Hlavní obsah
Umění a zábava

Cenám Anděl nerozumím, ale nehaním je. Vadí mi jen spojení s předním symbolem nekvality a komerce

Foto: UniversalDo / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

Hudební ceny Anděl nejsou pro oko masy diváků a přesto jsou vysílány veřejnoprávně na hlavním kanále, což by nemuselo být.

Ceny Anděl mají odjakživa svoje příznivce a zejména odpůrce. Mnoho lidí se v této relaci prostě divácky nenachází a neváhají to veřejně kometovat a negativizovat. Nechápu proč. Každý nechť pije svoji kávu, jinou nechá jiným a neplive do ní.

Článek

Hudební ceny Anděl jsou každoročním evergreenem, který rozděluje společnost. Ale neřekl bych, že tak nějak půl napůl jako jiná témata. Spíše tak na pár desítek tisíc až nižších stovek tisíc příznivců a zbytek nezájemců nebo vyložených odpůrců. Hodně lidí si prostě jede jen na své hudební vlně a „andělský“ hudební mikrosvět, snad až maximálně na Ewu Farnou, Annu K, Monkey Business či Vladimíra Mišíka, je jim cizí. Otázkou tak ale je, zdali takový formát nepatří spíš na úzkoprofilovější, a navíc na kulturu specializovanější ČT Art. Tím spíš, že se letos vysílal v druhém hlavním čase sobotního večera hned po „rodinných“ Zázracích přírody. Přenos cen si můžete pustit v archivu České televize ZDE.

Ale stejně tak se nabízí myšlenka, jestli si tento pořad zaslouží až takovou kritiku, kterou jsou každoročně zasypány sociální sítě a veřejné internetové diskuze. Že tam jsou neznámí interpreti a hudba je hrozná. Že se tam předvádí moderátoři šašci. Že všichni vypadají divně a jsou takoví a makoví. A že si prostě pár rádoby umělců dělá tak nějak samolibě samo pro sebe ocenění a že to nikoho nezajímá. Když se mi něco nelíbí, tak se na to přeci nekoukám, ale respektuju, že to je šálek kávy pro někoho jiného a já lidem do kávy neplivu. Ceny Anděl svůj význam a smysl mají. Jako jakékoliv jiné předávání cen s danou metodikou a daným okruhem lidí, mezi kterými se volí. A věřte, že pokud někoho nebo něco neznáte vy, neznamená to, že pro někoho jiného to není věc známá a oblíbená.

Mnoha lidem také pravidelně vadí moderátoři, kteří těmito cenami provázejí. Nebývá to uhlazený a kultivovaný opatrný „bezkrevný“ projev snažící se neurazit nenadchnout, ale vídáme různé osobnosti, které jsou své a mají názor a svoje specifika v oblékání, humoru, koncepci moderace a podobně. Pro mě osobně opět osvěžující i přes to, že mi leckterá osoba, mající večer pod palcem, prostě nesedne. A to je v pořádku, každému něco sedne a něco ne a já také mnoha lidem nebo třeba i zdejším čtenářům nesednu. Ale to je jednoduše riziko toho, když něco nedělám tak, abych se zalíbil všem. A má snad člověk přestat dělat něco, když se najde někdo, komu se to nelíbí? No to bychom nikdo nedělali nic. Takže opět jako v případě hudebníků - pokud jste jiný typ konzumenta, vypijte si svoje kafíčko někde jinde, kde vám bude chutnat. Zde je prostě navařeno jinak a jen kvůli vám se měnit nebude. A jinak neznamená automaticky špatně.

Já osobně se na tyto ceny podívám vždy rád, ačkoliv mě pravidelně prezentovaní zpěváci, zpěvačky ani kapely v drtivé většině moc neoslovují a většinu jich ani neznám. Mám svoji hudbu jako každý a ta je povětšinou jinde. Té prezentované na Andělech úplně nerozumím, ale přesto si najdu to svoje i v andělských vodách a neřeknu automaticky, že je tam vše blbě. Letos mě potěšila kapela Monkey Business, David Koller nebo „šantánová“ Rozálie Havelková. A i tu Ewu Farnou nějak rok od roku beru více na milost. Každý rok mám pro co nebo spíš pro koho se podívat, a i se rád nechám poučit, kdo za uplynulý rok na hudební scéně zářil, kdo co udělal nového nebo koho hudební svět nově objevil. Prostě nechci zcela spadnout jen do svojí hudební bublinky a mimo ní potopa. Jsem otevřená mysl, chci mít přehled a pak si vybírat, co bude moje bublina a co ne. Leckdy se objeví někdo, koho si následně zařadím na svůj playlist. A o tom to je.

Ale kdo si na tomto poli nikoho pravidelně nenachází a vše ho tam jen štve, ať se věnuje formátům, které jej uspokojují. A ceny Anděl ať nechá pro sebe spát. Proč ne. Někdo holky, někdo vdolky. Někdo je holt starý pes, co se novým kouskům nenaučí. Tak netravte drahocenný volný čas něčím, co vás prostě nechytá za srdce a zaměřte svoji pozornost tam, kde se zabavíte. Neživte se jedem, ale medem. A myslím, že není dobrá cesta něco sledovat nebo dělat jen proto, abych si mohl zanadávat. Takových situací nám život přináší dost sám o sobě, tak proč si je ještě dobrovolně přivolávat?

Ceny zde rozdává odborná kritika a reflektují, na rozdíl od Českého slavíka, vykonanou hudební práci v daný rok. To chápu a kvituji. Od divácké popularity tu máme ceny slavičí a také je to v pořádku. Nerozumím ale pár věcem. Ceny se tváří, nebo možná jen většina lidí je vnímá jako alternativní a nekomerční. Jakože většina nominovaných a oceněných jsou široce neznámí lidé, často umělci roztodivných a nemainstreamových image a názorů. Ale já Anděly takto nevnímám.

Jistě, většinu umělců běžný divák nezná, ale každoročně jsou oceněni také lidé prokazatelně spadající do hudby populární a komerční. Stačí jeden příklad za všechny - zpěvačka Ewa Farna. Opakovaně vyhrává Českého slavíka, její hudba a zacílení jsou „širokorozchodné“ a rozhodně nespadá do alternativy nebo nekomerce. A v tom vidím hlavní přínos těchto cen. Ukazují tímto, že neškatulkují hudbu na komerci či nekomerci a dokazují, že i někdo z mainstreamu vykazuje vysoké hudební kvality na úrovni alternativního umění, které dbá na kvalitu, a nikoliv na kvantitu. Anna K., Debbi nebo třeba Monkey Business také rozhodně nejsou jen alternativní scénou pro pár srdcařů.

Čemu ale vůbec nerozumím a co mi kroutí mozkové závity, je spojení cen Anděl, které si zakládají na kvalitě a uměleckosti, s hlavním sponzorem Coca Colou, která se dokonce dostala i do názvu tohoto předávání. Tento nápoj je nejen pro mě zosobněním nekvality, synonymem vítězství marketingu nad hodnotou a vůbec celkově popřením smyslu a hodnot, které daná hudba a ceny mají. A silně pochybuji, že si většina porotců i prezentovaných umělců ze svých sklenic ať už doma nebo v osvěžovnách všeho druhu vychutnává zrovna tuto perlivou černohnědou tekutinu nevalného složení. Je to pro mne prostě do očí brutálně bijící protiklad, který celý jinak důstojný večer podle mého mínění dehonestuje a znedůvěryhodňuje.

Chápu, že svět kultury a umění je mnohdy závislý na sponzoringu a chlebodárcích. Že si na sebe kvalitní hudba a vůbec umění všeho druhu leckdy prostě nevydělá. A kdyby zaniklo a přežívaly by jen masové a mnohdy nekvalitní „nepovznášející“ počiny, které mají za cíl jen vydělat, lidstvo by to negativně pocítilo. A proto kvituji, že se za kvalitní tvorbu s hloubkou, smyslem a přesahem někdo postaví. Ale proč zrovna spojení s Coca Colou, a ne někým na podobné vlně, kdo by hodnoty Andělů lépe reprezentoval, to mi hlava nebere.

Anketa

Sledujete hudební ceny Anděl?
Ano, s opravdovým zájmem a respektem
9,1 %
Ano, ale beru je neutrálně
22,7 %
Ano, ale nelíbí se mi a nadávám na ně
0 %
Ne, tyto ceny nesleduji
68,2 %
Celkem hlasovalo 22 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz