Hlavní obsah

Úpadek Českých aerolinií: Jak národní klenot dospěl k bankrotu

Foto: Michal Maňák

Letadlo v barvách českých aerolinií pronajato od společnosti Korea Air.

České aerolinie (ČSA), kdysi pýcha českého letectví a jedna z nejstarších leteckých společností na světě, prošly v posledních dekádách dramatickým úpadkem.

Článek
Foto: Michal Maňák

ČSA

Foto: Michal Maňák

Zatím poslední dodané letadlo v barvách Českých aerolinií. Provozovatelem je společnost Smartwings.

Foto: Michal Maňák

Retro livery společnosti

Foto: Michal Maňák

Retro livery společnosti

Co stálo za pádem této legendární společnosti, která přežila druhou světovou válku, komunistický režim i turbulentní 90. léta, ale nakonec se ocitla na pokraji zániku? Podívejme se na klíčové milníky jejího pádu.

Zlaté časy ČSA

České aerolinie byly založeny v roce 1923 a dlouhou dobu patřily mezi nejuznávanější evropské aerolinky. Během komunistické éry se staly vlajkovým dopravcem východního bloku a provozovaly lety po celém světě, včetně destinací v Asii, Africe a Severní Americe.

Po roce 1989 prošly ČSA transformací z podniku řízeného státem na moderní komerční aerolinku. Na začátku 21. století se jim dařilo – měly silnou síť spojení, kvalitní flotilu a status respektovaného člena aliance SkyTeam.

Počátek problémů:

Špatné řízení a neschopnost adaptace.

Od roku 2009 začaly být viditelné první vážné problémy.

Hlavní příčiny:

Nekoncepční vedení – Po roce 2000 se ve vedení společnosti střídali manažeři jako na běžícím páse. Mnozí z nich neměli zkušenosti s letectvím a prováděli kroky, které aerolinkám spíše škodily.

Nákladová neefektivita – ČSA měly vysoké provozní náklady oproti nízkonákladovým konkurentům, jako Ryanair, nebo Wizz Air, kteří agresivně expandovali do regionu.

Špatné strategické rozhodnutí – Například expanze do Asie a Severní Ameriky nebyla dobře promyšlená a vedla k velkým ztrátám.

Nedostatečné propojení s domovským letištěm – Praha se nikdy nestala významným přestupním uzlem (hubem), což omezilo růst ČSA.

Privatizace a prodej Korean Air

V roce 2013 stát prodal 44 % akcií ČSA jihokorejské společnosti Korean Air, která měla pomoci s modernizací aerolinek. Místo toho však ČSA dál ztrácely tržní podíl a jejich flotila se začala zmenšovat.

Další rána přišla v roce 2015, kdy majoritní podíl ve firmě získala skupina Travel Service (dnes Smartwings). ČSA byly postupně integrovány do této skupiny, ztratily svoji samostatnost a byly využívány spíše jako doplněk k charterové síti Smartwings.

Koronavirus: Poslední hřebíček do rakve

Pandemie COVID-19 v roce 2020 znamenala pro ČSA fatální zásah. Kvůli kolapsu letecké dopravy přišly aerolinky o většinu příjmů. Na rozdíl od ostatních evropských dopravců se jim ale nedostalo státní pomoci.

V roce 2021 proto ČSA vyhlásily insolvenci s dluhy přes miliardu korun. Flotila se zredukovala na pouhé dvě letadla, což v praxi znamenalo konec jejich existence jako seriózního dopravce.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám