Hlavní obsah
Nakupování

Češi se zase předvádí, berou výprodej Lidlu útokem v hrozných podmínkách. Stojí vám to probůh za to?

Foto: Pixabay.com

O nákupní vozík se leckdy musí zákazník i pustit do bitvy.

Hodinové fronty, tahanice o košíky a zboží, hala s vyházeným zbožím jako v nejlevnějších hrabárnách. Výprodejní akce Lidlu ve mě vzbuzuje vskutku nelibé pocity. Vše je tak ponižující a dehonestující. A ztráta času. A neušetříte ve finále vlastně nic.

Článek

Německý řetězec s potravinovým a nějaký čas už i se spotřebním zbožím Lidl ke konci roku zjistil, že má sklady plné neprodaného zboží a vyřešil to hezky česky. Pronajal si halu v pražských Letňanech a v období 12. až 21. prosince zde uspořádal obří předvánoční výprodej se slevami až 90 %.

A jak se dalo správně čekat, marketingový tah řetězci vyšel. Ještě ujistil českého zákazníka o další megavýhodě celé akce, že vstup do haly a parkování budou zdarma. Což je skvělá zpráva a tahák vzhledem k tomu, že normálně přeci při návštěvě obchodu platíme parkování a u vchodu si účtují vstupné, že? No a davy koupěchtivých nadšenců se valí do Letňan den co den. A já bych se snad ani nedivil, kdyby bylo parkování zpoplatněno a za vstup do haly by si museli zájemci ještě zaplatit. A bohužel se domnívám, že by to pro většinu mířících do Letňan nebylo na překážku.

Tuto bohulibou zábavu jsem si (jak jste asi již nyní pochopili), nechal s radostí ujít, šel bych tam leda tak sebemrskačsky trpět a za trest. Bohatě mi stačí vlastní úsudek, načerpané informace z tisku, obrázky a videa z místa činu a zejména očité svědectví sousedky, seniorky Marušky. A vskutku se nestačím divit, co je český konzument ochoten snést pro pár domněle ušetřených korun.

Už jen záběry a Maruščino líčení, jak prostory uvnitř haly vypadají, ve mě vyvolávají zděšení a odpor a ujistily mne, jak si Lidl váží svého zákazníka. Veškeré zboží zde totiž není vyrovnáno do regálů alespoň nějak trochu vkusně a na přijatelné úrovni. Vše jako kdyby kamiony navezly a s prominutím vysypaly jako prasátkům do koryt, tedy v tomto případě na europalety a do nevzhledných kartonových krabic. Asi s pocitem obchodníka à la „Mají to za hubičku, tak co by ještě nechtěli!“ Prostě servírování nikoliv alespoň běžné restaurace, ale putiky čtvrté cenové skupiny. Za mě naprosto dehonestující a pod úroveň i základní lidské důstojnosti. Ale část české populace je s tím evidentně v pohodě.

Stejně tak vnímám jako velmi ponižující a časově plýtvající dlouhé fronty, než se lidé do haly vůbec dostanou. Ty trvají ve špičce i několik hodin. Je to vskutku zvláštní sonda do spotřebního chování člověka, co ještě dokáže snést pro pár krámů a ušetřených korun. Sousedka Maruška měla relativně štěstí jen proto, že vyrazila mimo špičku a čekala jen hodinu a půl. Mnoho lidí pobralo na místě nějaký ten rozum a po půl hodině čekání to radši vzdali.

Podle dostupných informací a záběrů také není výjimkou, že se lidé pouštějí do bitek o nákupní vozíky. Už to by byl moment, kdybych se tam velkou náhodou nacházel, že bych se otočil na podpatku a odešel. Případně na sebe zákazníci pokřikují a přetahují se o poslední kusy super výhodného zboží, které samozřejmě všichni nutně potřebují. Vybavuje se mi scéna ze Svěrákovy komedie „Vratné lahve“, kde jsou zákaznici Lamkové nabízena rajčata. Ona je odmítá s tím, že jí nedělají dobře, ale poté, co uslyší magickou formulku, že jsou v akci, otočí a že si jich tedy pár koupí. Jak výstižné, že?

Kolik procent z narvaných letňanských košíků tak asi představuje takové zboží? Nechci to, nepotřebuju to, ale táto, stojí to jen stovku, devadesát procent dolů, no to musím mít! Pro určité lidi je to prostě adrenalin. Soutěž. Ulovil jsem to já a ne Pepa odvedle. Pocit vítězství, blaha a zadostiučinění. Nad nakoupenými vesměs čínskými krámy. Zde by byl nyní v jiném typu komunikace smajlík s výrazně zdviženým obočím. A nejlépe ještě horizontálně vrtící hlavou. A korunou všeho je zdejším nakupujícím asi pocit, jak pěkně ušetřili. Akorát že vůbec. Nakoupili akorát takových zbytečností a v takovém počtu, že se jim peněženka prohnula víc, než kdyby tam vůbec nešli a nakupovali normálně. Bez tlaku marketingu, hektické atmosféry a primitivních pudových reakcí.

Není samozřejmě náhodou, že celá akce probíhá před Vánoci. Konzumem ovládlí lidé prahnou po velkém množství věcí, aby mohli zasypat rodinné vánoční stromečky a navodit si umělé vykoupené štěstí. Ale o významu Vánoc a jejich prznění dobou kvantitativní a povrchní bych se musel s hlubokým povzdechem rozpovídat v jiném článku.

Už slyším mnoho lidí brblat, že článek píše asi nějaký arogantní bohatý floutek, který se povyšuje nad běžný lid. Tak já to zkrátím. Arogancí ani povyšováním není, pokud zná člověk svojí hodnotu, má zdravé sebevědomí a nenechá se nikým a ničím ponižovat. Bohatý jsem nebyl prakticky nikdy, jako dítě už vůbec ne. Většinu dospělého života měla naše dvoučlenná domácnost pražský podprůměrný příjem. Ono to totiž celé není o penězích, ale o finanční gramotnosti a kam peníze pouštím a kam ne. A s tím je mnoho našinců prostě na štíru a pak hořekují a stěžují si, že nevyjdou.

Otázkou trochu vedle, ale důležitou k zamyšlení je, jaké musí mít Lidl a obecně všechny řetězce marže, když si mohou dovolit o tolik zlevňovat. Jistě na dané akci neprodělá. To je tak nějak základní princip fungování, růstu a udržitelnosti každého obchodu nebo firmy. Při těchto výprodejových akcích se nejlépe ukazuje, jak nás obchody berou běžně na hůl. Proto já osobně nakupuji většinou už jen na vybraných e-shopech, kde bezpečně vím, že je marže držená na uzdě. A tedy běžně za ceny podobné, jakými jsou nyní opojeni lidé v Letňanech. Takže vlastně zase taková chytrá past, která hezky sklapla a chytlo se do ní mnoho krajanů.

Celé mi to připomíná dokument Český sen z roku 2004 pánů Klusáka a Remundy, kdy poukázali na nákupní chování mnoha lidí a vypekli je s fiktivním pražským hypermarketem, který ve skutečnosti neexistoval a do kterého se hned první den sjeli tisíce lidí z celé republiky. Protože považte, když máte chlazenou kachnu za polovic, tak se přeci vyplatí si pro ni dojet přes půl republiky. Dodnes si s lehce škodolibým úsměvem vybavuji rozčilené lidí hrozící žalobami. Inu, měli by se rozčilovat hlavně na sebe a na jejich řekněme slušně nevyzrálé nákupní chování a mizernou finanční gramotnost. Pánové filmaři jen nastavili zrcadlo. Ale většině zúčastněným stejně asi zbytečně a neúspěšně. Lidé jsou prostě ve většině nepoučitelní.

Nezlobte se na mě, ale to má tolik lidí vážně tak nízké uvědomění svojí vlastní hodnoty, že akceptují podmínky takových prodejů? Neváží si vlastního času, že přetrpí celý ten proces na mnoho hodin? Že se nechají na takovýchto akcích vláčet jako to zvíře pro kus žvance? A neuvědomují si, že vlastně ve finále neušetří a kdyby nakoupili rozumně a bez emocí třeba na eshopu za nejnižší ceny a nenaházeli v nátlaku bijících slev a valících se zákazníků pod tlakem a zběsile do košíku všechno možné i nemožné, udělali by mnohem lépe pro svoji peněženku a hlavně pro svoji duši a psychiku? Nebo kolik asi tak procent lidí si tam koupilo jednu dvě věci, které opravdu potřebovali a jeli tam kvůli nim? Odhaduji to tak maximálně na pět.

Mnoha lidem vadí záběry nejen čínských továren, tamní úděsné podmínky zaměstnanců a dětská práce. Kroutí hlavou nad neekologickým převážením zboží přes celou planetu a děsí je znečistění planety z toho vyplývající. Ale jedním dechem toto vše svým nákupním chováním živí. Absurdní a nepochopitelně pokrytecké.

P.S.: Sousedka Maruška si u mě vysloužila tak akorát pokárání a ten jeden hrnec na vaření, co si za asi 4 hodiny utrpení dovezla (fronty, nákup, cesta MHD), bych jí býval za stejnou cenu objednal na internetu. Takže příště se přijde poradit dopředu.

Anketa

Navštívili jste letos předvánoční výprodejovou akci řetězce Lidl v pražkých Letňanech?
Ano, vícekrát
0 %
Ano, jednou
0 %
Ne, ale chystám se tam
0 %
Ne a nenavštívím
100 %
Celkem hlasovalo 12 čtenářů.

Článek je úvahou autora za podpory zdrojů:

https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/lidl-slevy-letnany-vyprodej.A241212_121348_ekonomika_ven

https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/587874-lide-vzali-letnany-utokem-lidl-tam-nabizi-obri-slevy-stoji-se-dlouhe-fronty

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz