel, než aby vyhledal pomoc v nemocnici. Tento hluboce zakořeněný kulturní předsudek vede k zbytečným úmrtím a trvalým zraněním.

Případy, kdy mladí muži skončili s gangrénou, nutností amputace penisu nebo museli podstoupit transplantaci, jako v případě, který popsal doktor Andre van der Merwe, vedly k tomu, že se Jižní Afrika stala jedním z center pro tyto operace.

V reakci na krizi se vláda a tradiční vůdci snaží situaci řešit. Byly přijaty zákony, jako například Customary Initiation Act (2021), které mají zajistit bezpečnost iniciovaných. Tato legislativa vyžaduje povinný souhlas rodičů nebo opatrovníků, registraci tradičních praktiků a iniciačních škol, předchozí lékařské vyšetření, které ověří, že je chlapec dostatečně zdravý na to, aby rituálem prošel, používání sterilních nástrojůdodržování hygienických standardů. Přes všechny tyto snahy bohužel neregistrované školy stále existují.

Ulwaluko: Mezi tradicí, mužstvím a homosexualitou

Rituál Ulwaluko je ve své podstatě o přechodu z dětství do dospělosti a o potvrzení identity muže (indoda) v rámci kmene Xhosů. Ve společnosti, která si vysoce cení a chrání své tradice, je pro mladé muže nezasvěcené do rituálu velmi obtížné získat plné společenské uznání, bez ohledu na věk. Právě zde se rituál dostává do střetu s otázkou sexuality a identity homosexuálních mužů.

Homosexuální muži v xhoské komunitě často čelí silnému tlaku ze strany rodiny a společnosti, aby se rituálu Ulwaluko zúčastnili. Tento tlak pramení z přesvědčení, že rituál je nezbytným krokem k dosažení skutečného mužství. Někteří homosexuální muži se rituálu podrobí dobrovolně, jelikož chtějí být plnohodnotnými členy komunity a mít možnost podílet se na mužských aktivitách a schůzkách. Mnozí z nich také chtějí vyhovět očekávání svých rodin a vyhnout se kritice, či vyloučení.

Tato cesta pro ně však může být emocionálně náročná. Rituál, který oslavuje heteronormativní pojetí mužství, může u některých vyvolat vnitřní konflikt a pocit, že se musí skrývat nebo popírat svou identitu, aby byli přijati.

Téma sexuality a rituálu Ulwaluko bylo poprvé otevřeně zpracováno v románu A Man Who Is Not a Man od spisovatele Thando Mgqolozany. Na motivy tohoto románu vznikl v roce 2017 film The Wound, který se zaměřuje na zkušenosti homosexuálních mužů během rituálu. Film odhaluje detaily, které jsou tradičně považovány za posvátné a tajné.

Reakce na film byly rozporuplné. Zatímco mezinárodní kritici a festivaly ho ocenili za hluboký a odvážný pohled na citlivé téma, tradiční vůdci Xhosů a část komunity film ostře odsoudili. Obvinili tvůrce z neúcty k jejich kultuře a z odhalování posvátných tajemství, která by měla zůstat skrytá.

Symbolika a umění v kultuře Xhosů

Kulturní dědictví Xhosů je hluboce zakořeněno v symbolismu, kde každý prvek — oděv, barva, zvuk — nese specifický význam. Tradiční oděv Xhosů je více než jen kus látky. Slouží jako vizuální komunikátor, který okamžitě odhaluje společenské postavení, věk, rodinný stav a dokonce i klanovou příslušnost. Ženy si často zdobí paže a nohy korálky a mosaznými náramky, zatímco vdané ženy nosí složité pokrývky hlavy, které jsou znakem úcty k hlavě rodiny. Muži zase nosí oděvy z kůže zvířat, které odkazují na jejich historické role lovců a válečníků.

Foto: ThatXhosaFromSA, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Typický oděv žen kmene Xhosa

Korálkové šperky (beadwork) jsou jedním z nejvýraznějších prvků xhoské kultury. Jejich význam je mnohem hlubší než jen estetický. Korálky se vyráběly z přírodních materiálů, jako jsou pštrosí skořápky, a v koloniálních dobách se staly cenným obchodním artiklem. Barvy, vzory a tvary korálků fungují jako vizuální jazyk, který sděluje osobní informace o nositeli. Například bílá barva symbolizuje čistotu, zatímco kombinace žluté a zelené může značit plodnost a nový život. Korálky také vytvářejí spojení mezi živými a světem předků, a proto je používají i šamani a léčitelé během rituálů.

Rituál Ulwaluko je plný silných symbolů, které doprovází chlapce na jejich cestě. Používání bílé hlinky na tělo je jedním z nich. Nejenže chrání pokožku před sluncem a chladem, ale má i hluboký duchovní význam, protože symbolizuje přechodný stav mezi chlapcem a mužem. Po absolvování rituálu jsou noví muži ceremonielně očištěni, což symbolizuje odprostění od dětství a fyzické i duchovní znovuzrození.

Oslavy Xhosů doprovází bohatá hudba, která zahrnuje zpěv, tleskání a hraní na tradiční nástroje, jako jsou bubny, chřestítka a flétny. Existují písně určené pro různé příležitosti, od svatebních obřadů až po iniciační rituály, přičemž některé z nich jsou určené pouze pro zasvěcené muže. Píseň „Nkosi Sikelel' iAfrika“, která se stala součástí jihoafrické hymny, je původně xhoský hymnus, který svědčí o hlubokém vlivu jejich kultury na celou zemi.

V dnešní době, kdy tvoří Xhosové přibližně 18 % obyvatel Jižní Afriky, se jejich kultura neustále vyvíjí. Mnoho z nich se přestěhovalo do velkých měst, jako je Kapské Město a Johannesburg, kde se integrovali do moderní ekonomiky a politiky.

Přes tyto změny si však Xhosové pevně drží své tradice, které kombinují s vlivy západní kultury. Během speciálních kulturních událostí i v moderních městských čtvrtích je stále možné vidět muže a ženy v tradičním oděvu. A ačkoli je obřízka dnes běžně dostupná v nemocnicích, Ulwaluko zůstává pro většinu Xhosů nezastupitelný, protože představuje mnohem více než jen fyzický zákrok. Je to rituál, který ztělesňuje hodnoty vytrvalosti, disciplíny a spojení s komunitou. Jak to sami iniciovaní vystihují: „Je těžké být mužem. Nemůžeš si to koupit, ani to dostat zadarmo, musíš se jím stát. Musíš snést bolest, hlad a útrapy. Když je v životě těžko, víš, že jsi přežil iniciační rituál, a proto se zvládneš vypořádat s jakoukoli výzvou, které čelíš.“

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz