Článek
Pavla Mendlová je manažerkou zdraví v České spořitelně, kde zajišťuje komplexní péči o tělo i duši svých kolegů. Ve své práci integruje zkušenosti z nemocniční praxe, koordinace mezinárodní vědecké studie a farmaceutického korporátu. Jako lékařská koučka se věnuje prevenci syndromu vyhoření a navyšování resilience, stejné téma vyučuje na Karlově univerzitě.
Lenka Kučerová, projektová manažerka Zdraví ve firmách, si s ní povídala o tom, jaké možnosti péče o zdraví se nabízejí ve firmě s téměř 10 000 zaměstnanci po celém Česku a jak přínosy vyhodnocují.
Na úvod – Proč se Česká spořitelna rozhodla mít vlastní manažerku zdraví?
Naší prioritou je dlouhodobá udržitelnost zdraví našich zaměstnanců. Chceme, aby měli dostatek prostoru starat se o sebe, protože pak mohou dávat to nejlepší do své práce. Příkladem pro nás byla rakouská Erste Group Bank, kde podobná firemní péče funguje již dlouhé roky úspěšně. Navíc se vědecké studie i praktické zkušenosti shodují, že zdraví zaměstnanci jsou angažovanější a produktivnější, což se pozitivně projevuje nejen na jejich spokojenosti, ale i na firemních výsledcích. Podle našich průzkumů zaměstnanci oceňují zdravotní benefity jako klíčovou součást firemní kultury a očekávají, že jim zaměstnavatel pomůže se zajištěním dostupné a kvalitní zdravotní péče.
To nejdůležitější, co jako firma máme, jsou naši zaměstnanci. To nejdůležitější, co má každý z nás, je zdraví. Investice do zdraví zaměstnanců jsou tak jasnou dlouhodobou spořitelní prioritou. Koneckonců, kdo jiný by měl umět dobře dlouhodobě investovat, než banka.
Jaké konkrétní kroky tedy podnikáte ke zlepšení zdraví zaměstnanců?
Začínali jsme tradičně – cvičením na pracovišti, Dny zdraví a preventivními prohlídkami. Klíčovou inovací byl benefit Můj den, což znamená jeden den volna navíc každý měsíc nad rámec dovolené a sick days, aby si každý mohl dopřát čas pro sebe. Dále jsme zavedli telemedicínu uLékaře.cz, kterou mohou využívat i rodiny zaměstnanců, zajišťujeme pro kolegy i jejich rodiny zcela důvěrnou psychoterapeutickou podporu včetně možnosti osobních setkání, spolupracujeme s nevidomými maséry a fyzioterapeuty a testujeme relaxační programy ve virtuální realitě. Reagujeme také na specifické zdravotní problémy, jako jsou bolesti zad. Proto podporujeme ergonomii pracovního prostředí, fyzioterapeutická cvičení, kolegové na centrále i v regionech mají zdarma k dispozici masážní křesla a další preventivní opatření.
Vidíte, že se zdravotní benefity projevují i v praxi?
Zaměstnanci mají lepší přístup k prevenci, a tedy včas podchycují zdravotní problémy. Také se zvýšila loajalita a spokojenost, což potvrzují výsledky našich interních průzkumů. Dle průzkumu 94 % zaměstnanců velmi oceňuje, že se v ČS dbá na jejich zdraví a je pro ně důležité, že klíčové benefity jsou určeny i pro jejich rodiny. Ukazuje se také, že zaměstnanci, kteří čerpají benefit Můj den, vykazují nižší míru fyzické únavy a lepší psychickou pohodu.
Vybírat a vyhodnocovat programy na podporu zdraví není vždy snadné. Co sledujete v rámci „tvrdých“ ukazatelů?
Zaměřujeme se na programy reagující na poptávku zaměstnanců a na zdravotní témata z anonymních dotazníkových šetření, které pravidelně opakujeme. Monitorujeme tak aktuální potřeby zaměstnanců v různých segmentech banky a zároveň nám posun v reportech pomáhá indikovat efektivitu nabízených programů, ať už se jedná o bolesti zad, kouření, konzumaci alkoholu, míru pohybu nebo třeba vyváženou stravu s dostatkem ovoce a zeleniny.
Důležitou zpětnou vazbou jsou data o využití jednotlivých programů, spokojenost kolegů i individuální vnímání reálných přínosů programů, které rovněž pravidelně sbíráme anonymními dotazníky na uživatele daného benefitu. Přímé vyhodnocování nemocnosti je vzhledem k velkým možnostem flexibility práce u řady kolegů obtížné, např. u běžného nachlazení totiž často nečerpají nemocenskou ani sick days, ale „jen“ pracují z domova.
Sledujeme také hladinu stresu a únavy prostřednictvím standardizovaných škál, jako je Shirom-Melamedova škála vyhoření, a analyzujeme jejich dopad na fluktuaci a angažovanost zaměstnanců.
Duševní zdraví se stává stále větším tématem. Jak na něj reagujete?
Chceme odtabuizovat téma psychické pohody. Když někdo chodí na dentální hygienu, nikoho to nepřekvapí, a tak by to mělo být i s psychologickou podporou. Proto nabízíme anonymní psychologické poradenství zdarma, a to nejen pro naše lidi, ale i pro jejich rodiny. Pomáháme při zvládání závislostí, poruch příjmu potravy či jiných problémů. Zavedli jsme také programy na prevenci syndromu vyhoření, včetně workshopů na zvládání stresu a technik mindfulness a nabízíme konzultace s odborníky.
Zmínila jste dotazníkové šetření. Sdílení informací o zdraví se zaměstnavatelem je citlivé téma. Jak vám funguje zpětná vazba od zaměstnanců?
Pravidelně se ptáme zaměstnanců, co jim vyhovuje a co bychom ještě mohli zlepšit. Zaměstnanci mohou své nápady sdílet prostřednictvím interních platforem, dotazníků a focus groups. Například masážní křesla či online zážitkové kurzy první pomoci vznikly právě na jejich podnět. Průzkumy nám ukazují, že zaměstnanci oceňují zejména garanci rychlého objednání k lékaři, dostupnost odborné péče a vstřícný přístup zdravotníků. To nás vede k dalším úpravám a rozšíření našich služeb.
Jaké jsou další plány v oblasti zdraví zaměstnanců?
Klíčové je zapojení každého jednotlivce jako zodpovědného správce a „dobrého hospodáře“ svého zdraví. Kolegům tak budeme nabízet širokou škálu edukace, seminářů, webinářů, možnosti personalizovaných preventivních programů. Investujeme do nových technologií, které nám mohou přinést kvalitní péči i do regionů – z nejnovějších zavedených jmenujme třeba regionální Inbody, AI screening srdečních arytmií nebo fyzioterapii ve virtuální realitě. Chceme také vylepšit přístup ke kvalitní zdravotní péči, ať už v našem vlastním Centru zdraví, které plánujeme na nové centrále ještě výrazně rozšířit, tak právě i v regionech.
To nejdůležitější, co jako firma máme, jsou naši zaměstnanci. To nejdůležitější, co má každý z nás, je zdraví. Investice do zdraví zaměstnanců jsou tak jasnou dlouhodobou spořitelní prioritou. Koneckonců, kdo jiný by měl umět dobře dlouhodobě investovat, než banka.