Článek
V sobotu 1. února proběhl slavnostní večer předávání cen Sdružení české filmové kritiky, které každoročně oceňuje nejlepší filmové počiny uplynulého roku. Rozdíl mezi těmito cenami a oceněním Český lev je v tom, že zde se zapojují pouze hlasy filmových kritiků, zatímco to, kdo dostane sošku lví, ovlivňují společně s kritiky také filmoví profesionálové z řad herců, režisérů, producentů a jiných filmových a akademických profesí.
Letos proběhlo předávání cen v pražském Divadle Archa a odmoderoval je dosti nervózní, rozpačitou a různě vnímanou kvalitou mladý youtuber a satirický komik Jan Špaček. Během příjemně dlouhé hodinky a půl byly rozdány krásné skleněné hranoly v deseti kategoriích, přičemž největšími želízky v ohni byli filmy Vlny režiséra Jiřího Mádla, Amerikánka režiséra Viktora Tauše a dokument Ještě nejsem, kým chci být z režijní dílny Kláry Tasovské.
Bodovaly však také jiné české filmy. Za snímek Zahradníkův rok přebral cenu v kategorii Nejlepší herec protagonista hlavní role Oldřich Kaiser osobně, ačkoliv je o něm známo, že se podobných ceremonií zúčastňuje jen neochotně a dává to rád najevo. I tento večer dokázal (oděn do džínů) okořenit v souvislosti s běžným a poněkud klišoidním a strojeným děkováním oceněných svým rodinám, kdy prohlásil, že na rodinu kašle. Nejlepší herečkou byla zvolena Pavla Beretová za snímek Rok vdovy, která poděkovala nejen za tuto hereckou šanci, ale vzpomenula také svojí další loňskou ústřední roli v Amerikánce. Rok vdovy obdržel také prvenství v kategorii Nejlepší scénář.
Dokumentární tvorbě jasně dominoval favorizovaný a originální počin Ještě nejsem, kým chci být, který časosběrně mapuje pozoruhodný život fotografky Libuše Jarcovjákové a nebyl natáčený klasickou metodou, nýbrž byl poskládán z mnoha reálných fotografií, které pořídila hlavní hrdinka.
Vrcholem předávání jakýchkoliv filmových cen jsou vždy kategorie Nejlepší režie a Nejlepší film. V obou případech se letos radoval režisér Viktor Tauš a jeho Amerikánka. A pokud jste dočetli až sem a zaznamenali jste, že o filmu Vlny nebyla s cenami z rukou filmových kritiků ještě žádná zmínka, tak vězte, že ani nebude. Tento film si totiž překvapivě žádnou z cen neodnesl. Zato režisér Mádl si odnesl „pochvalu“ z úst moderátora Špačka, který nevybíravě prohlásil, že Mádl má na svém kontě tak úspěšný film, ačkoliv začínal jako herec u Karla Janáka. Dvojitá urážka ze strany mladíka, který byl v době natáčení filmu Snowboarďáci patrně někde ve školce, se na tváři Jiřího Mádla projevila shovívavým úsměvem a nadhledem.
Neocenění filmu Vlny v žádné z kategorií těchto cen je jedním slovem absurdní a vyvolalo ve mě nepochopení a řadu otázek. Vezměme v potaz objektivní fakta, kterými se kritici při svém hodnocení jistě řídí. Vlny získaly v loňském roce prvenství, co se týče návštěvnosti kin - přišel je zhlédnout bezmála milion diváků. Zatímco Amerikánka se nedostala ani mezi TOP50. Samozřejmě lze namítnout, že míra návštěvnosti často s mírou kvality filmu nesouvisí (to ostatně dokazují mnohé české masové a plytké komedie), o Vlnách to ale zcela jistě neplatí.
Jinak by se mimo jiné samozřejmě nedostaly do úzkého výběru pouhých patnácti filmů ze všech koutů světa, které byly zařazeny do soutěže o nejprestižnější filmovou cenu Oscar. Obecně je nejnovější Mádlův snímek s nadšením přijímán i v odborných kruzích a přesto jsme režiséra v sobotu na pódiu neviděli. To nejen já osobně považuji za výrazné pochybení kritiků a velké šlápnutí vedle. Není pak divu, že veřejnost nad takovými cenami mávne rukou a nevěnuje jim větší pozornost.
Ano, čekají nás také ceny Český Lev a z nich si favorizované Vlny s pravděpodobností hraničící s jistotou odnesou sošku a nejspíš ne jedinou. Pokud byl ale toto jeden z důvodů, proč se kritici rozhodli na svých cenách upřednostnit jiné filmy, aby Vlny „nepobraly všude vše“, do jaké míry tak byla zachována objektivita a nestrannost? Výborný film je výborným filmem pořád a je přeci absurdní, že jeden typ odborných cen získá a jiný vůbec. To skutečně nedává žádný smysl. A nebo se kritici nechtěli „snížit“ a ztotožnit se s diváckou masou? Pořekadlo „Výjimka potvrzuje pravidlo“ nevznikla jen tak náhodou a v případě Vln tak stoprocentně platí, že vysoká sledovanost šla ruku v ruce s vysokou kvalitou filmu a že český divák nemusí nutně masově konzumovat jenom brak.
Příště tedy férověji, milí kritici. Budete asi jediní, kdo film Vlny neocenil.
Anketa
Sepsáno s dopomocí zdrojů:
https://www.ceskatelevize.cz/porady/15510703052-ceny-ceske-filmove-kritiky/22554215047/
https://www.novinky.cz/clanek/kultura-filmy-serialy-filmem-roku-ocima-ceskych-kritiku-je-amerikanka-madlovy-vlny-nedostaly-jedinou-cenu-40507239
https://kinomaniak.cz/nejuspesnejsi-filmy/cesko/2024
https://www.csfd.cz/oceneni/11-ceny-ceske-filmove-kritiky/?yearsSpan=2015-2024