Článek
Výborně, v profesním životě není nic lepšího, než když vám na živobytí, ideálně i na úspory, vydělává něco, co vás osobně baví a těší. Jenže i v podnikání platí ono tisíckrát prověřené dvakrát (a v tomto případě doporučujeme spíše třikrát) měř a jednou řež. Podívejme se spolu na to, co byste měli řešit před začátkem podnikání.
1. Udělejte úvodní rozvahu
Nadšení a energičnost jsou základem úspěchu. Ale musí ho podpořit i ta nudnější a racionálnější část. Svůj čas proto věnujte úvodní ekonomické rozvaze. Zahrňte nutné investice třeba do nákupu vybavení či materiálu. Realisticky zhodnoťte své úspory i možnosti financování. Nezapomeňte, že první účty budete pravděpodobně muset zaplatit ještě dřív, než vám zákazníci proplatí první fakturu. Vhodné je vytvořit si různé varianty vývoje, kterými se váš obor i konkrétní podnikání může vyvíjet. Snažte se začlenit i ty vlivy, nad kterými nemáte moc – třeba opětovné zdražení energií. Nikdy, ale opravdu nikdy nepočítejte s tím, že vše proběhne podle optimistické varianty. V podnikání je to málokdy tak, jak si člověk přeje. Mějte připravený i pesimističtější výhled a varianty řešení.
2. Prověřte konkurenci
Máte radost ze svého nápadu, ekonomická rozvaha vyšla skvěle, už dáváte dohromady vše potřebné pro to, abyste měli podnikání i na papíře. Doporučujeme ještě jeden krok – a sice prověřit, že s tak dobrým nápadem nepřišel už někdo před vámi. A co víc, zda nepůsobí jen kousíček od vás. Malý příklad: chcete si založit kavárnu s hračkami, která bude přátelská vůči rodičům s dětmi? Idea je to skvělá a potřebná: táta s mámou si dají v klidu šálek, zatímco potomci se s kamarády vyřádí v dětském koutku. Jenže co se v představách jeví jako perfektní projekt, o který bude určitě zájem, už může existovat o ulici dál. A vy rázem víte, že přinejmenším část vaší cílové skupiny už o konkurenci ví a ráda tam chodí.
Určitě neříkáme, že máte svůj nápad zmuchlat a hodit do koše. S konkurencí ale musíte počítat a začlenit ji do svých plánů. Uvažujte o tom, jak oslovit zákazníky, které druhý podnikatel opomíjí, zkuste nabídnout něco navíc, co případné klienty přesvědčí, aby si vybrali právě vás.
3. Pamatujte i na potenciální krizové situace
Lidé často podnikají kvůli skvělému pocitu, že mají osud ve vlastních rukách. Jsou pány svého času a jsou odměněni na základě toho, co si dobře naplánovali a precizně provedli. Byť třeba za pomoci trošky štěstí. V realitě pak ale narazí na situace, které hovoří o opaku. Stačí totiž, když zákazník, který se na začátku jevil jako naprosto spolehlivý, za zakázku z různých důvodů nezaplatí. Většina podnikatelů musí do zakázky vložit své vlastní prostředky – catering pořídí suroviny, řemeslníci materiál. Jestliže klient nezaplatí, nejen že nemají uhrazenou práci, ale jsou u konkrétního projektu v minusu. A to je pro každého drobného podnikatele značný problém. Stačí, aby se sešly dva podobné trable a může to ohrozit další fungování.
Předtím, než si vyřídíte živnost nebo založíte firmu, proto uvažujte i za druhé a na podobný krizový scénář mějte připravenou záložní variantu financování. Informujte se například o finančních produktech pro podnikatele, které vám pomohou podobné krizové období překlenout. A vy to zase budete mít ve vlastních rukách.