Hlavní obsah
Názory a úvahy

Co k tomu dodat?

Kdysi jsme si dělali legraci z vědeckotechnické revoluce. „Nelez z hospody, venku řádí vědeckotechnická revoluce.“ Přežili jsme, i když se naše počty zmenšují.

Článek

Člověk se celý život učí. Pokud se nebude učit, pak se začne naplňovat teorie o vývoji druhů. Naprosto nemilosrdně. Zatímco se naše školství snaží produkovat unifikované jedince, otřásající se hrůzou nad matematikou a mimořádnou písemkou, budoucí praxe bude vyžadovat jedince schopné se vyrovnávat s možnostmi, o kterých se dosud ani nezdá. A kde je vezmeme? Budou ti, kteří vypadnou v důsledku rozvoje technologií z výrobního procesu, schopni přežít? Četl jsem knihu, samozřejmě amerického autora o tom, jak děti vchodí do školy, aby se neflákali na ulici. Čtení, psaní a matematika nejsou jejich doménou. Nicméně tam vznikla ilegální skupina kluků, kteří se učili právě matematiku. I byli nadnárodní firmou vybráni, odvezeni někam do kosmu, kde absolvovali vysokoškolské studium a poté řídili stroje, které zpracovávali kosmické smetí, meteority a další tělesa na suroviny. V předslovu český autor vyjadřovat hrůzu nad tím, jak se české školství řítí do stejného problému. A to je nejméně 15 let, co jsem to četl.

Kdysi v dřevných dobách, kdy jsme si líčili jak bude vypadat život v komunismu, kdy nejen, že zaniknou společenské třídy, ale část a to značná část lidí úplně, právě v důsledku tehdy opěvovaného vědeckotechnického rozvoje vypadne z výroby. Co budou dělat, aby nezblbli? Budou někteří pracovat za odměnu? Měli by se věnovat vzdělávání se, koníčkům a svému rozvoji obecně. Budou mít kluci této doby ještě pouze jednoho pinďoura, nebo budou jako chobotnice? V té době ještě nikdo nemluvil o službách lidem. Budou to chcípáčci, fyzicky a duševně na pokraji zhroucení? A po několika stresech se půjdou utopit?

Je mi osmdesát. Celý život se učím. Zvládl jsem 3D tisk, teď se učím pracovat s laserem. Postupně zjišťuji, že AI umožňuje takové práce s gravírováním, že mi jdou oči kolem. Říkám si. Přežil jsem rok 1968, prověrky v sedmdesátém. Přežil jsem převrat v roce 1989. Přežil jsem velkou zlodějnu v devadesátkách. Nyní můžu říci že už ani fialový nejsem.

Osobně se domnívám, že politické zvraty ve společnosti, nemají zásadní vliv na vývoj jedince, kromě jednoho specifického oboru. Domnívám se, že základní vliv na vývoj má úroveň školství. Ovšem v Česku vlasti Komenského školství školství degeneruje. Cílem není mít nejlepší žáky, ale splynout do průměru blbců, kteří v AI vidí Schwarzenegra.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám