Článek

L-200D Morava

L-200A Morava
Jeho vývoj, technické parametry, provozní historie a využití v civilním i soukromém letectví jsou podrobně popsány níže.
Vývoj a historie
Vývoj letounu L-200 Morava byl zahájen v roce 1955 v podniku Let Kunovice pod vedením hlavního konstruktéra Ing. Ladislava Smrčka. Cílem bylo vytvořit moderní náhradu za tehdy používaný Aero Ae-45. První prototyp, označený XL-200, vzlétl 9. dubna 1957 a byl poháněn motory Walter Minor 6-III. Po úspěšných testech byla zahájena sériová výroba, která probíhala v letech 1957 až 1964. Celkem bylo vyrobeno 361 letounů všech verzí.
Technické parametry
Letoun L-200 Morava má následující technické specifikace:
Posádka: 1 pilot + 4 cestující
Rozpětí křídel: 12,31 m
Délka: 8,60 m
Výška: 2,21 m
Nosná plocha: 17,3 m²
Prázdná hmotnost: 1 320 kg
Maximální vzletová hmotnost: 1 950 kg
Maximální rychlost: 310 km/h
Praktický dostup: 6 200 m
Dolet: 1 300 km
Pohonná jednotka: 2× motor M-337 o výkonu 154 kW (210 k)
Vrtule: dvoulisté elektricky stavitelné vrtule V-410 (u verze L-200A)
Verze letounu
Během výroby vzniklo několik verzí letounu:
L-200: První sériová verze s motory Walter Minor 6-III.
L-200A: Vylepšená verze s výkonnějšími motory M-337 a dvoulistými elektricky stavitelnými vrtulemi V-410.
L-200D: Nejrozšířenější verze s trojlistými vrtulemi a dalšími technickými vylepšeními.
Využití v civilním a soukromém letectví
Letoun L-200 Morava byl navržen jako víceúčelový stroj a našel široké uplatnění v různých oblastech:
Aerotaxi: Díky své kapacitě a doletu byl často využíván pro přepravu osob na střední vzdálenosti.
Letecká ambulance: Po úpravách interiéru sloužil k převozu pacientů a zdravotnického personálu.
Výcvik pilotů: Používán pro výcvik pilotů dvoumotorových letadel.
Služební lety: Využíván státními institucemi a podniky pro služební cesty.
Soukromé letectví: Oblíben mezi soukromými vlastníky pro osobní dopravu.
Jeho spolehlivost a univerzálnost z něj učinily oblíbený letoun v mnoha zemích, včetně Československa, SSSR, Austrálie a Polska.
Dopravní nehody
Během provozu letounu L-200 Morava došlo k několika nehodám:
Damníkov, 13. září 1966: Letoun L-200A se zřítil západně od obce Damníkov. Při nehodě zahynul pilot a čtyři cestující. Příčinou byla pravděpodobně chyba pilota v kombinaci s nepříznivými povětrnostními podmínkami.
Strání, 21. července 1967: Letoun L-200 se zřítil nedaleko obce Strání. Při nehodě zahynuli všichni na palubě. Příčinou byla pravděpodobně chyba pilota při letu v obtížných meteorologických podmínkách.
Lipina, 7. prosince 2003: Sportovní letoun se zřítil u obce Lipina na Chrudimsku. V troskách zahynuli oba členové posádky. Letoun začal po pádu hořet. Příčina nehody nebyla v článku specifikována.
Navzdory těmto nehodám se těší do dnes L200 Morava velké oblibě a patří k úžasným kusům letecké techniky.