Článek
Nedávno mi dcera ukázala domácí úkol, který mě opravdu nadchl. Dostala ho v rámci matematiky, ale jeho dopad jde mnohem dál. Nešlo o složité výpočty ani grafy, ale o praktický úkol, kterým by si měl projít každý školák, aby byl lépe připravený na život.
Jak zněl? Navrhni si rozpočet na prvních osm let samostatného života po škole. Úkol zahrnoval několik životních etap: nejdříve samostatné bydlení, pak soužití s partnerem a nakonec příchod dítěte. K tomu scénář, ve kterém nejdřív bydlí v nájmu a později splácí hypotéku. A k tomu podmínka - žádná finanční pomoc od rodičů ani prarodičů. Vše si musí vydělat sami.
Je jasné, že životních scénářů může být hodně a tyhle nejsou jediné. Někdo nebude chtít děti, někdo ani partnera. Pro každého lze scénář upravit podle jeho představ. Dcera s tím zadáním byla v pohodě. A překvapilo mě, jak realisticky svůj plán vytvořila a promyslela.
Nákladové položky zadávala dost realisticky, počítala s inflací, dokonce i výdělek svůj a budoucího partnera stanovila, myslím, velmi reálně. Přemýšlela u toho, na čem budou muset šetřit, co si pořídí později, kde si budou moci dovolit koupit byt, jestli a jak často si budou v různých životních fázích moci dojít do kina nebo na večeři do restaurace. Byl jsem z toho zadání i toho, jak ho zpracovávala, hodně nadšený. Já osobně jsem se na škole nic podobného neučil – dokonce ani na vysoké. A přitom taková dovednost, jako je finanční plánování, má v životě ohromnou hodnotu.
Nechci snižovat důležitost analytické geometrie, derivací nebo třeba kotrmelců. Každý z těchto prvků má v osnovách své místo. Ale úkol, který děti naučí plánovat život, hospodařit a promýšlet důsledky svých rozhodnutí, je podle mě zásadní. Je to praktická lekce, která jim zůstane napořád.
Možná by stálo za to, aby se podobné úkoly staly běžnou součástí výuky. Jsou jednoduché, ale zároveň nesmírně přínosné v přípravě na reálný život. Protože pochopení toho, jak zvládnout finance a životní plány, je dovednost, která může život dnešních mladých zásadně změnit.
A je taky jasné, že tyhle změny ve školství přijdou s konkrétními učiteli, jejich osobním přístupem k mladým a s dobrými nápady. Tenhle úkol nebyl součástí všech hodin matematiky na gymnáziu, kam dcera chodí. Není to vůbec běžná věc, spíš výjimka na dané škole. Přišel s ním jeden učitel. Tak snad to od něj ostatní aspoň okoukají a budou šířit dál.