Článek
Obrana před vzniklým ohrožením - ochrana před možností vzniku nebezpečí.
V současné době, tedy v roce 2024, se v civilním životě občanů naší republiky, ale i občanů (obyvatel) celého Světa, stává existence v místě jejich působnosti, momentální i dlouhodobé, složitější a komplikovanější. K tomu dochází jistě vlivem strukturálních, politických, ekonomických, ale i ekologických změn na celé planetě s vlivem na vznik přírodních katastrof. Nebezpečí pro každého z nás tedy nevzniká pouze z důvodu mezinárodních konfliktů a pohybu migrantů, ale i z důvodu působení vlivů přírodních anomálií, na které nejsme připraveni, a tím jim více podléháme. Tímto především, ale i civilizačním vývojem společnosti v Česku se mění chování a myšlení obyvatel a jejich osobní svoboda myšlení, kdy výsledek se může rozcházet s myšlenkovým potenciálem jiných občanů a jiné části společnosti, často za doprovodu neodborně vedeného dohledu (různá společenství, uskupení a hnutí).
K tomuto článku, k jeho napsání, jsem se rozhodl poté, když jsem si 15. 9. 2024 na internetu přečetl velice odborný, ale srozumitelně napsaný článek od exministra Drobila, cituji: Stoletá voda v Opavě? Není divu, když přehradu blokuje „každá díra“ a aktivisté. A tak to lze opravdu vnímat. Pan Drobil ve svém článku popisuje problémy s provedením regulace řeky Opavy výstavbou přehrady ve směru toku před obcí Nové Heřminovy. Pro zajímavost by bylo, kdyby odpovědný orgán, o kterém ještě bude dále napsáno, našel v archivu ve kterém jsou uloženy složky o regulaci vodních toků v Čechách a na Moravě, včetně připomínek CO - Civilní obrany (Civilní ochrany). V těchto složkách z roku 1975 - 77 je dopodrobna uvedeno, jak povodním na Moravě předcházet provedením regulace vodních toků a především toků Opavy a Odry od soutoku Střední Opavy s Černou Opavou k soutoku Opavy s Odrou a dále. Přehrada u Nových Heřminov je i pro laika pohledem na mapu s výškovými údaji o terénu žádoucí a je zde zcela evidentní, že připomínky spolku jakýchkoliv aktivistů jsou zde nežádoucí a měly by být nepřípustné ve spojitosti se společenstvím občanů zde žijících. O vyvlastňování společensky prospěšných pozemků od soukromých vlastníků není třeba hovořit z důvodu již vzniklého zákona pro účely výstavby některých komunikací. Pokud nebudeme, jako společnost, provádět změny regulace vodních toků, hlavně na Moravě, vzniká obyvatelstvu naší země nyní a i do budoucnosti nebezpečí. Nebezpečím budeme nazývat situace při ohrožení na zdraví nebo na životech fyzických osob, chovných domácích zvířat a zvěře v přírodě obecně. Variant nebezpečí je mnoho a nelze je vyjmenovat všechny a vytvořit nějaký seznam. Je možné je pouze definovat jako nebezpečí ohrožení fyzické, ohrožení střelnou zbraní, výbuch, požár, rozvodnění vodních toků, ale i rozvodnění trvale zavodněných území.
Civilní obrana a ochrana se historicky uvádí vždy ve spojitosti s ohrožením většího počtu osob, to však dnes nelze nějak vymezit. Berte tedy tento článek jako vstup do světa nebezpečí a zahájení jiného stylu života pro zachování svého zdraví, bezpečí svého a své rodiny. Dál se už neohlížejte, pouze dodržujte předpisy, nařízení, zákony, vyhlášky a slovní rady pracovníků bezpečnostních složek. Určitě se vám to vyplatí. Složky záchranářů - zdravotníků, policejní a hasičů, tak jak jsme se i nyní přesvědčili, u nás fungují na vysoké odborné úrovni, občas potřebují integrované velení a informatiku, která se dostane až k nim.
Co je třeba, abychom napravili i tu část organizační a řídící? Chybí nám na scéně Civilní obrana - ochrana tak, aby se ochrana civilních osob opět soustředila pod jedno velení a byla součástí generálního štábu integrovaných složek. Organizační rozpětí je nutné zapracovat do integrovaného systému všech složek a určit organizační a velící rozpětí se soustředěním informačních a zpravodajských informací. V minulosti byla metodicky vedena CO pod armádou ČR, ale tendence jejího rozvoje do nynější doby dost upadala, téměř vymizela. Řešení nebezpečí hrozícího civilnímu obyvatelstvu, mimo válečnou dobu, spadá represívně (zásahově) pod policii ČR, ale preventivně (předcházení) se k této disciplíně nikdo nehlásí. Do budoucnosti je nutné CO rozdělit do dvou částí, bojová a mírová. Bojová jako mezinárodní a mírová jako vnitrostátní. To znamená státní a institucionální kdy stát odpovídá za ochranu proti zbraním a ohrožení hromadného ničení (kryty, zdravotní zázemí, potravinové zajištění a využití státních rezerv pro civilní obyvatelstvo), živelným přírodním katastrofám (regulace vodních toků). Odpovědnost institucionální nese každý občan sám za sebe a instituce, ve kterých se v civilním životě občan pohybuje.