Hlavní obsah
Hry

Hospodské kvízy u nás rozjel Nizozemec, vzkvétají zásluhou Brna. Jak to funguje a kam na ně zajít?

Foto: Tomislavek / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

Na kvízu je potřeba soustředěnost, nažhavené mozkové závity i schopnost se domluvit v týmu na domnělé správné odpovědi.

Už vás nebaví po večerech jen někde posedávat u půllitru piva nebo sklenky vína a chtěli byste si návštěvu hospůdky okořenit? Dejte dohromady partu alespoň čtyř lidí a zajděte si zasoutěžit na hospodský kvíz. Uplatníte svoje znalosti a pobavíte se.

Článek

Zajít si s rodinou nebo přáteli do restaurace na hody nebo do hospůdky na jedno „pětipivo“ je nejen v Česku vítanou kratochvílí. Leckdy se ale pouhé posedávání, popíjení a tlachání o všem možném omrzí a s přibývajícími lety už člověka nemusí tolik uspokojovat. Mnoho lidí také nemá zájem vydávat ještě navíc stále narůstající sumy peněz „zbůhdarma“ jen za konzumaci pití nebo jídla a dost lokálů tak pociťuje menší počet hostů či rovnou zeje prázdnotou.

Řešením, které je prospěšně oběma stranám - jak zákazníkům, tak hospodám a restauracím - jsou tzv. hospodské kvízy. K dnešnímu dni je praktikuje již více jak dva tisíce českých provozoven po celé zemi a leckde dokážou přitáhnout dostatek hostů, zaplnit kapacitu podniku a obstarat kšeft. Mnozí lidé se tak vrací za večerní zábavou nejen, aby pojedli, popili a poklábosili se svými blízkými nebo i kolegy z práce, ale hlavně aby si v pohodlí svých židliček zasoutěžili a také aby se něco nového dozvěděli.

Vše vzniklo již roku 2009 v Brně. Jistý student Pieter van de Vijver původem z Nizozemska řešil, jak do svého klubu mimo centrum, který kombinoval prádelnu a hospodu, dostat více platících lidí. Koncerty bývaly hlučné pro sousedy, divadelní večery se též neosvědčily. A pak si vzpomněl, že v jeho rodné zemi pořádají restaurační podniky kvízové večery. Tak vyrobil první sadu témat a otázek v angličtině a přišli dva hosté. Postupně se ale zájem zvýšil, začaly fungovat i české verze a distribuce původně do brněnských hospod se rozšířila i na Prahu, další velká města a dnes už jsou kvízy běžné po celé zemi i na maloměstě a na venkově. Prostě všude tam, kde o ně mají lidé i hospody zájem.

Jak takový kvíz zpravidla probíhá? Na trhu je sice více firem, které kvízy vyrábějí a distribuují je do míst, kde o ně mají zájem (a necelá polovina všech zapojených podniků si dělá svoje kvízy svépomocí), princip všech kvízů je ale velmi podobný. Začínají kolem sedmé hodiny večerní, konají se v daném podniku většinou jednou týdně a hosté a soutěžící si musí vyhradit dvě až tři hodinky svého času a „vlezné“ kolem 120 - 200 Kč na osobu. Na místě je vždy moderátor (ka), který celou soutěží provází, na začátek sdělí případným nováčkům jednoduchá pravidla a vzápětí už se jde na věc. A samozřejmě hezky bez možnosti používat mobilní telefon a internet. Jen tužka, papír a vaše mozky.

Týmy hráčů, sedících u jednotlivých stolů (zpravidla v počtu čtyři až osm), dostávají pomocí puštěné prezentace na televizi nebo na plátně postupně sady otázek, které moderátor čte a na které odpovídají do rozdaných zápisových archů. Večer bývá rozdělený na pět kol a každé kolo má dvě sady témat po pěti otázkách. Celkem tak soutěžící odpovídají na padesát otázek. Témata jsou vždy různá, pokrývající širokou oblast lidského vědění. Na začátku bývají aktuality, tedy události, které se staly za uplynulý týden a pak následuje třeba oblast sportu, historie, zeměpisu, hudebních ukázek nebo různých logických doplňovaček. Po každém kole následuje krátká přestávka, kdy moderátor odpovědi kontroluje a přiřazuje body a následně sdělí správné odpovědi a pořadí týmů, jak si právě vedou.

Foto: Miranda Malá

A teď už jen zjistit, jak jsme v uplynulém třetím kolem odpovídali a kolik jsme získali bodů.

Na konci, než se všichni dozví finální umístění a který tým pro dnešek vyhrál, dostávají lidé většinou ještě tzv. bonusovku, tedy poslední otázku v podobě tipovačky, která funguje sama o sobě a má svoji výhru. Tou bývá láhev něčeho bublinkatě dobrého. Otázka bývá schválně enormně těžká (aby ji nikdo nevěděl a všichni museli jen od boku tipnout), zaměřená na kvantitativní (tedy číselnou) odpověď a týmy se snaží správné hodnotě co nejvíce přiblížit. Třeba kolik stránek má kniha 50 odstínů šedi, kolik obyvatel měl v roce 2020 Hodonín nebo jaká je průměrná hloubka jezera Bajkal. Bonusovka slouží k tomu, aby i slabší týmy, které už ví, že se nijak vysoko neumístí, měli alespoň šanci na vedlejší výhru. A dobře poslouží také hospodám, aby lidé neodcházeli bez vidiny hlavní výhry dříve domů a konzumovali v podniku až do konce.

Za finální umístění „na bedně“ náleží zpravidla jen prvnímu a druhému týmu nějaká fajn cena. Bývá to sleva na konzumaci až do výše 50 % pro celý vítězný tým, stříbrní dostávají kolem 20 %. Podoba ceny závisí na daném lokálu a bývá to kromě slevy na konzumaci třeba voucher na konzumaci jiný večer nebo láhev něčeho dobrého. Ostatní týmy jsou odměněny alespoň pocitem hezky tráveného večera, že zabojovali o dobré umístění a že jsou zase o chloupek vzdělanější.

Hospodské kvízy nejsou jistě univerzální zábavou pro každého. Někoho prostě daný typ zábavy nebaví, jiný se stydí před ostatními, že nemá takový všeobecný rozhled. Ale pokud někoho chytnou, pak daný člověk chodí většinou dlouhodobě a pravidelně. Tak jako my a naši přátelé. Chodíme se takto pobavit už nějakých osm let, vystřídali jsme v Praze už tři varianty kvízů a nakonec zakotvili u firmy, která nám vyhovuje nejvíce. Ani nemusíme chodit každý týden povinně a ani ve stejném počtu nebo složení lidí.

Vždy si jen alespoň týden dopředu rezervujeme stůl, uvedeme, kolik nás asi bude a jednou jdou ti, pak zase druzí a každý týden máme trochu jinou sestavu. Tak jako jiné týmy. A určitě je velká výhoda, když se sejde tým o lidech, kteří jsou profesně nebo volnočasovými zájmy široce rozkročeni. Takoví pak mají největší šanci pojmout různá kvízová témata a uspět nejlépe.

Kde a jak se na kvíz přihlásit? Není to nic složitého. Podívejte se na webové stránky firem, které český trh s hospodskými kvízy ovládají a mají největší dosah. Jsou to Hospodský kvíz, Chytrý kvíz, Nakvíz a Pubquiz. Zde si jednoduše vyberete svoje město a zarezervujete si stůl. Stejně tak pokud provozujete skomírající hospodu a máte podmínky na to přidělit pár stolů a alespoň jednu televizní obrazovku tomuto účelu, spojte se s některou z firem. Expanze stále probíhají.

Tak co, podařilo se mi vás nalákat a zkusíte si zasoutěžit? Někdo to bere hodně vážně, chce vyhrávat a sbírat body i do celostátní ligy, druhý to nehrotí a ocení hlavně setkání s přáteli a zábavu venku, která není jen o konzumaci jater, ale i mozku. Každý si tak na kvízovém večeru může užívat podle svého. A že něco nevíte? No a? To my všichni a bereme to vždy i jako možnost dovědět se něco nového a rozšířit si vědomosti. Mozek je sval a je třeba jej cepovat, aby neochabl.

Pokud by vás to napoprvé nechytlo, neházejte flintu do žita a zkuste přijít ještě jednou. Každý večer je totiž jiný a z každého si odnáším jiný dojem. Někdy prostě nesednou témata ani rozpoložení vaše či lidí ve vašem týmu, a ne vždy se to prostě povede tak, že by si člověk řekl, že prožil opravdu zábavný čas. Ale uvidíte, že většinou tomu tak je.

PS.: Milí soutěžící, mějte s sebou vždy dostatek propisovaček. Když vám uprostřed otázek a omezeného časového limitu dojde „šťáva“ a sháníte něco, co píše, tak zdržovat sebe, ostatní týmy, moderátora nebo obsluhu není nic příjemného :-).

Anketa

Navštěvujete hospodský kvíz?
Ano, pravidelně již více jak jeden rok
44,4 %
Ano, pravidelně, zatím jeden rok a méně
5,6 %
Ano, ale nepravidelně
5,6 %
Ne, ale mám v plánu to zkusit
22,2 %
Ne a na tuto činnost se nechystám
22,2 %
Celkem hlasovalo 18 čtenářů.

Sepsáno na základě letité praxe autora s dopomocí zdroje:

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-cechy-bavi-hospodske-kvizy-v-otazkach-o-sportu-a-zviratech-se-toci-miliony-267758

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz