Článek
Nedávno jsme měli pracovní návštěvu z Uzbekistánu. Ač vystudovaný geograf, ty čtyři asijské „stány“ prostě neumím ani správně lokalizovat, ani jim přiřadit hlavní města. Mrknu na mapu a vidím. Uzbekistán, hlavní město Taškent. Rozlohou malinko menší než Praha, počet obyvatel přes 2 miliony.
A najednou se přistihnu, jak zírám na dva zelené kroužky. A ihned mě trklo, jak to, že Uzbekistán má hlavní město s dokončeným vnitřním i vnějším okruhem a Praha stále nemá hotový ani ten městský ani ten venkovní Pražský! A pomyslel jsem si, že je to v nově nabytém kontextu se zaostalou středoasijskou zemí ještě mnohem větší ostuda, než když se srovnáváme třeba s Evropou.
Mimochodem svůj zcela dokončený minimálně vnější okruh, ale zpravidla i ten vnitřní, má třeba Londýn, Paříž, Lisabon, Řím, ale i Madrid (ten jich má dokonce několik), Ljubljana, Sofie, Bukurešť nebo Moskva. Polákům zbývá u Varšavy dostavět jen malý kousek. Egypt, Tunisko, Mexiko, Kostarika, Turecko, Indie, Kazachstán - jejich hlavní města jsou srovnatelná či větší než Praha, jejich ekonomika za naší pokulhává a přesto mají!
Nad tím opravdu zůstává rozum stát. Kladu si jednoduchou otázku, proč u nás oba okruhy ještě stále nebyly dokončeny? Praha má i příhodnou nížinnou polohu, není obklopena kopci a horami, stavba se tedy neprodraží rovnáním terénu a přebytkem mostů nebo tunelů. Ty už máme navíc v jižní a jihovýchodní části vnějšího okruhu zbudované. Odpověď jednoduchá není - na vině je hlavně zbytečně složitý a zdlouhavý legislativní proces, který přetrvává po celou dobu pomalé realizace od počátků až do finalizace. Ani nový stavební zákon nepřispěl nijak zásadně k tomu, aby se stavba zrychlila. A v neposlední řadě tu máme majetkoprávní spory, kdy jsou majitelé pozemků potřebných pro stavbu buď nedohledatelní, nebo protahují proces svými přemrštěnými nároky, kdy není akceptovatelné se s nimi domluvit.
Dle aktuálních informací by mohl být Pražský okruh (jinak též dálnice D0) hotový kolem roku 2027 východní část a do roku 2030 severní část, a tím by byl zcela dokončen. V kontextu praxe z minulosti tomu věří asi opravdu jen málokdo. Můj optimistický odhad je nejdříve rok 2035. A už aby to bylo. Počet obyvatel Prahy a Středočeského kraje neustále roste, zvyšuje se i už tak vysoký podíl lidí, kteří mají auto a kdo zná alespoň trochu automobilovou situaci v Praze, zejména všední dny ráno, tak dobře ví, jaký je to kolikrát očistec se vůbec dostat do práce. Do hry zasahují také stále posilující kurýrní služby všeho druhu s tím spojený nárůst automobilismu. Zatímco třeba západní část Jižní spojky je na mnoha místech tříproudá a kamiony na ní mají zákaz vjezdu (protože mohou použít zbudovanou jižní část Pražského okruhu), východní část Jižní spojky je dvouproudá a kamiony po ní vesele jezdí, protože alternativa prostě zatím není. A já jsem osobně velmi rád, že necestuji do práce daleko a mohu pohodlně použít pražskou MHD. Protože když se člověk podívá na provozové aplikace nebo poslouchá povídání přátel a známých, kteří do práce dojíždějí z pražských předměstí, je to prostě masakr.
Vnitřní okruh je na tom o něco lépe. Zbývá dostavět východní část, která propojí tunel Blanka se stávajícím okruhem v oblasti Hostivaře. Stavět se má výhledově od roku 2027. Nevěřím, ale uvidíme.
Takže až mi přístě zase ujede věta typu „Tady je to jak v Uzbekistánu“, tak není. Minimálně v oblasti ochrany hlavního města před dopravními návaly a kolapsy.
Anketa
Úvaha autora je podložena těmito zdroji informací:
https://www.prazskyokruh.info/
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/prazsky-okruh-prvni-plany-vznikaly-pred-70-lety/r~i:article:676938/
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Dálnice_D0
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Městský_okruh_(Praha)