Hlavní obsah
Zdraví

Nevěřte lékařům vždy slepě. Jsou to jenom lidi

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Všichni máme ve svém okolí maminky, tatínky a zejména babičky a dědečky, kteří bezmezně věří lékařům a navíc za každý drobný úkon donesou bonboniéru nebo lahvičku něčeho ostřejšího. Ale leckdo z nás již ví, že je někdy potřeba si věci ověřovat.

Článek

Hned úvodem musím zmínit, že se mi rozhodně nejedná o „duškovský“ návod na popření západní medicíny a vložení se všanc alternativním směrům. Na toto téma již bylo poslední dobou článků až příliš. Jsem si plně vědom obecně špičkové kvality českého zdravotnictví. Rád bych jen poukázal na pár praktických případů mylných a neúplných úsudků ohledně zdraví mého a mých blízkých ze strany lékaře a jak s tím naložit. Jelikož pokud bych s tím nenaložil nijak a slepě věřil tomu, co mi bylo řečeno a jal se podle toho zařídit, zbytečně bych zdraví uškodil a v jednom případě dost možná i zemřel.

První příklad se mi stal před několika lety v nejmenované pražské nemocnici, kam jsem docházel na preventivní vyšetření krve po rozsáhlém břišním zánětu a ledvinovém kolapsu (zde mimochodem všechna čest a velký vděk lékařům, že mne zachránili). Po nálezu zvýšeného cholesterolu a kyseliny močové mi lékařka předepsala dva prášky v určitém množství a po půl roce kontrolu. Dodržoval jsem doporučené dávkování a ejhle, cholesterol klesnul na hodnotu hluboko pod 2 a kyselina močová se vrátila do normálu. Nicméně lékařka po konzultaci odmítla, aby se mi dávka léků snížila a ať přijdu opět po 6 měsících. Tak jsem si ji snížil sám na polovinu. Zde se jedná samozřejmě o moje uvážené rozhodnutí na specifickou situaci a neberte to jako obecný návod na to si měnit léky nebo jejich dávky! Po dalším půlroce s poloviční dávkou jsem měl cholesterol opět velmi nízký a kyselina močová byla opět v normálu. Přistoupil jsem tedy k dalšímu snížení na vlastní pěst. Další výsledky ukázaly nárůst, ale stále pod maximální hranicí, tedy od té doby beru pouze čtvrtinové dávky a hodnoty obou ukazatelů mám v normě. Lékařka si stále myslí, že beru čtyřnásobnou dávku. Tedy pokud bych jí slepě věřil a přijal i její další odmítnutí na snížení dávky, peru do sebe zbytečnou chemii a játra by mi nepoděkovala.

Druhý příklad se stal nedávno mému partnerovi. Měl bolesti břicha a trávicí obtíže a obvodní lékařka jej poslala na gastro a test na nesnášenlivost lepku a mléka. Lepek se nepotvrdil a výsledky ohledně mléka byly také negativní, ale s nějakou odbornou doložkou, které jsme nerozuměli, a poslali vše obvodní lékařce emailem. Její první reakce byla, že má partner silnou alergii na mléko, pro jistotu nejen kravské a vše hned vyřadit. Přišlo nám to divné, když výsledky byly negativní a partner již ani nepociťoval delší dobu žádné potíže, tak jsme lékařce druhý den volali a ukázalo se, že jde o nedorozumění, že šlo jen o špatně pochopené doporučení, kdyby nějaký problém, aby se mléko omezilo, ale že tam skutečně alergie není potvrzená. Čili pokud by partner opět slepě uvěřil a neověřil by si, jel by již několik měsíců v bezlaktózovém režimu naprosto zbytečně, navíc oba mléčné výrobky milujeme a byla by to pro něj velká gurmánská ztráta.

Třetí příklad se stal mě před asi deseti lety a vím, že se týká mnoha lidí, na ten si dávejte obzvláště velký pozor. Jednalo se o špatně diagnostikované slepé střevo, kdy mne chtěla lékařka na pohotovosti poslat domů, že mám jen ucpané tlusté střevo a že se to spraví v klidu v posteli nějakým práškem. To, že mnoho lidí ví, jaký bod má zmačknout a když to bolí, je to slepák, ji jaksi nezajímalo. Jen díky své neoblomnosti jsem byl poslán na další vyšetření a okamžitě poslán na lůžko a na operaci. Dost možná jsem si zachránil život. Protože fakt nechcete, aby Vám doma prasknul slepák. Ale nemocnice a jejich pohotovosti je kapitola sama pro sebe, tam si dávejte velký pozor na to, co vám tam kdo řekne a jak s vámi naloží.

S prvním popisovaným příkladem ohledně medikace bych rád zmínil velkou nadužívanost léčiv u nás, kdy jeden lékař neví, co napsal druhý. Lidé neřeší a slepě věří a ve finále snad každý z nás má někoho v rodině nebo kamaráda, který do sebe sype každý den hrst léků a neví ani proč. Prosím vezměte rozum do hrsti, sepište si co vše berete a zajděte si za svým lékařem na revizi. Pravděpodobně vám budou nějaké léky odebrány.

Závěrem bych rád shrnul hlavní myšlenku článku - pokud dostanete diagnózu a COKOLIV se vám nezdá, proberte vše znovu s lékařem a nejlépe si zajděte i za jiným, případně si vymáhejte další vyšetření! Děláte to přeci pro sebe a svoje zdraví, nebojte se a nestyďte se. Solidní lékař navíc ve svém ceníku i konzultaci s jiným lékařem nabízí. Kolik jsem již za svůj život viděl, slyšel, četl případů o chybné nebo neúplné diagnostice a mnohdy to skončilo i smrtí.

Nevěřte prostě slepě lékařům jen proto, že jsou lékaři. Jsou to zaměstnanci a jako takoví jsou dobří, ale také špatní. A pokud se někdo vzdělal na škole před 40 lety, ale nepracuje na sobě a nedovzdělává se a léčí vás dle naučených postupů „za krále Klacka“, rozhodně bych mu svoje zdraví nesvěřil.

Nutno říct, že nejsem úplný laik v oboru, a i proto se na zdravotnictví dívám kriticky. Ale bez ohledu na to, zda medicíně rozumíte hodně, trochu nebo vůbec, ověřujte a prověřujte, buď sami nebo se spojte s jiným odborníkem.

Napište mi do diskuse zkušenost vaši nebo vašich blízkých, která tomuto článku odpovídá.

A těm lékařům, kteří mají na mne nyní zlost, vzkazuji, že pokud jsou dobří, zodpovědní a hlavně mají stále aktuální informace ze svého oboru a dokáží tak minimalizovat špatné diagnózy či dávky léků, tak se jich tento článek netýká a všichni si vaší práce moc vážíme.

Anketa

Stalo se Vám nebo někomu blízkému, že prvotní diagnóza nebo léčebný postup se ukázal býti špatným?
Ano.
92,3 %
Ne.
7,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 364 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz