Hlavní obsah

Let L-200 Morava

Foto: Michal Maňák

Letová ukázka Roudnice nad Labem L-200D Morava

Let L-200 Morava je československý dvoumotorový pětimístný dolnoplošník, který se stal významným představitelem víceúčelových letounů v 60. letech 20. století.

Článek
Foto: Michal Maňák

L-200D Morava

Foto: Michal Maňák

L-200A Morava

Jeho vývoj, technické parametry, provozní historie a využití v civilním i soukromém letectví jsou podrobně popsány níže.

Vývoj a historie

Vývoj letounu L-200 Morava byl zahájen v roce 1955 v podniku Let Kunovice pod vedením hlavního konstruktéra Ing. Ladislava Smrčka. Cílem bylo vytvořit moderní náhradu za tehdy používaný Aero Ae-45. První prototyp, označený XL-200, vzlétl 9. dubna 1957 a byl poháněn motory Walter Minor 6-III. Po úspěšných testech byla zahájena sériová výroba, která probíhala v letech 1957 až 1964. Celkem bylo vyrobeno 361 letounů všech verzí.

Technické parametry

Letoun L-200 Morava má následující technické specifikace:

Posádka: 1 pilot + 4 cestující

Rozpětí křídel: 12,31 m

Délka: 8,60 m

Výška: 2,21 m

Nosná plocha: 17,3 m²

Prázdná hmotnost: 1 320 kg

Maximální vzletová hmotnost: 1 950 kg

Maximální rychlost: 310 km/h

Praktický dostup: 6 200 m

Dolet: 1 300 km

Pohonná jednotka: 2× motor M-337 o výkonu 154 kW (210 k)

Vrtule: dvoulisté elektricky stavitelné vrtule V-410 (u verze L-200A)

Verze letounu

Během výroby vzniklo několik verzí letounu:

L-200: První sériová verze s motory Walter Minor 6-III.

L-200A: Vylepšená verze s výkonnějšími motory M-337 a dvoulistými elektricky stavitelnými vrtulemi V-410.

L-200D: Nejrozšířenější verze s trojlistými vrtulemi a dalšími technickými vylepšeními.

Využití v civilním a soukromém letectví

Letoun L-200 Morava byl navržen jako víceúčelový stroj a našel široké uplatnění v různých oblastech:

Aerotaxi: Díky své kapacitě a doletu byl často využíván pro přepravu osob na střední vzdálenosti.

Letecká ambulance: Po úpravách interiéru sloužil k převozu pacientů a zdravotnického personálu.

Výcvik pilotů: Používán pro výcvik pilotů dvoumotorových letadel.

Služební lety: Využíván státními institucemi a podniky pro služební cesty.

Soukromé letectví: Oblíben mezi soukromými vlastníky pro osobní dopravu.

Jeho spolehlivost a univerzálnost z něj učinily oblíbený letoun v mnoha zemích, včetně Československa, SSSR, Austrálie a Polska.

Dopravní nehody

Během provozu letounu L-200 Morava došlo k několika nehodám:

Damníkov, 13. září 1966: Letoun L-200A se zřítil západně od obce Damníkov. Při nehodě zahynul pilot a čtyři cestující. Příčinou byla pravděpodobně chyba pilota v kombinaci s nepříznivými povětrnostními podmínkami.

Strání, 21. července 1967: Letoun L-200 se zřítil nedaleko obce Strání. Při nehodě zahynuli všichni na palubě. Příčinou byla pravděpodobně chyba pilota při letu v obtížných meteorologických podmínkách.

Lipina, 7. prosince 2003: Sportovní letoun se zřítil u obce Lipina na Chrudimsku. V troskách zahynuli oba členové posádky. Letoun začal po pádu hořet. Příčina nehody nebyla v článku specifikována.

Navzdory těmto nehodám se těší do dnes L200 Morava velké oblibě a patří k úžasným kusům letecké techniky.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám