Článek

ČSA

Zatím poslední dodané letadlo v barvách Českých aerolinií. Provozovatelem je společnost Smartwings.

Retro livery společnosti

Retro livery společnosti
Co stálo za pádem této legendární společnosti, která přežila druhou světovou válku, komunistický režim i turbulentní 90. léta, ale nakonec se ocitla na pokraji zániku? Podívejme se na klíčové milníky jejího pádu.
Zlaté časy ČSA
České aerolinie byly založeny v roce 1923 a dlouhou dobu patřily mezi nejuznávanější evropské aerolinky. Během komunistické éry se staly vlajkovým dopravcem východního bloku a provozovaly lety po celém světě, včetně destinací v Asii, Africe a Severní Americe.
Po roce 1989 prošly ČSA transformací z podniku řízeného státem na moderní komerční aerolinku. Na začátku 21. století se jim dařilo – měly silnou síť spojení, kvalitní flotilu a status respektovaného člena aliance SkyTeam.
Počátek problémů:
Špatné řízení a neschopnost adaptace.
Od roku 2009 začaly být viditelné první vážné problémy.
Hlavní příčiny:
Nekoncepční vedení – Po roce 2000 se ve vedení společnosti střídali manažeři jako na běžícím páse. Mnozí z nich neměli zkušenosti s letectvím a prováděli kroky, které aerolinkám spíše škodily.
Nákladová neefektivita – ČSA měly vysoké provozní náklady oproti nízkonákladovým konkurentům, jako Ryanair, nebo Wizz Air, kteří agresivně expandovali do regionu.
Špatné strategické rozhodnutí – Například expanze do Asie a Severní Ameriky nebyla dobře promyšlená a vedla k velkým ztrátám.
Nedostatečné propojení s domovským letištěm – Praha se nikdy nestala významným přestupním uzlem (hubem), což omezilo růst ČSA.
Privatizace a prodej Korean Air
V roce 2013 stát prodal 44 % akcií ČSA jihokorejské společnosti Korean Air, která měla pomoci s modernizací aerolinek. Místo toho však ČSA dál ztrácely tržní podíl a jejich flotila se začala zmenšovat.
Další rána přišla v roce 2015, kdy majoritní podíl ve firmě získala skupina Travel Service (dnes Smartwings). ČSA byly postupně integrovány do této skupiny, ztratily svoji samostatnost a byly využívány spíše jako doplněk k charterové síti Smartwings.
Koronavirus: Poslední hřebíček do rakve
Pandemie COVID-19 v roce 2020 znamenala pro ČSA fatální zásah. Kvůli kolapsu letecké dopravy přišly aerolinky o většinu příjmů. Na rozdíl od ostatních evropských dopravců se jim ale nedostalo státní pomoci.
V roce 2021 proto ČSA vyhlásily insolvenci s dluhy přes miliardu korun. Flotila se zredukovala na pouhé dvě letadla, což v praxi znamenalo konec jejich existence jako seriózního dopravce.