Článek
Proto existují podnikatelské půjčky. Nás zajímalo, jak je využívají, co z nich platí a kolik si nejčastěji půjčují?
A tak jsme provedli interní šetření a zjistili, že za poslední roky si u nás půjčilo téměř 1200 živnostníků průměrně kolem 135 tisíc korun. Obvyklým žadatelem o půjčku byl živnostník podnikající zhruba deset let, ale mezi podnikateli, kteří ji dostali, byli i „nováčci“, jež jsou OSVČ třeba jen pouhé tři měsíce. Mezi nejčastějšími obory podnikání, které potřebovaly „finanční injekci“, byly obchod, služby a stavební průmysl. Od června pak mohli půjčku získat nejen živnostníci, ale i majitelé malých společností s ručením omezeným do 10 zaměstnanců, kteří zatím čerpali o něco více, v průměru 210 tisíc korun. Přestože půjčka může být až na půl milionu korun, největší část podnikatelů se zatím držela „při zemi“ nebo volila půjčku ve střední hranici.
Roční historie potvrdila, že největší zájem je o produkty, které se dají sjednat online i přes mobil a u nichž je možné každý měsíc posílat jinou částku nebo celý úvěr splatit i jednorázově, bez poplatků i nutnosti o to předem žádat. To preferují především firmy s výkyvy sezónního podnikání, jimž se příjmy a výdaje v průběhu roku dynamicky mění.
Například Jakub z Prahy, který podniká v oboru polygrafie, si první půjčku vzal před devíti měsíci na pořízení vybavení do začátku své živnosti. Pořád je prý co budovat a vylepšovat, takže v čerpání hodlá pokračovat. Od ledna splácí, posílá peníze, když je má, pokud mu chybějí, zase si je převede. Oceňuje hlavně tuto flexibilitu, stejně tak jako ovládání přes aplikaci.
Řemeslník Petr z Blanska zase potřeboval pro klienta, kterému rekonstruoval dům, rychle nakoupit sádrokartony a materiál na zateplení stavby. Půjčku čerpá opakovaně, když potřebuje zainvestovat materiál nebo nářadí. „Budu ji využívat dál, uvažuju i o navýšení úvěrového rámce. Ideální je, že můžu splácet podle potřeby a že si ji můžu administrovat pohodlně sám,“podělil se o svoji zkušenost.
Právě firmy ve stavebním průmyslu, stejně jako v obchodu a službách, byly těmi, které si půjčovaly nejčastěji. Z podobných oborů byli i živnostníci. Zajímavé je, že to nebyli většinou začátečníci, ale i ti, kteří podnikají už několik let. Z interního dotazování mezi těmito žadateli vyplynulo, že podnikatelé s ní primárně řeší provozní náklady, kdy potřebují překlenout období do úhrady faktury. Dále ji využívají na pořízení nového vybavení, nástrojů a nářadí do firmy, na koupi auta nebo na jeho nečekaně nákladnou opravu či na nákup notebooků a jiné elektroniky. Úplně nejčastěji půjčku ale použili podnikatelé na úhradu faktur, vyšší provozní náklady, mimořádné výdaje, překlenutí finančních problémů nebo vytvoření finanční rezervy.
Zhruba polovina podnikatelů, která si vzala bezúčelovou půjčku, využila možnosti různě vysokých splátek. To znamená, že mohou splácet každý měsíc jinou částku podle toho, jak na tom právě finančně jsou. To ale nebyl nejčastější důvod, proč si ji vybrali, uvedlo to jen 19 procent respondentů. Pro mnohem větší část podnikatelů (celých 35 procent) byla podstatnější rychlost schválení a dalších 30 procent ocenilo online proces sjednání.
Nejen z těchto poznatků je zřejmý současný trend a budoucnost, kam se trh půjček bude ubírat – k rychlému a bezpapírovému sjednání z pohodlí domova bez administrativních překážek. Na druhou stranu je třeba připomenout, že podnikatelská půjčka, stejně jako kterákoliv jiná, podléhá běžným schvalovacím procesům, takže žadatelé jsou standardně prověřováni s využitím dostupných registrů a zdrojů a musí doložit IČ a bankovní účet s obratem firmy.
Podnikatelé dnes mají k dispozici širokou škálu možností financování, od flexibilních krátkodobých úvěrů až po dlouhodobé investiční půjčky. Výběr správného typu úvěru závisí na individuálních potřebách podniku, jeho finanční situaci a cílech. Každý typ půjčky má své výhody a nevýhody, a proto je důležité dobře zvážit, který nástroj je pro konkrétní situaci nejvhodnější.
Jako ombudsman samozřejmě budu i nadále sledovat, jak jsou podnikatelé s půjčkami spokojeni, případně jaké další služby můžeme v určité fázi jejich podnikání, ať už té expandující, nebo krátkodobě nepříznivé, poskytnout.