Článek
Jeho jméno je James Stephen Donaldson, ale všichni jej znají pod pseudonymem MrBeast a v současnosti se jedná o nejsledovanějšího youtubera (tvůrce videoobsahu na platformě Youtube) na světě. K dnešnímu dni jeho kanál odebírá neuvěřitelných 372 milionů lidí. A to mluvíme jen o jeho hlavním profilu. Vedle toho současně provozuje další substránky, zaměřené speciálně na krátká videa, hráčství počítačových her nebo na dobročinnost, kde má další desítky milionů odběratelů.
Nezůstává přirozeně jen na této dnes již tradiční online síti, ale úspěšně díky dalším milionům tzv. followerů (lidé, co sledují a odebírají nějaký profil) okupuje i Facebook (momentálně 27 milionů), Instagram (66 milionů), síť X (32 milionů) a hlavně „síť dětí a teenagerů“ TikTok (115 milionů), kde se vyšplhal v počtu sledujících na třetí místo. Nově zacílil také na čínské publikum díky síti BiliBili.
Asi si umíte představit, že veškeré jeho online aktivity mu přirozeně generují značný přítok peněz ve stovkách milionu dolarů ročně. Nijak přehnaně se však v bohatství nekoupe, nepotrpí si na přílišný luxus a většinu vydělaných prostředků vrací zpět do svojí tvorby a na štědré výhry.
Jeho cesta ke slávě a bohatství neměla nikterak raketový průběh. Rodilý Američan (*1998) vyrůstal v rodině vojáků a často se kvůli práci rodičů stěhoval a vyrůstal bez nich pod dohledem chův. Rodiče se rozvedli, když mu bylo devět let a dále vyrůstal pouze s matkou. K Youtube si poprvé sedl, když mu bylo jedenáct let a tato platforma slavila pět let existence. Naprosto jej uhranula a pohltila a on začal tvořit svá první videa. Počátky jeho tvorby se datují do roku 2012, kdy se zalogoval jako MrBeast6000 a začal hrát a komentovat počítačové hry jako Minecraft nebo Call Of Duty nebo řešit a odhadovat, kolik asi vydělávají jiní v té době slavní youtubeři.
Zpočátku jeho tvorba nezajímala relativně nikoho a ještě po čtyřech letech měl na jeho dnešní poměry jen necelých 30 tisíc odběratelů. Brzdila jej také diagnostikovaná Crohnova nemoc (autoimunitní zánět střev), která jej na dlouhé měsíce značně oslabila a vzala mu energii tvořit. Jakmile však dostal doživotní chorobu pod kontrolu, šel do toho znovu a mnohem razantněji. Skončil s hraním a dal se cestou vyprávění příběhů. Už jen s pár desítkami tisíc odběratelů se dokázal uživit a seknul se studiem vysoké školy. Prohlásil, že bude radši chudý, než aby se věnoval čemukoliv jinému, než YouTube a reakce matky byla taková, že syna vyhodila z domu. Chtěla jej tak přimět k návratu na studia.
On se ale zatvrdil a šel si dál za svým. Jeho dny plynuly stejným rytmem - vstát, celý den analyzovat YouTube a všechny jeho zákonitost do nejmenších detailů, točit videa a jít spát. K příběhům přidal nové formáty, které leckdy sám objevil: vlogy, výzvy, kaskadérské kousky, absurdní obsah i finanční sbírky. Vše zprofesionalizoval a počty jeho odběratelů se rozletěly strmě vzhůru a dodnes se nezastavily - co každý týden jich přibývají nové miliony.
Na co se jeho videa nyní zaměřují a jak tedy dokáže přitáhnout nejvíce sledujících? Klíčovým obsahem, který mu generuje většinu úspěchu, se stala videa typu výzva. Čím jednodušší nebo bizarnější, tím sledovanější. Jeho první virální (hromadně přeposílané) video, kterým roku 2017 masově prorazil do celého světa, bylo velmi jednoduché. Prostě jen počítal do 100 000 a natáčel se u toho. Trvalo mu to 40 hodin, ale některé pasáže byly následně zrychleny, a tak se video dočkalo „snesitelné“ stopáže pod 24 hodin. Následovaly podobné „zbytečnosti“ a ještě tentýž rok slavil první milion odběratelů.

Na odpočinek MrBeast moc času nemá.
A pokračoval v podobném duchu dál. Výzvy jako pokus o točení fidget spinnerem po dobu 24 hodin, pobyt pod vodou celý den nebo týden na voru uprostřed moře, desetihodinové sledování jednoho jediného hudebního videoklipu a pořád dokola nebo třeba rozbití skla pomocí stovky megafonů mu přinášely další miliony fanoušků. V současnosti natáčí již mnohem náročnější videa, do kterých zapojuje stovky soutěžích a svůj početný pracovní tým, kde pracuje mj. také jeho matka, bratr a bývalí spolužáci. Ale stále vede primitivní obsah, doplněný o pohádkově vysoké finanční nebo majetkové výhry. Ty získává vítěz, který třeba jako poslední sundá ruce z luxusního lamborgini nebo který jako poslední opustí kruh. Nebo princip otočí - dá člověku rovný milion dolarů, ale nechá mu pouze jednu minutu a sleduje, kolik zvládne daný šťastlivec utratit. Jiné jeho soutěže imitují pro změnu populární „survive“ seriály (hry o přežití), jakým je například Hra na oliheň - v jeho případě naštěstí beze ztrát na životech. Pro lepší představu a přirovnání k českým poměrům se jeho tvorba podobá tomu, o co se v Česku pokouší s většími či menšími úspěchy Kamil Bartošek alias Kazma.
Nedávno ale také zveřejnil dokumentární a přínosné video z egyptských pyramid, ve kterých pobyl celých sto hodin včetně přespání a ukázal všem zájemcům mnoho doposud skrytých krás a archeologických perel, například zatopenou Osirisovu hrobku nebo komoru, která je skrytá pod sochou Sfingy. Pouští se tak stále do nových a nových vod a zdá se, že jeho kreativita a tvorba nemá hranic.
Enormní počty sledujících k MrBeastovi samozřejmě přitahují množství vlivných osobností, celebrit a investorů a on tak rozšiřuje svoje podnikatelské portfolio i do zcela jiných byznysových sfér. Má svoji značku čokolády a jiných kakaových potravin Feastables, svůj fastfoodový řetězec s hamburgery MrBeast Burger (mimo USA, Mexika a Kanady také ve Velké Británii, Švédsku, Austrálii nebo třeba na Filipínách) a také firmu, která analyzuje pro zájemce youtubová data a algoritmy nebo realizuje dabing videí různých jiných tvůrců a klientů do mnoha světových jazyků. Ostatně ani on sám nezůstává pouze u angličtiny a tvoří další početná množství kanálů v jiných jazykových mutacích.

Hamburger v režii MrBeast.
V loňském roce spojil svoje síly se společností Amazon Prime Video a pustil do éteru nejvýdělečnější reality show světa s názvem Beast Games. Zde se tisícovka soutěžících utkala o finální výhru 10 milionů dolarů - plnila různé úkoly (skákání v pytlích od brambor, házení a chytání míčků, skládání kvádrů na sebe) a postupně se vyřazovala ze hry. Nejspíš se ale MrBeast trochu přecenil, neboť pořad skončil hromadnou soudní žalobou zúčastněných. Ti si stěžovali na velmi tvrdá pravidla hry, sexuální obtěžování, značná zdravotní rizika či ovlivňování a zkreslování výsledků. Kauza zatím nebyla uzavřena, ale účastníci počítají se štědrým mimosoudním odškodněním.
Možná si, tak jako já, ťukáte na čelo, kroutíte hlavou a říkáte si „Proboha, k čemu to všechno je, jaký to má smysl“. Rozumím vám. Ani já nejsem cílovou skupinou podobných osob a jejich typu tvorby a podnikání a konzumuji obsah zcela jiný. Nutno ale podotknout, že aktuálně šestadvacetiletý MrBeast dává své tvorbě přesah a vyšší smysl tím, že pravidelně věnuje skutečně astronomické částky pro dobrou věc. Díky jeho penězům (za kterými stojí tak nějak primárně a v základu vlastně jeho sledující) tak mohly být například vysazeny desítky milionů stromů, masivněji pročištěny oceány od lidského odpadu nebo postaveny nové domy po řádění hurikánu. A tisícovkám lidí, kteří nějakým způsobem přišli o nohu, zafinancoval protézy a oni tak mohou znovu chodit. Další desetitisíce potřebných Američanů si díky jeho štědrosti chodí pro jídlo do potravinových bank po celé zemi. Tedy až zase budete příště odhánět své ratolesti od sledování MrBeast a tohoto na první pohled zbytečného a nesmyslného obsahu, zahřejte se alespoň myšlenkou, že i vaše děti nepřímo pomáhají dobré věci.

MrBeast v roce 2022.
V posledních dnech se jméno MrBeast skloňuje zejména v souvislosti s chystaným prodejem sociální sítě „dětí a mladistvých“ TikTok. Ta může totiž na území Ameriky nadále fungovat pouze v případě, že se vymaní z čínského područí. Vážný zájem kromě Elona Musca a dalších vlivných hráčů projevil právě i MrBeast, který se účastňuje jednání v těch nejvyšších patrech. Na síť X nejprve v lednu napsal, že tedy TikTok koupí, aby nebyl zakázán a vše následně ještě potvrdil na videu. Musel by si však připravit solidní sumu přes 20 miliard dolarů. V čích rukách tak americký TikTok skončí, je zatím ve hvězdách.
A novinkou je také jeho zasnoubení s Theou Booysen, která je také jak jinak než youtuberkou. Pod přezdívkou TheaBeasty hraje online hry a komentuje online sportovní zápasy.
Třešničkou na dortu je jeho mimopracovní zábava. Když má chvilku volného času, sleduje videa na Youtube.
Anketa
Použité zdroje:
https://www.rollingstone.com/culture/culture-features/mrbeast-youtube-cover-story-interview-1334604/
Časopis Květy č.9/2025