Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Hákovat v práci od devíti do půl šesté od pondělí do pátku? Ani náhodou!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay.com

Pokud si dlouhodobě nehlídáte balanc mezi prací a soukromím nebo se dlouhodobě více vydáváte než přijímáte, vyhoření vás nemine. Zejména ve službách a pomáhajících profesích.

Tlak na klasickou pracovní dobu se stále zvyšuje. Za to je potřeba poděkovat zejména mladým, kteří jsou hlavní hybnou silou toho, aby se pojmy jako home office, zkrácený úvazek nebo volná pracovní doba pomalu, ale jistě dostávaly do praxe.

Článek

Jsem v pracovním procesu již téměř 20 let. Vystřídal jsem různorodá zaměstnání, oborově i typem institucí - státní, soukromá, příspěvková i nezisková sféra. Téměř vždy jsem byl nucen pracovat klasicky od pondělí do pátku 8,5 hodiny denně a téměř vždy to bylo zbytečné.

Patřím k těm, kteří si dokáží práci velmi organizovat a zefektivňovat. Mívám tedy vše hotové rychleji než ostatní kolegové. Zároveň patřím k těm, kteří o tom příliš nemluví. Důvod je prostý a jistě jej tušíte. Dostal bych další ranec práce na hlavu a nejlépe po kolegovi, který nestíhá ne, že toho má hodně, ale protože je neschopný. Na to se můžu ve svém věku vykašlat. Ruku na srdce, kolik z vás během práce promrhá spoustu času na mobilu, kecáním s kolegy, kouřením apod.? To je všechno nadbytečný čas, který se dá ušetřit.

Tedy balancuji celý život to, abych se nemusel po zbytek času v práci příliš nudit. Čím jsem byl ale starší, tím více mě to štvalo a říkal jsem si, proč si nemohu oddělat své a pak jít prostě domů, do života, pryč. Práce jsem měl vždy plus mínus jako ostatní a to, že zvládám rychleji, je jen moje zásluha a tedy by mi mělo být umožněno jít z práce dříve. V praxi neproveditelné. Začaly by rozbroje, proč chodím dříve, odůvodnilo by se to nedostatkem pracovní náplně a opět bych dostal přihozeno na hlavu. Takže jsem vždy útrpně mlčel a svoji efektivitu radši potlačoval.

Poslední roky už mi ale došla trpělivost, protože dělat roky pondělí až pátek dlouho do večera už mě opravdu ničilo a připadal jsem si jak křeček běhající v kole, rutina každého týdne, mnoho času v práci a málo na život mi braly životní energii.

V době, kdy jsem na tom nebyl nejlépe, se naskytla možnost jít pracovat s partnerem a dvěma kamarády do jednoho obchodu pro zvířátka. No, neberte to. Sice jsem šel úplně mimo své kvalifikované obory a dělat „jen“ prodavače, ale v podstatě jsme měli dream team, minimálně my čtyři a prostě to musel člověk vyzkoušet - komu se naskytne možnost dělat s druhem a/ nebo kamarády. Tři roky jsem tak pracoval na jiný režim - krátký dlouhý týden. I když jsem byl kolikrát již večer hodně unavený, získali jsme tímto režimem cca 15 pracovních dní a 15 dní volna za měsíc. A to mi hodně vyhovovalo. Navíc to nebyla rutina, jeden týden se dělalo dva dny, další pět dní a mezitím občas nějaké přesuny kvůli nemocem nebo dovoleným kolegů. Pro mě osobně byl tento režim daleko vhodnější a do života lepší než klasický po pá režim. Nutno podotknout, že jde o subjektivní vjem a je mi jasné, že velikou roli hrálo to, že nemáme děti. Pro rodiny s dětmi je mnohdy režim krátký dlouhý náročnější.

Nicméně dostávám se k tomu podstatnému. Aktuálně jsem zaměstnán na úvazek 75%. Nehledal jsem jej cíleně, ale poštěstilo se mi. Platově jsem na tom podobně, jako při dřívějších plných úvazcích. A musím upřímně říct, že si vyloženě chrochtám.

Tím, že pracuji organizovaně a efektivně, jak jsem zmiňoval výše, práci krásně stíhám, ráno si přispím a do 16 hod jsem již doma. Cítím v sobě mnohem více energie a životní radosti než dřív, jsem vybalancovaný, mám dostatek volného času - ty dvě hodiny denně života navíc jsou opravdu hodně znát. Zaměstnavatel mi i nabízel, že bych mohl časem přejít na plný úvazek i s navýšením platu. Ani náhodou! Za ten peníz mi to fakt nestojí vrátit se jako křeček do kola!

Bohužel pracovní inzeráty se u nás zkrácenými úvazky nehemží. Je jich stále velmi poskrovnu nebo jsou často pouze poloviční a to by se zase člověk neuživil, pokud by si nespojil dva dohromady a hurá, jsme zase u plného, že?

Rozhodně nejsem jediný schopný zaměstnanec v tomhle státě, takže pevně věřím, že to, co funguje na mě, by fungovalo i u ostatních. A celoplošná možnost zkrácení pracovní doby na 75%, ať už by někdo dělal jen čtyři dny v týdnu nebo každý den 6,5 hodiny, mi přijde velmi reálná. Nebo aspoň aby už se v tomto ohledu pracovní trh nakopl a tříčtvrtečních úvazků začalo masově přibývat. Jen se sám sebe ptám, kdy se toho dočkáme a zda se toho moje generace ještě dožije.

Proto vy všichni, nejen mladí, nestyďte se za to, že chcete dělat stejně práce za stejný peníz, ale za méně času, mluvte o tom, diskutujte všude kde se dá, tlačte na své zaměstnavatele. Pokud k tomu nebudou zaměstnavatelé masově tlačeni, pokud o tom nebudete mluvit, nic se nezmění! Jinde v Evropě to také jde. Třeba v Nizozemsku jsou zkrácené úvazky natolik rozšířené, že v průměru oddělají Nizozemci dokonce méně než 30 hodin týdně!  

Již v roce 2012 (!) byly prakticky všechny země EU s podílem zkrácených úvazků před námi, vyjma Slovenska a Bulharska. A v osmi zemích EU dosahoval podíl zkrácených úvazků dokonce přes 20%. Podíl zkrácených úvazků je u nás i v dnešní době jeden z nejnižších v celé EU! Proč zase u nás, že?

Anketa

Věříte si, že byste svoji práci stíhali i ve zkrácené pracovní době?
Ano, klidně bych si svoji práci stihl za 6 hodin a méně.
64,4 %
Ne, svoji práci si sotva stihnu za 8 hodin.
2,8 %
Ne, moje profese to neumožňuje.
32,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 250 čtenářů.

Zdroj:

https://www.denik.cz/staty-eu/spanelsko-prace-produktivita-20210504.html

https://ekonom.cz/c1-66563290-kraceni-pracovni-doby-je-trend-ani-cesko-se-mu-nevyhne

https://www.czso.cz/csu/czso/ea002b5945

https://statorg.cmkos.cz/dokumenty/%C4%8CS%C3%9A%20-%20Pracovn%C3%AD%20doba%20v%20%C4%8CR%20je%20v%20r%C3%A1mci%20EU%20jedna%20z%20nejdel%C5%A1%C3%ADch.pdf

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz