Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Péče o zdraví zaměstnanců je investice do budoucnosti firmy

Foto: Ministr zdraví

foto: Aleš Vopat

Jaké možnosti péče o zdraví se nabízejí ve firmě s téměř 10 000 zaměstnanci po celém Česku? Jak přínosy programů podpory zdraví vyhodnocovat? Nejen o tom mluvila v rozhovoru Pavla Mendlová, manažerkou zdraví v České spořitelně.

Článek

Pavla Mendlová je manažerkou zdraví v České spořitelně, kde zajišťuje komplexní péči o tělo i duši svých kolegů. Ve své práci integruje zkušenosti z nemocniční praxe, koordinace mezinárodní vědecké studie a farmaceutického korporátu. Jako lékařská koučka se věnuje prevenci syndromu vyhoření a navyšování resilience, stejné téma vyučuje na Karlově univerzitě.

Lenka Kučerová, projektová manažerka Zdraví ve firmách, si s ní povídala o tom, jaké možnosti péče o zdraví se nabízejí ve firmě s téměř 10 000 zaměstnanci po celém Česku a jak přínosy vyhodnocují.

Na úvod – Proč se Česká spořitelna rozhodla mít vlastní manažerku zdraví?
Naší prioritou je dlouhodobá udržitelnost zdraví našich zaměstnanců. Chceme, aby měli dostatek prostoru starat se o sebe, protože pak mohou dávat to nejlepší do své práce. Příkladem pro nás byla rakouská Erste Group Bank, kde podobná firemní péče funguje již dlouhé roky úspěšně. Navíc se vědecké studie i praktické zkušenosti shodují, že zdraví zaměstnanci jsou angažovanější a produktivnější, což se pozitivně projevuje nejen na jejich spokojenosti, ale i na firemních výsledcích. Podle našich průzkumů zaměstnanci oceňují zdravotní benefity jako klíčovou součást firemní kultury a očekávají, že jim zaměstnavatel pomůže se zajištěním dostupné a kvalitní zdravotní péče.

To nejdůležitější, co jako firma máme, jsou naši zaměstnanci. To nejdůležitější, co má každý z nás, je zdraví. Investice do zdraví zaměstnanců jsou tak jasnou dlouhodobou spořitelní prioritou. Koneckonců, kdo jiný by měl umět dobře dlouhodobě investovat, než banka.
Pavla Mendlová, Health Care & Well-Being Manager, Česká spořitelna

Jaké konkrétní kroky tedy podnikáte ke zlepšení zdraví zaměstnanců?
Začínali jsme tradičně – cvičením na pracovišti, Dny zdraví a preventivními prohlídkami. Klíčovou inovací byl benefit Můj den, což znamená jeden den volna navíc každý měsíc nad rámec dovolené a sick days, aby si každý mohl dopřát čas pro sebe. Dále jsme zavedli telemedicínu uLékaře.cz, kterou mohou využívat i rodiny zaměstnanců, zajišťujeme pro kolegy i jejich rodiny zcela důvěrnou psychoterapeutickou podporu včetně možnosti osobních setkání, spolupracujeme s nevidomými maséry a fyzioterapeuty a testujeme relaxační programy ve virtuální realitě. Reagujeme také na specifické zdravotní problémy, jako jsou bolesti zad. Proto podporujeme ergonomii pracovního prostředí, fyzioterapeutická cvičení, kolegové na centrále i v regionech mají zdarma k dispozici masážní křesla a další preventivní opatření.

Vidíte, že se zdravotní benefity projevují i v praxi?
Zaměstnanci mají lepší přístup k prevenci, a tedy včas podchycují zdravotní problémy. Také se zvýšila loajalita a spokojenost, což potvrzují výsledky našich interních průzkumů. Dle průzkumu 94 % zaměstnanců velmi oceňuje, že se v ČS dbá na jejich zdraví a je pro ně důležité, že klíčové benefity jsou určeny i pro jejich rodiny. Ukazuje se také, že zaměstnanci, kteří čerpají benefit Můj den, vykazují nižší míru fyzické únavy a lepší psychickou pohodu.

Vybírat a vyhodnocovat programy na podporu zdraví není vždy snadné. Co sledujete v rámci „tvrdých“ ukazatelů?

Zaměřujeme se na programy reagující na poptávku zaměstnanců a na zdravotní témata z anonymních dotazníkových šetření, které pravidelně opakujeme. Monitorujeme tak aktuální potřeby zaměstnanců v různých segmentech banky a zároveň nám posun v reportech pomáhá indikovat efektivitu nabízených programů, ať už se jedná o bolesti zad, kouření, konzumaci alkoholu, míru pohybu nebo třeba vyváženou stravu s dostatkem ovoce a zeleniny.

Důležitou zpětnou vazbou jsou data o využití jednotlivých programů, spokojenost kolegů i individuální vnímání reálných přínosů programů, které rovněž pravidelně sbíráme anonymními dotazníky na uživatele daného benefitu. Přímé vyhodnocování nemocnosti je vzhledem k velkým možnostem flexibility práce u řady kolegů obtížné, např. u běžného nachlazení totiž často nečerpají nemocenskou ani sick days, ale „jen“ pracují z domova.

Sledujeme také hladinu stresu a únavy prostřednictvím standardizovaných škál, jako je Shirom-Melamedova škála vyhoření, a analyzujeme jejich dopad na fluktuaci a angažovanost zaměstnanců.

Duševní zdraví se stává stále větším tématem. Jak na něj reagujete?
Chceme odtabuizovat téma psychické pohody. Když někdo chodí na dentální hygienu, nikoho to nepřekvapí, a tak by to mělo být i s psychologickou podporou. Proto nabízíme anonymní psychologické poradenství zdarma, a to nejen pro naše lidi, ale i pro jejich rodiny. Pomáháme při zvládání závislostí, poruch příjmu potravy či jiných problémů. Zavedli jsme také programy na prevenci syndromu vyhoření, včetně workshopů na zvládání stresu a technik mindfulness a nabízíme konzultace s odborníky.

Zmínila jste dotazníkové šetření. Sdílení informací o zdraví se zaměstnavatelem je citlivé téma. Jak vám funguje zpětná vazba od zaměstnanců?
Pravidelně se ptáme zaměstnanců, co jim vyhovuje a co bychom ještě mohli zlepšit. Zaměstnanci mohou své nápady sdílet prostřednictvím interních platforem, dotazníků a focus groups. Například masážní křesla či online zážitkové kurzy první pomoci vznikly právě na jejich podnět. Průzkumy nám ukazují, že zaměstnanci oceňují zejména garanci rychlého objednání k lékaři, dostupnost odborné péče a vstřícný přístup zdravotníků. To nás vede k dalším úpravám a rozšíření našich služeb.

Jaké jsou další plány v oblasti zdraví zaměstnanců?
Klíčové je zapojení každého jednotlivce jako zodpovědného správce a „dobrého hospodáře“ svého zdraví. Kolegům tak budeme nabízet širokou škálu edukace, seminářů, webinářů, možnosti personalizovaných preventivních programů. Investujeme do nových technologií, které nám mohou přinést kvalitní péči i do regionů – z nejnovějších zavedených jmenujme třeba regionální Inbody, AI screening srdečních arytmií nebo fyzioterapii ve virtuální realitě. Chceme také vylepšit přístup ke kvalitní zdravotní péči, ať už v našem vlastním Centru zdraví, které plánujeme na nové centrále ještě výrazně rozšířit, tak právě i v regionech.

To nejdůležitější, co jako firma máme, jsou naši zaměstnanci. To nejdůležitější, co má každý z nás, je zdraví. Investice do zdraví zaměstnanců jsou tak jasnou dlouhodobou spořitelní prioritou. Koneckonců, kdo jiný by měl umět dobře dlouhodobě investovat, než banka.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz