Článek
Kroutím hlavou a říkám si pokaždé, jak je to možné. Však jsem vzal jen pár věcí navíc a ještě v akci. Pak si projíždím účtenku a vidím, že korunka ke korunce znamená ve výsledku opravdu značný rozdíl. Jak z toho ven? Jak se nenechat přesvědčit a ošálit tak, abychom neodcházeli z obchodů s většími výdaji, než jaké jsme měli v plánu?
Vzpomněl jsem si na svá léta práce ve výzkumné agentuře, kde se mimo jiné analyzovaly marketingové, cenové a jiné promoce zboží v obchodech a jejich dopady na peněženky zákazníků, důkladně si prostudoval aktuální trendy obchodů, jak ze zákazníků vytáhnout co nejvíce peněz, a sepsal jsem následující dvanáctero všech možných triků, taktik, manipulací a způsobů, kterými nás obchodníci celkem nenápadně donutí platit více a kterým se můžeme zkusit vyvarovat.
1. Slevy z navýšených cen
Řetězce mají různé taktiky, jakými tvoří akční ceny zboží. Některé řetězce používají metodu, kdy týden dají zboží za cenu ani ne akční, ani ne běžnou, ale přemrštěnou a další dva tři týdny dají stejné zboží za akční cenu. Tím, že je procentuální sleva počítána z přemrštěné částky, vypadá údaj 30% - 50% ceny dolů velmi lákavě. Mnoho zákazníků zaměří pouze procentuální slevu, ale už se nijak moc nezabývá cenou výslednou. Ta je touto metodou totiž často stejná nebo ne o mnoho nižší než běžná cena výrobku. Dívejte se tak hlavně na finální cenu a nenechte se zmást procenty! Kdo už nějaký ten pátek nakupuje, ví dobře, kolik by dané zboží mělo stát tak, aby pro něj byla cena atraktivní.
2. Stará dobrá devítka na konci
Je s podivem, jak tento prostý a letitý trik stále funguje skoro nejvíce. Pokud chce obchodník něco prodat za cenu 100 Kč, dá cenovku 99 Kč. Místo 1000 Kč čteme 999 Kč. Jakmile je cena o řád menší, působí mnohem příznivěji, ačkoliv rozdíl je pouhá jedna koruna! Zaměřte se tedy na to, abyste si cenu zaokrouhlovali v hlavě nahoru a až pak se rozhodněte zdali koupíte.
3. Je to v akci? A opravdu to chci a potřebuji?
V jednom populárním českém filmu se zákaznice dozví, že na obchod přivezli pěkná rajčata. Zákaznice opáčí, že při pomyšlení na rajčata se jí zvedá žaludek. Jakmile se ale dozví, že rajčata jsou v akci, opáčí, že si jich tedy pár vezme. Slovo akce, červená nebo žlutá cedulka na nás vědomě i podvědomě působí jako magnet. Často tak do nákupního vozíku naložíme více, než je nutné, nebo dokonce i to, co bychom si jinak vůbec nekoupili. Promyslete si během pár vteřin, jestli dané zboží skutečně upotřebíte, než pro něj sáhnete do regálu něco ve smyslu výhra v loterii.
4. Vystavení v regálech
Pamatujte na to, že obchodník dá vždy zboží, od kterého potřebuje největší prodeje, do úrovně očí zákazníků. Cenově nejvýhodnější položky tam tedy nehledejte. Zaměřte se očima naopak úplně dolů a často tam naleznete levnější značky nebo privátní značky daného obchodu, v dnešní době již srovnatelné kvality, ale za rozhodně lepší cenu.
5. Čelo regálu
Zákazník je navyklý, že v čele regálu nachází pravidelně akční zboží. Obchodníci ale tuto taktiku zneužívají a často mezi takové zboží přimíchají i položky za běžnou nebo dražší cenu. Lidé nad tím kolikrát neuvažují a automaticky berou věci z čel regálů. Opět tedy platí na sekundu dvě se zastavit a nad cenou se zamyslet.
6. Velké nákupní vozíky
Oblíbený psychologický trik. Velký nákupní vozík zeje zpravidla prázdnotou, i když už v něm máte zboží požehnaně a tak nás to podvědomě nutí ještě přikoupit, když máme zdá se málo. Pokud nejdete na rodinný nákup na měsíc dopředu, vezměte si co nejmenší košík co je k dispozici nebo si připravte pouze své ruce, pokud jdete cíleně pro dvě tři věci. Akční cenovky na vás budou křičet, ale vy prostě už nemáte místo v košíku nebo v rukách, takže smůla obchodu a hurá peněžence.
7. Věrnostní karty a aplikace
Už od doby, kdy jsem pracoval v oblasti marketingu rychloobrátkového zboží, jsem zredukoval věrnostní karty na pouhé dvě a držím se toho dodnes. Různé věrnostní karty a aplikace fungují u každého obchodníka jinak, ale za cíl mají jediné - vytáhnout z vás více peněz a zaháčkovat si vás skrze sms nebo email marketingovými zprávami. V jednom nejmenovaném obchodě to dotáhli k dokonalosti - téměř všechno zboží je rozhodně dražší než u konkurence, ale když nasbíráte plnou věrnostní kartu a to trvá dlouho a utratíte tam hodně peněz, dostanete „dárek“ 20% slevu na nákup příští. Neušetříte nic, vše jste si kupovali draho a těch 20% na xtý nákup to opravdu nevytrhne. Ale světe div se, kartičku má u sebe podle důvěrného zdroje minimálně 90% zákazníků tohoto obchodu a mnoho z nich se i domnívá, že slevu 20% budou mít už napořád. Kde je nejasná definice, tam jsou různé výklady.
8. Omezená nabídka, limitovaná edice
Opět se jedná o tlak na naši soudnost. Vyvolaný pocit exkluzivity způsobí impulsivní nákup něčeho, co většinou vůbec nepotřebujeme a nezamýšleli jsme koupit, ale jsme pyšní, že jsme ti vyvolení, na které se dostalo. Nehledě na to, že jde často o trik a nabídka časově omezená není a z limitované edice se stane zboží, které naleznete na regálu i po půl roce.
9. Výhodně nevýhodné balíčky
Tady buďte hodně obezřetní a propočítejte si cenu balíčku skrze součet ceny za jednotlivé položky. Často se budete divit, že balíček nejen že nevychází levněji, ale někdy dokonce i dráž než totéž zboží prodávané samostatně.
10. Doplňkový prodej
Jedná se o častý oblíbený psychologický trik. Prodejce se nás snaží přesvědčit, že určitě něco potřebujeme a nabízí nám doplňkové zboží. Někdy je dané zboží skutečně ku prospěchu k tomu, co jsme koupili, ale velmi často se jedná o taktiku, kdy je potřeba něco doprodat a nebo jednoduše navýšit celkové aktuální tržby. Mnoho lidí také podlehne psychologickému nátlaku, je jim hloupé nebo nepříjemné obchodníkovi nevyhovět - však byl během nákupu tak milý a nápomocný, tak ho teď přeci neodmítneme. Klidně odmítejte, nejste povinni kupovat vůbec nic, i kdyby byl prodavač nejmilejší člověk na světě.
Perlička z minulých dní - v trafice jsem zakoupil cigarety a paní prodavačka mi začala celkem nevybíravě nabízet a nutit další zboží, jako zapalovače, sladkosti apod. Po mém vytrvalém odmítání mi nabroušeně sdělila, že se musí taky jakože uživit a v podstatě mne obvinila, pokud nekoupím, skončí na ulici. S úsměvem jsem danou trafiku opustil a již tam nevkročím.
11. Nová verze produktu aneb čtěte složení a hlídejte si váhu produktu
Přebalování - změna barev, stylu, nové názvy bombastických sloučenin, které z vašich vlasů udělají koňskou hřívu apod. Většinou se složení výrobku nezmění nebo jen velmi málo. Nejen při změně obalu důrazně doporučuji číst složení, zejména potravin. Složky musí být řazeny sestupně, takže pokud mi produkt slibuje obsah aloe vera a to je uvedené na konci nebo je u něj obsah 1%, nejedná se v žádném případě o aloe vera produkt. Stejně tak džus s nápisem 100% osvěžení skutečně nemívá 100% podíl ovoce.
V neposlední řadě se rozmáhá oblíbená smrskflace aneb dříve byla gramáž zboží 100g, nyní je 90g, obal je stále stejně velký, cena stejná, výrobce a obchodník trží a my jsme za stejně peněz dostali méně muziky.
12. Hudební podkres vás zpomalí
Zdánlivě nepodstatný trik vás dokáže příjemně naladit, takže chcete trávit v obchodě více času a pravděpodobně více nakoupíte. Také vás příjemná, pomalá a relaxační hudba zpomalí, takže opět plus bodíky pro obchodníka, že u něj ostanete déle. Nenapojujte se na hudbu v obchodě, snažte se ji ignorovat.
Anketa
Použité zdroje:
- vlastní praxe z marketingové agentury
https://www.kupi.cz/magazin/clanek/1023-jak-z-nas-obchody-tahaji-penize-a-nuti-nas-utracet
https://www.skrblik.cz/nakupovani/nakupovani-v-kamennych-obchodech/triky-a-finty-se-kterymi-se-setkate-v-supermarketech/
https://region.rozhlas.cz/jak-nas-prinutit-nakupovat-odhalili-jsme-triky-obchodniku-v-hyper-a-7418831
https://udalosti247.cz/spotrebitel/12-utajovanych-triku-ktere-na-nas-pouzivaji-obchodni-retezce/