Článek
Každý, kdo žije v nějakém větším městě, to moc dobře zná. Vidíme je na silnicích, v MHD, ale také v restauracích či takzvaných foodcourtech v nákupních centrech. S kurýry se poslední roky roztrhl pytel. A určitě se vám taky někdy stalo, že vám auto dovážkové služby zablokovalo vjezd do garáže nebo znepřístupnilo parkovací místo? A vy jste si možná říkali, že je to jen náhoda. Že kurýři neznají terén, jsou ve stresu, mají naspěch a prostě si jen neuvědomují, že překáží. Jenže…
Jenže pak jsem viděla tu úžasnou cedulku:

„Doručuji jídlo. Hned jsem zpátky.“
Vytištěné na papíře s firemní značkou one rozvážkové služby a nalepené na vnitřní straně okna. Cedulka s jednoznačným poselstvím: stojím, kde chci, a nic s tím nenaděláte.
Vědí to. A je jim to jedno
Ta cedulka je důkaz. Důkaz, že vědomě parkují tam, kde nemají. Že dopředu počítají s tím, že budou překážet, místo omluvy jen nalepí papír se vzkazem. Vždyť „hned budou zpátky“. A co že mezitím zablokovali celý vjezd? To není jejich problém. Třeba jsem hnidopich, ale na té cedulce není ani náznak omluvy. Třeba, kdyby tam stálo „Doručuji jídlo, hned jsem zpátky. Omlouvám se!“, tak by to podle mělo nebylo tak okázalé.
Když na to někoho z nich upozorníte, většinou nad tím mávnou rukou. Anebo neodpoví vůbec – často totiž ani neumějí česky.
Kurýři vs. veřejný prostor
Není to jen o doručení jídla. Je to úvaha o tom, jak vnímáme veřejný prostor a ohleduplnost. O tom, že stále častěji narážíme na situace, kde rychlost a efektivita vítězí nad respektem a pravidly. A nejen to – často i nad prostou slušností.

Ano, doručovatelé mají náročnou práci. Avšak ruku na srdce - kdo nemá? V dnešní hektické době to máme náročné všichni. Uvědomuji si, že kurýry tlačí čas, konkurence, aplikace. Ale právě proto by měli být součástí systému, který funguje – ne jeho anarchickou výjimkou.
Jak na to?
Řešení není jednoduché. Začít bychom mohli tím, že si podobné situace nebudeme nechávat pro sebe a nebudeme je tolerovat. Pokud jsou poblíž strážníci, můžeme je na situaci upozornit. Pokud nejsou - nejlepší bude kontaktovat zákaznický servis dané firmy a problém nahlásit. A je důležité, aby doručovací společnosti nesly odpovědnost i za způsob, jakým jejich řidiči parkují a pohybují se ve městě.
Protože cedulka „Hned jsem zpátky“ není omluva. Je to výsměch.