Článek
Jak to celé začalo
Myšlenka vznikla v roce 2013 v USA, kdy Steve Lee zaslechl v rádiu zmínku o National Senior Citizens’ Day. Řekl si: proč nemá svůj den i podcasting? O rok později proto uspořádal první National Podcast Day a v roce 2015 se akce rozrostla na celosvětový International Podcast Day. Dnes se zapojují tvůrci i posluchači ze všech kontinentů a hashtag #InternationalPodcastDay zaplavuje sociální sítě.
Český kontext
Také u nás už podcasty dávno nejsou jen hobby. V katalogu Českých podcastů je aktuálně přes 8 700 pořadů a velcí mediální hráči, od Českého rozhlasu po televize Nova a Prima, začali investovat do vlastních audiopořadů i videopodcastů.
Proč zrovna podcasty?
Podcast je osobní a často intimní forma sdílení. Herec a moderátor Lukáš Hejlík, který stojí za podcastem Velká žranice, to popisuje jasně: „U podcastu jde o to nalákat lidi na to, co chci dělat já. Jasně, že poslouchám zpětnou vazbu a něco třeba upravím. Ale pořád je to moje věc, můj způsob.“
Budoucnost patří audiu i videu
Audio zažívá boom, ale na výsluní míří i videopodcasty. Podle Spotify si je během posledního roku pustilo přes 350 milionů lidí a více než 430 tisíc pořadů dnes nabízí videoverzi. Až 72 % posluchačů přiznává, že dává přednost podcastům, které mají i vizuální složku.
Oslava, která spojuje
Mezinárodní den podcastů připomíná, že nejde jen o technologie, ale především o tvůrce a posluchače. Ať už patříte mezi ty, kdo stojí za mikrofonem, nebo jen rádi saháte po sluchátkách, dnešek je váš den. České podcasty vyzývají na Instagramu, Facebooku nebo LinkedInu, aby lidé sdíleli, jaké podcasty poslouchají a podpořili tak své tvůrce.