Článek
V posledních letech jsme svědky rychlého a znepokojivého vývoje i v oblasti takzvané spirituality a seberozvoje. Co dříve znamenalo vnitřní práci, sebepoznání, pokoru a odvahu čelit pravdě, se dnes stále častěji redukuje na konzumní produkt, kde pravda není podstatná, nebo je dokonce překážkou.
Duchovno se proměnilo v trh. A čím větší nejistota, tím více technik, terapeutů, kurzů a zaručených metod, jak si přitáhnout lásku, hojnost, klid či štěstí (a pocit vlastní výjimečnosti) — jakoby toto krmení ega nebylo tou nejvíce antiduchovní věcí.
Společenské přijetí těchto trendů přes zcela absurdní paradoxy odhaluje, v jakém mentálním stavu se současná společnost nachází.
To, co se prezentuje jako duchovní růst, je často pravým opakem skutečné transformace. Je to útěk. Útěk od bolesti, odpovědnosti, pravdy. Je to klam — klam o tom, že se vyvíjíme, zatímco se ve skutečnosti jen obratněji vyhýbáme všemu, co by nás mohlo skutečně proměnit.
Duchovní komerce a seberozvoj jako droga ega
Současný člověk, který je výhradně zaměřen na sebe a své potřeby, ztratil kontakt s hloubkou a přesahem nad svou individuální existencí — což je podstatou zdravé spirituality a šťastného života.
Proto hledá útěchu a cestu. Místo skutečné cesty, ticha a pravdy však většinou nachází jen komerční nabídku na míru:
- naučím tě, jak si přitáhnout hojnost,
- odblokujeme staré programy,
- stačí změnit vibrace a vesmír ti dá, co chceš,
- naučím tě být tvůrcem své reality.
Zní to jako svoboda, ale je to jen rafinovanější otroctví ega.
Člověk namísto odevzdání se hlubší skutečnosti jen zdokonaluje nástroje, jak dostat to, co chce. (Nebo si to alespoň namlouvá.)
Iluze je prodávána jako pravda či dokonce osvícení, egocentrismus jako zdravá sebeláska, pohodlí a zkratky jako duchovní cesta.
Kvantový klam a kult štěstí
Oblíbeným jazykem novodobé ezoteriky je například „kvantovost“. Většina těch, kdo jej používají, netuší, co kvantové principy skutečně znamenají. Slouží jen jako vědecky znějící dekorace pro to, co je ve skutečnosti psychologicko-marketingový trik:
nalákat lidi, že mohou nějakou fintou zvrátit základní zákon pomíjivosti všeho a přeskočit utrpení a dojít k životu, kde existuje pouze štěstí a blahobyt.
Není tedy nutné se pracně vypořádávat s myslí, která na opak štěstí a blahobytu reaguje neštěstím — stačí fintou přetvořit svět tak, aby poskytoval pouze štěstí.
Nesmyslnost a nereálnost tohoto přesvědčení je očividná.
Je to spiritualita postavená na vyhýbání se skutečným otázkám:
- Kdo jsem bez svých přání a touhy — a mám je ukájet, nebo vnímat jejich zdroje a dokázat je ovládat?
- Mohu žít vyrovnaně a pravdivě i v bolesti, která zákonitě občas přichází — a v rozpadajícím se světě bude přicházet stále častěji?
Namísto odpovědí se dostáváme do pasti:
čím víc se ti nedaří, tím víc potřebuješ další kurz.
Čím větší krize, tím víc technik na její „odblokování“.
Stále dokola.
Zákazník nesmí být uzdraven.
Zákazník se musí cítit na cestě.
Systém, který imituje jedinečnost
Většina těchto duchovních směrů se navíc tváří jako cesta k „autenticitě“ a „individuálnímu růstu“.
Realita je však často přesně opačná: jde o stádní pohyb maskovaný jako výjimečnost.
Všichni opakují stejná slova, stejné metafory, stejné afirmace.
Všichni chtějí totéž: štěstí, klid, lásku, bohatství, tajné vědění, které z nich udělá něco speciálního.
A tak vstupují do systému, který je neustále učí, že pravda je to, co si přejí.
Tím se z duchovna stává dokonalý nástroj adaptace na chorou společnost.
Namísto proměny člověka, která by mohla ohrozit systém, dostáváme spiritualitu, která systému pomáhá přetrvat — i když se tak často tváří jako opozice k němu.
Jako to, co kdyby bylo následováno, uzdravilo by společnost kompletně.
Jako by další metastáze dokázala zbytek těla — společnost — uzdravit.
Ponziho schéma v duchovním byznysu
Duchovní byznys se v mnoha případech proměnil v klasické Ponziho schéma.
Za desítky tisíc si koupíte iluze, lži a „certifikace“ od těch, kdo si nalhali vlastní duchovní úroveň — a výměnou vám bude slíbeno, že i vy brzy budete moci učit, léčit, provázet a vydělávat.
Ezoterika, seberozvojový byznys vás promění natolik, že běžná práce vám najednou připadá nehodná vašeho „nového vyššího já“.
Obléknete si žádoucí kostým svého směru, osvojíte si patřičný jazyk a vstoupíte na trh — prodávat dál „moudrost“, která většinou nemá s pravdou nic společného.
Aby byl obchod udržitelný, musíte svým klientům slíbit totéž:
že jednou také vystoupí z matrixu, opustí práci a budou žít svou hojnost — tedy prodávat dál.
Jenže jako každé Ponziho schéma je i toto odsouzeno ke kolapsu.
Nejen ekonomickému, ale především vnitřnímu.
Žádné skutečné štěstí. Žádný klid. Žádná transformace.
Jen prázdná, sebežeroucí spirála klamu, která nakonec pohltí i toho, kdo ji začal.
Duchovno bez bolesti není duchovno
Skutečný duchovní růst není o přáních a ohýbání světa k tomu, dostat co chci.
Není o vibracích.
Není o vizualizaci hojnosti.
Není o stavění si vyšších a vyšších piedestalů pro svou výjimečnou osobnost.
Je o konfrontaci s pravdou, i když bolí.
O tom, že někdy musíme padnout, ztratit, zpochybnit vše, co jsme si o sobě mysleli, abychom se mohli dotknout něčeho hlubšího, než jen vlastního narcismu zabaleného do všeho možného, co ho zakryje i před námi samými.
A právě proto je dnešní „duchovní průmysl“ nebezpečný:
ne proto, že by byl založen na lži — ale proto, že umí obléknout iluzi do roucha pravdy lépe, než cokoli před ním.
Sebeklam místo skutečné cesty
Účastníci tohoto sebeklamu tak berou stejnou drogu sebeklamu a sebestřednosti, jen ve vyšší a více uspokojující dávce.
Skutečné duchovní cesty — ty nejhlubší, nejpravdivější — vždy směřovaly k přesahování já.
Ať už šlo o buddhismus, křesťanský mysticismus, sufismus, nebo psychologickou práci Carla Gustava Junga, společným jmenovatelem byl:
- rozklad ega
- ztráta kontroly
- odevzdání se tomu, co leží za ním
Tomu, co ego v této interaktivní hře vytváří.
Já nemělo být posilováno a utvrzováno, ale vystaveno pravdě a postupně rozpuštěno v něčem, co leží mimo něj — a přesto v jeho hlubinách, jen za nánosy těch klamů a iluzí.
Kult a naplnění ega jako cesta do pasti
Dnešní duchovní trh ale dělá pravý opak.
Ego se stává centrem všeho: co si přeješ, co si zasloužíš, co si můžeš přitáhnout, jak být silnější, výjimečnější, jedinečnější než ostatní.
Jenže právě tohle není cesta ke svobodě, ale k ještě hlubšímu zajetí.
Protože to, co si ego přeje, nikdy nemůže přinést skutečný klid.
A pokud se o to pokusí, musí svět přetvořit na vlastní obraz — popřít vše, co by jej mohlo ohrozit.
Tím se rodí iluze.
Nalhávání.
Sofistikovaný duchovní sebeklam, který chvíli funguje — než se systém zhroutí, nebo realita dožene.
Když selže iluze: dvě cesty
Když se to stane, existují dvě možnosti:
- buď vstoupit do pravdy a projít bolestí,
- nebo vymyslet ještě větší lež, která tu předchozí omluví a zakryje.
Většina si vybere tu druhou cestu.
Vytvoří si další „učení“, další metodu, další slib, že tentokrát už to bude fungovat.
A když už ne jako žák, tak jako učitel.
Být učitelem totiž potvrzuje, že jsme někam skutečně došli.
Nějak přece musíme ty prachy — pardon „energii“ — dostat zpět.
Z ještě větších chudáků než jsme my sami.
Z těch, kteří nevidí, že zrovna my bychom nic a nikoho učit neměli.
Duchovní fast food: spirála klamu
Tak se dnes rodí tisíce „průvodců“, „mentorů“, koučů, „kanálů světla“.
Většina z nich nejsou vědomí podvodníci — ale produkty systému, který neumí jinak než ego utvrzovat a vytvářet jeho sebeklamy a iluze.
Do duchovního byznysu se snaží proniknout stále více lidí — a konkurence roste.
Aby prorazili, musí slibovat víc, rychleji, bez námahy.
A tak vzniká spirála klamu, která živí sama sebe:
- extrémní sliby,
- zázračné techniky,
- instantní osvícení.
Duchovní fast food, maskovaný za vše, co si jen dokážete představit.
Každá mezera na trhu je okamžitě zaplněna.
Ne proto, že by byla ověřena její funkčnost, ale proto, že mezera jediná přináší zákazníky a zisky.
Nejděsivější na tomto článku je to, že pokud si jej přečte někdo z tohoto byznysu, okamžitě ho napadne použít něco z něj jako další mezeru a nabídnout zákazníkům „opravdovou cestu“ — na základě kritiky těch druhých nefunkčních cest.
Přitom o tom, co je pravá a co nepravá cesta, nerozhodují často informace a návody v ní — které jsou velmi často podobné — ale něco zcela jiného. (o tom jindy)
Rozšiřování trhu až do svatyně duše
A čím víc se ten trh rozrůstá, tím víc proniká do posledních svatyní lidské duše.
I tam, kde ještě zůstával stesk po pravdě, se dnes prodává přelud.
Sféra, která měla sloužit k probuzení z iluze, se sama proměnila v iluzorní bublinu.
Základní omyl: štěstí jako produkt ega
Celý systém je postaven na jednom zásadním omylu:
že štěstí je něco, co lze získat jako uspokojení chtění.
Ale štěstí, pokud má být skutečné, je pouze vedlejším „produktem“ správného vztahu ke světu — a k ostatním.
Roste z přesahu.
Z vědomí, že nejsme středem všeho.
Že naše radost má smysl jen tehdy, když není jen naše.
Jakmile tohle pochopíme, zjistíme, že nemůžeme být šťastní kvůli sobě.
Ale můžeme být šťastní, protože jsme se přestali točit kolem sebe.
A tím jsme možná poprvé skutečně vykročili na cestu — cestu, kde musíme neustále sledovat, jestli se neměníme v parodii sebe sama a nenalháváme si líbivé věci o sobě a světě místo pravdy.
Duchovní marketing a kolektivní slepota
Je přitom naprosto zřejmé, že individuální naplnění všech lidí zároveň — tak, jak ho slibuje dnešní „duchovní marketing“ — je kolektivně nesplnitelné.
Pokud by skutečně každý dosáhl „své hojnosti“, „svého snu“, „své reality“, znamenalo by to jen další ekologickou destrukci, sociální rozklad a urychlení civilizačního kolapsu.
Svět prezidentů, králů a guruů by zemřel na nedostatek sluhů.
Skutečné duchovno proto nikdy nebylo o maximalizaci individuálních přání, ale o sladění sebe sama s realitou celku:
- se světem,
- s ostatními,
- s tím, co je udržitelné, pravdivé a společně sdílené.
Opravdová cesta je v principu jen jedna
Právě překonání „já“ a odevzdání se celku je základem všech velkých duchovních směrů.
O tom mluvil Buddha, o tom mluvil Ježíš.
A všichni, kdo skutečně učili — učili zdarma.
Neprodávali moudrost, ale žili ji a předávali.
Mohli sedět pod stromy a užívat si nejvyšší stavy, k jakým lidská mysl dokáže dospět — ale neudělali to, protože jejich já bylo pryč a zůstala jen „potřeba“ sloužit světu.
Proto mohli dát i svůj život na kříž, nebo luxus paláce za život žebráka.
Dnešní zvrácený duchovní průmysl je jejich zrcadlovým opakem:
učitelé bez porozumění, kteří za desítky tisíc prodávají duchovní fast food přežvýkaný vlastním egem — a místo probuzení jen dál nafukují vlastní narcistní identitu — často k obrazu ještě temnějšímu, než byl ten původní.
Důkazy slepé „cesty za hojností“
Stačí se podívat kolem sebe.
Důkazy o sleposti této „cesty za hojností“ vidíme denně.
Nemyslete si, že např. Donald Trump — který je samozřejmě tak hluboko v žumpě nevědomosti, že žádné duchovní ambice ani nemá, protože netuší, že něco takového existuje (i když křesťanství si rád zapředstírá, když potřebuje prodat Trump-bible vytištěné v Číně) — je nějaký výjimečně negativní člověk složený ze vzorců, které spirituální hledač nemá.
Je tomu přesně naopak.
Všichni máme v sobě všechno z Donalda Trumpa — a záleží jen na tom, co ve své hlavě budeme krmit a nechávat vyrůst.
Absolutní „já“ vede ke šílenství
Vidíme v Trumpových očích štěstí a naplnění, když ovládl nejmocnější stát, zmanipuloval davy a dnes vydělává miliardy dolarů skrze vlastní kryptoměnu — ve chvíli, kdy by stejná suma peněz mohla zajistit důstojný a naplněný šťastný život stovkám tisíc ve skromnosti žijících lidí, kteří trpí, protože jim Trumpové zničili planetu a úrodu a nedaří se jim ani sebe a své děti udržet při životě?
Na něm samotném ale není žádné štěstí vidět.
Jen další mentální rozklad, zuřivost, paranoiu a groteskní pokusy přesvědčit svět, že je špatný, protože se málo točí kolem něj a jeho stupidních představ.
Dnes se rozpadá i nekonečná „láska“ narcistického sociopata Trumpa a autistického psychopata Muska…
Extrémní Já nikdy nemohou vytvářet harmonické vztahy a zažívat štěstí.
Umí jen parazitovat a využívat druhé — vždy na sebe nakonec narazí.
Na jejich příkladu můžeme uvidět, že touha po absolutním naplnění „já“ nevede k radosti, i když se nakrásně povede a získáte nekonečně více, než zasloužíte — vede k šílenství.
Cesta je někde uprostřed
Jako obvykle platí stará pravda: cesta je někde uprostřed.
Ne v živoření pod mostem, ale ani v milování věcí a přepychu.
Štěstí nepřichází zvenčí, ale ze souladu.
A právě tento soulad, který duchovní byznys tak mistrně obchází, je tím, co zcela obyčejnému člověku se zahrádkou přináší v průměru více radosti než jakémukoli oligarchovi, miliardáři nebo duchovnímu „influencerovi“.
Skutečná spiritualita není o tom mít víc — ale potřebovat míň.
Nejbohatší je ten, kdo už víc nechce.
Proto může být nejbohatším úplně každý.
Duchovní celebrita a ego
Mnoho současných „duchovních celebrit“ a influencerů, kteří se prezentují jako průvodci na cestě ke štěstí, hojnosti, osvícení atd., často sami nemají zpracované vlastní ego.
Jejich narcistická pouť je pak zavádí zcela mimo pravdu a realitu, přivazuje je ke zvráceným představám a silám, které se skutečnou humanitou a rozvojem člověka nemají nic společného.
Sebeklam i v „racionálním“ seberozvoji
Nemusíme se ani pouštět do kritiky očividně šílené ezoteriky a „kvantových zázraků“ — obrovská pochybení totiž nacházíme i v údajně racionálním, vědecky se tvářícím seberozvoji, který prodávají autority typu Jordana Petersona.
Ten přitom sám dokonale ilustruje, jak snadno se z iluzivní „moudrosti“ může stát výnosný podnik — pokud se přetře nátěrem disciplíny, odpovědnosti a morálního boje s úpadkem civilizace.
Peterson jako případ sebeklamu
Tento kanadský psycholog se stal známým svými konzervativními názory a kritikou politické korektnosti.
Sám ale žil zcela jinak — a po neúspěšných pokusech o vysazení léků v Severní Americe podstoupil experimentální léčbu ve spřáteleném Rusku, kde byl uveden do umělého spánku — přístup natolik nestandardní, že jej mnozí lékaři označují za nebezpečný.
Jeho zdravotní kolaps, způsobený závislostí na benzodiazepinech, přitom souvisel s léčbou úzkosti — tedy s oblastí, v níž jinak neúnavně mentoroval druhé o tom, jak převzít zodpovědnost za vlastní život.
Navzdory této zásadní osobní krizi — a právě v duchu svého učení o „disciplíně“ — Peterson nikdy veřejně nepřiznal, že selhal jako příklad.
Místo toho dál radí druhým, jak si mají uspořádat život.
Vydává další knihy, plní sály, kritizuje „levicové úchylky“ a bojuje s údajným úpadkem civilizace — přičemž ignoruje skutečné příčiny toho úpadku — aniž by reflektoval, že jeho vlastní zhroucení je ukázkovým případem právě toho, před čím varuje — jen s opačným ideologickým znaménkem.
Jeho případ tak nevyhnutelně vyvolává otázku, jakou váhu mají rady od člověka, který je sám nedokázal naplnit, a zda celý jeho kult „osobní zodpovědnosti“ není jen narcistická iluze, sloužící spíš k veřejnému obdivu než k hlubokému porozumění a skutečné moudrosti.
Skutečný duchovní rozvoj vyžaduje pokoru, sebereflexi a ochotu čelit vlastním slabostem — nikoli jejich popírání nebo maskování za veřejnou fasádu neomylnosti.
Bez této upřímnosti se duchovní cesta stává jen dalším nástrojem ega k posílení vlastního obrazu — místo aby vedla k jeho transcendenci.
Když duchovní celebrita padne do pasti
A to nemluvím o těch, kterým jejich grandiózní plán skutečně „vyšel“ — jako byli Osho, Bikram, Andrew Cohen, Tony Alamo, Teal Swan — a jejich čeští kloni a plagiátoři — a právě proto se stali vězni vlastních klamů.
Místo osvícení došli k narcisismu, manipulaci, megalomanii a duchovnímu zneužívání, v němž nakonec utonuli hlouběji než jejich následovníci.
K nim se dnes přidávají i moderní „koučové hojnosti“ a „mentoři úspěchu“, kteří pod duchovními frázemi prodávají iluze o tom, že vnitřní naplnění vede především k viditelné vnější hojnosti — penězům, moci, úspěchu.
Tragikomický český případ
V českém rybníčku pak vyčnívá tragikomický případ Igora Chauna — kdysi nadějného režiséra, kterému štěstí (a doba Havlova étosu) přihrála do cesty možnost vést rozhovory s Dalajlamou a stát se tak hlasem spirituální otevřenosti.
O to absurdněji působí jeho pozdější proměna v agitátora dezolátských demonstrací, kde po boku Rajchla a dalších zcela neduchovních figur káže o duchovní čistotě, morálce a „pravdě“.
Duchovní cesta se mu rovněž změnila v podnikatelský model a obživu — pořádá placená „duchovní setkání“ a jeho příjmy dnes plynou převážně z videí na YouTube, kde nabízí směsici patosu, sebelítosti a pseudoduchovních promluv.
Nejblíž Kristu se tak paradoxně cítí právě ve chvílích, kdy stojí vedle fašistů, proruských manipulátorů a šiřitelů nenávisti — protože cítit se „nacítěn“ je snazší než skutečně pochopit, kde končí duchovno a začíná zrada ducha.
Diagnóza naší civilizační úzkosti
Tímto jste právě dočetli diagnózu.
Pohled do zrcadla naší civilizační úzkosti, která si už i z toho, co dříve patřilo do kategorie duchovních nástrojů, vyrobila trh, z ega učinila božstvo a ze seberozvoje výnosný byznys.
Pokud máte pocit, že tohle všechno už znáte — ale stále nevíte, jak z toho ven — vězte, že jiná cesta nejspíš existuje.
Je sice nepohodlná, často bolestivá, ale osvobozující.
Cesta, která nevyžaduje ani peníze, ani gurua, ani slepou víru, ale jen odvahu být pravdiví.
V tomto článku jste mohli vidět, co je špatně.
V tom dalším — snad brzy napsaném — bude řeč o tom, kudy vždy vedla skutečná Cesta.
Taková, kterou si nemusíte koupit a která nevyrůstá z ega.
Lekce od Leonarda Cohena
A protože pasák koz z Orlických hor není ta pravá postava, která by měla mluvit o přesahu nad narcistickým pojetím Já, pomůžeme si písněmi Leonarda Cohena ze samotného závěru jeho života — když už věděl, že se brzy rozloučí.
Písněmi, které nejsou o slávě, technice ani manifestaci přání.
Ale o pravdě, pokoře, odevzdání a tichém smíření — i na základě mnoha let v buddhistickém klášteře, kdy po vší té slávě a bohatství sloužil jako Nikdo — sluha starého mnicha. Aby nakonec zjistil, že jediným skutečným učitelem si může být jen sám.
Nezní to tak sexy jako „vykvantujte si vilu, Porsche a modelku“ — ale možná právě proto to v sobě nese skutečné osvobození.
Něco, co nelze koupit, jen pochopit.
A i to pochopení vlastně nestačí — musí se to prožít.
Vědomě, jako rozhodnutí ponořit se vrstvu za vrstvou do své vlastní hloubky.
Anebo jednou — pokud vědomou cestu odmítáme — jako trest za tento útěk:
kdy život přinese takové utrpení, že nám nezbude, než pravdu o sobě konečně uvidět.
Skutečné duchovno začíná tam, kde skončí přetvářka.
…………….. ale tuhle větu vám na žádném dvoudenním workshopu za 12 tisíc nepřipomenou.