Hlavní obsah
Názory a úvahy

Není lajna jako lajna. Radovánky pod Špilasem

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

Co je dovoleno Jovovi, není dovoleno volovi. Protože jsem ta druhá kategorie, které není dovoleno vše, dovolím si popsat, co si myslím o chování vyvolených. To se snad smí.

Článek

Vrátil jsem se z dovolené. Mám, naštěstí, rozumného zaměstnavatele, který, prozatím, v tomto směru nelpí na důsledném dodržování zákoníku práce a umožňuje mi čerpat volno, jak potřebuji. Byla to blažená doba bez televize i dalších sdělovacích prostředků, v hospodě se z obrazovky valily Tři sestry i s tátou Sahulou, občas se blýskl Orlík a politiku jsme měli u, no prostě v místě, kde záda ztrácejí své slušné jméno.

Jak jsem uvedl výše, mám sice rozumného zaměstnavatele, který má pochopení pro volnočasové aktivity svého zaměstnance, ale, jak se říká, „vocamca pocamca“. Pro Brňáky: všechno má své meze.

Prosím, proč by ne. Dostávám měsíční plat, a tak se podle toho musím chovat. Dokonce k tomu mám podepsaná pevně stanovená pravidla, abych měl na očích, že svého zaměstnavatele musím vzorně reprezentovat, a to jak vystupováním na veřejnosti, dokonce oblékáním, a tak dále a tak dále. Toho, co zaměstnanec nesmí, je poměrně dost, ovšem oplétačky s alkoholem a drogami se vysloveně nedoporučují. Pravidla chování podepisuje s plným vědomím, že jakékoli porušení je možné postihovat sankcemi (od odejmutí prémií po ukončení pracovně právního vztahu).

Možná, že to vypadá zvláštně, ale je to tak. Upřímně, jak by to vypadalo, kdyby mně, například, na silnici zastavila policejní hlídka, a kontroloval mne služebník, kterého jsem viděl předchozí večer, jak si v hospodě od pochybného živla koupil mrkev (špek, peříčko, brko), pro Brňáky: marihuanovou cigaretu, tu slastně vyhulil, byl v rozverné náladě, nebo dokonce tančil v nedbalkách na stole? S takovým stojanem na uniformu, co mi druhý den hodlá měřit hladinu alkoholu v dechu, bych byl hotový jedna dvě. A jsem přesvědčený, že jeho nadřízený by byl ve svém rozhodování ještě rychlejší. Protože fet je něco, co do slušné společnosti nepatří.

Proč se stále navážím do Brna? Bo Brno je kraj razovitý. Bo v Brně je svět sám pro sebe. Bo Brno je zkrátka Brno. A jeho šlechta si umí žít. Život v tomhle lehce alternativním městě, jak se vyjádřil ódesák Benda, musí být nadstandardní.

Za gram kokainu se zaplatí min. 1000,- Kč, nebo 41,79 EU, aby mi rozuměli i v Brně. Co udělá taková lajna za litr s náladou konzumenta, nedovedu posoudit. Podle toho, jak si ji vrchní Brňačka zamilovaně prohlíží na té slavné fotce, je slast neúměrná částce, kterou za ní musela dealerovi vyšpulit na dřevo. To musí být radosti za pár kaček, že ano. Vždyť co dneska pořídíte v supermarketu za tisícovku, byť ve slevě. Možná, že jsem přísný na ty, kteří svými rozhodnutími ovlivňují život svých sousedů, klidně by mohlo být, že onu rekreační lajnu sponzoroval primátorský Fond kulturních a sociálních potřeb, bo v Brně je možné vše.

Je to zvláštní, že se v podhradí, a já věřím, že i v tom pod Špilberkem, za nástup do práce pod vlivem – obecně – omamných a psychotropních látek krutě a nemilosrdně trestá. Řídit autobus po městě je jistě něco jiného než řídit město. Zavřít ho, až zčerná! Ovšem veřejné přiznání brněnské první dámy o běžném užívání lehkých drog (pokud to opravdu myslela vážně) se blahosklonně bagatelizuje. Nebo se jen mlčí. A že mlčet dovedou ti brněnští dokonale.

Tak pokud tomu paní z Brna nerozumí anebo si myslí, jako kovaná funkcionářka, že jsme podbytosti lehce potroublé: Koks je nelegální. Jeho distribuce je trestná. Je návykový. Není lehkou drogou. Dlouhodobé užívání kokainu je spjato s nechutenstvím, nespavostí, výrazným hubnutím, svalovými záchvaty a křečemi, úzkostí a vznikem výrazné psychické závislosti (nedochází ke zvyšování dávek, ale droga je užívána častěji). Hrozí zde snadné předávkování, hyperaktivita, chaotické uvažování a jednání jedince, pocity pronásledování (paranoia), agresivita, halucinace, poruchy paměti. Užívání kokainu může vést k smrti důsledku selhání dýchacího systému, mrtvici, ke krvácení do mozku, nebo infarktu.

Abych to shrnul: drogy jsou svinstvo a do slušné společnosti nepatří. Kdo je, byť jen rekreačně užívá, je u mne prachsprostá smažka, feťák, a nemá ve správě věcí veřejných co dělat. Ten, kdo ho omlouvá a brání, by měl hledat, kde nechal tesař díru a pakovat se mezi své.

Ale jestli to platí taky v Brně, za to ruku do ohně nedám.

Zdroj:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz