Článek
Možná se vám to už stalo. Volá cizí číslo, často se zahraniční předvolbou, zvednete to a na druhém konci se ozve lámanou češtinou hlas, který tvrdí, že volá z vaší banky, nebo investiční společnosti a potřebuje s vámi okamžitě vyřešit otázku vašich financí. Z 99 % se jedná o podvodný telefonát, který z vás má vylákat vaše životní úspory.
Jak takový hovor probíhá?
Podvodný telefonát většinou začíná zdvořilým a profesionálním oslovením. Podvodník se představí jako zaměstnanec banky, policista nebo zástupce jiné oficiální instituce a uvede své jméno i pracovní pozici. Všechno, co říká, zní věrohodně. Může mít dokonce cizí přízvuk, což má působit dojmem, že jde o specialistu z mezinárodního oddělení. V této úvodní fázi je klíčové vzbudit důvěru, aby se oběť cítila v bezpečí a byla ochotná pokračovat v hovoru.
Následuje fáze vyvolání naléhavého problému. Podvodník vám oznámí, že na vašem účtu byla zaznamenána podezřelá aktivita – třeba platba do zahraničí nebo pokus o výběr peněz. Upozorní vás, že vaše peníze jsou v ohrožení a že je potřeba okamžitě jednat. Často vám dokonce řekne, že vidí, jak útok právě probíhá. Cílem je vyvolat ve vás pocit strachu a paniky, abyste se cítili pod tlakem a neměli čas přemýšlet. V této chvíli už začíná nátlak a manipulace.
V další fázi podvodník přejde k samotnému útoku. Vyzve vás, abyste pro záchranu svých peněz provedli nějakou akci. Nejčastěji po vás bude chtít, abyste si nainstalovali software pro vzdálený přístup (jako je AnyDesk nebo TeamViewer) nebo abyste mu sdělili citlivé údaje – heslo do bankovnictví, PIN kód nebo číslo platební karty. Bude vám tvrdit, že to je jediný způsob, jak zablokovat probíhající útok nebo převést peníze na bezpečný účet.
Poslední fází je tlak a honba za časem. Podvodník vás bude neustále urgovat, abyste neotáleli a jednali rychle. Bude tvrdit, že každá minuta navíc hraje proti vám. Všechny tyto kroky mají jediný cíl: zabránit vám v tom, abyste hovor ukončili a promysleli si situaci.
Je zásadní si zapamatovat jednu věc: žádná banka, policie ani žádná jiná oficiální instituce po vás nikdy nebude chtít, abyste po telefonu sdělovali celé číslo platební karty, PIN kód, hesla do internetového bankovnictví nebo potvrzovací SMS kódy. Tyto údaje jsou striktně soukromé a slouží k ochraně vašich financí. Jde o jasný a neklamný znak toho, že se jedná o podvod. Pro jakékoliv ověření transakce nebo problému si vždy zavolejte na oficiální linku své banky a nikdy ne na číslo, ze kterého vám někdo právě volal.
Zavěs, nebo si pokecej
V dané situaci je nejlepším řešením vše ignorovat a hovor ukončit. Nabízí se ale ještě jedna možnost, prostě si pokecat.
Dnes, jako už mnohokrát, mi volal údajný pracovník investiční společnosti, o které jsem v životě neslyšel. Podle jeho slov mám u nich ale prý založený účet, na kterém se mi opravdu pěkně zhodnotily uložené peníze a je potřeba je převést na můj osobní účet. Jelikož jsem měl podobných hovorů za poslední týdny několik, okamžitě jsem věděl, odkud vítr vane. Mohl jsem bez rozmyslu zavěsit, ale já udělal něco jiného, povídal jsem si. Pánovi na druhé straně jsem vyprávěl vymyšlené situace a snažil se tak hovor držet co nejdéle aktivní.
Proč jsem to celé absolvoval?
Možná vás zajímá, proč jsem hovor okamžitě neukončil. Popravdě jsem měl dlouhou chvíli, takže hovor od neznámého člověka, ze kterého si můžu beztrestně dělat legraci, mi v tu chvíli přišel jako docela zajimavé odreagování.
Další a zaroveň nejdůležitější efekt, který náš rozhovor měl, bylo zdržení podvodníka. Kdybych hovor okamžitě ukončil, vzápětí by zkusil volat dalšímu v pořadí, na koho by zkusil stejnou taktiku. Můj hovor ho ale zdržel, což mohlo někoho jiného zachránit od vyluxování peněženky.
Takže pokud vám volá neznámé číslo a máte dlouho chvíli, klidně dotyčnému povyprávějte o tom, jak vám například letos vůbec nerostly rajčata. Seberete mu čas na další oběti a možná i chuť k tomu, aby někomu dalšímu zavolal.
Alenku na všechny podvodníky
Ostatně na podobném principu funguje i nedávno spuštěná babička Alenka od O2. Tu operátor vytvořil, aby pomáhala v boji proti telefonním podvodníkům. Nejde o reálného člověka, ale o pokročilou umělou inteligenci, která je navržena tak, aby napodobovala chování starší a trochu zmatené dámy. Její hlavní funkcí není přímo chránit konkrétní lidi, ale zdržovat podvodníky a sbírat o nich cenné informace, které pak slouží k lepší ochraně všech zákazníků.
Hlavním principem fungování je vytvoření takzvaných návnadních čísel. Tyto falešné kontakty O2 umisťuje tam, kde je podvodníci často vyhledávají, například v uniklých databázích nebo na pochybných webových stránkách. Jakmile se podvodník pokusí na některé z těchto čísel zavolat, hovor je automaticky přesměrován na Babičku Alenku. AI je trénovaná na rozpoznávání řeči a dokáže vést konverzaci, reagovat na otázky a hlavně předstírat, že je zmatená, což podvodníka nutí vysvětlovat své záměry znovu a znovu.
Hlavní cíl Babičky Alenky je prostý: zdržet podvodníka na lince co nejdéle. Čím déle AI zabaví podvodníka, tím méně času má na to, aby volal a obtěžoval skutečné lidi.