Článek

Antonov AN-12 právě přiletěl do Prahy pro náklad

Antonov AN-12 v kombinaci s letounem A310
První prototyp vzlétl 16. prosince 1957 a do služby v sovětském letectvu byl zařazen v roce 1959. Celkem bylo vyrobeno 1 248 těchto letounů, které se staly standardem pro střednědobou přepravu nákladu a výsadkářů v sovětských ozbrojených silách. Vývoj a konstrukce An-12 byl vyvinut jako vojenská verze dopravního letounu An-10. Jeho konstrukce umožňuje přepravu až 20 tun nákladu, včetně vojenské techniky a vojáků. Letoun je vybaven zadní nákladovou rampou pro snadné nakládání a vykládání. V konfiguraci, velikosti a schopnostech je srovnatelný s americkým Lockheed C-130 Hercules.
Operační historie
Během své služby byl An-12 využíván v různých rolích, od přepravy nákladu a vojáků po pátrací a záchranné operace. Významnou roli sehrál během sovětské invaze do Afghánistánu, kde byl používán k přepravě padlých vojáků zpět do vlasti. V této souvislosti získal přezdívku „Černý tulipán“.
Přezdívka „Kotelna“
V československém letectvu získal An-12 přezdívku „Kotelna“ kvůli hluku a vibracím, které jeho motory produkovaly během letu. Letouny tohoto typu byly v Československu provozovány od 80. let a sloužily především k přepravě vojenského materiálu a jednotek.
Letecké společnosti provozující An-12 I po ukončení výroby v roce 1973 zůstává An-12 v provozu u několika leteckých společností po celém světě. Například ukrajinská společnost Cavok Airlines provozovala k dubnu 2023 šest letounů An-12 s průměrným stářím okolo 50 let.
Incidenty a nehody Během své dlouhé služby byl An-12 zapojen do několika nehod. V prosinci 2013 došlo poblíž Irkutska k havárii An-12, při které zahynulo devět lidí.
V červenci 2022 havaroval letoun ukrajinské společnosti na severu Řecka, přičemž zahynulo všech osm lidí na palubě. Letoun přepravoval zbraně ze Srbska do Bangladéše.
Závěr
Antonov An-12 je významným příkladem sovětského leteckého inženýrství, který sloužil a slouží v mnoha rolích po celém světě. I přes svůj věk zůstává v provozu díky své spolehlivosti a robustnosti, a to jak v civilním, tak vojenském sektoru.