Článek
Před čímkoliv, co je až podezřele výhodné, se zastavme a třikrát si vše rozmysleme. Ať Vánoce neskončí pláčem, ještě než pořádně začnou. Hlavní nástrahy číhají v online světě. Téměř každý týden se objeví nová hrozba, která číhá na nás i naše blízké.
„Tati, mám nové číslo, pošli mi zprávu na Whatsap“ – to je aktuální nechvalný hit, který atakuje mobilní telefony. Chytnout se mohou hlavně starší lidé, kterým se podobná komunikace může zdát zcela relevantní. Následuje samozřejmě výmysl o tom, že je potomek v nouzi, a žádost o rychlý převod na zaslaný účet. V takovém okamžiku je nutné vzít rozum do hrsti, nenechat se emočně vydírat a telefonátem na skutečné číslo ověřit, co je na celé záležitosti pravda. V drtivé většině případů zjistíte, že na druhé straně linky o údajných finančních problémech nikdo nic neví.
Nepoctivci se rychle učí. Umí tak dokonale napodobit webové stránky vaší banky. Pokud nemáte odkaz uložený a vždy ho znovu vkládáte do vyhledávače, možná si ani nevšimnete drobné odlišnosti v adrese a kliknete právě na podvodné stránky. Ty se tváří jako originál, v adresovém řádku dokonce nemusí chybět symbol zámečku, který bývá garancí toho, že je stránka zabezpečená. Když nedáte pozor, budou mít zloději k dispozici vaše přihlašovací údaje, a to včetně dvoufázového ověření. Že to pro vaše konto znamená trable, snad nemusíme zdůrazňovat.
V období Vánoc máme srdce otevřená více než kdy jindy. A toho zneužívají různí zločinci falešnými sbírkami. Všechny podobné iniciativy si důkladně prověřujte online, je totiž bohužel dost pravděpodobné, že se jimi snaží někdo obohatit. Pokud chcete pomoci dobré věci, radíme vám volit známé organizace, jako jsou třeba Adra, Unicef či Člověk v tísni.
Pozor na podvody u zboží z druhé ruky
Na svou příležitost číhají i podvodníci, kteří se neštítí útočit na lidi, kteří chtějí koupit dárek z druhé ruky. Takoví uživatelé se chovají ekologicky, zodpovědně, nemají rádi plýtvání nebo chtějí ušetřit. Využívají online platformy jako Vinted, Marketplace, Bazoš, eBay či skupiny na sociálních sítích. A právě tam na ně čekají nepoctivci. Jaké jsou jejich triky?
Podvodník vystaví atraktivní nabídku na oblíbené zboží (např. elektroniku, značkové oblečení či nábytek) za nízkou cenu. Právě tou vytvoří nátlak. Klient má dojem, že jestli po nabídce neskočí hned, unikne mu. Po zaplacení ale podvodník zboží nikdy neodešle a přestane komunikovat.
V poslední době jsou velmi oblíbené scamy, do kterých se nepoctivci snaží namočit oblíbené přepravní služby. Podvodník tvrdí, že použije dopravní službu, která pošle odkaz na sledování zásilky. Tento odkaz vede na falešnou stránku, kde podvodník požaduje platbu za dopravu nebo další informace (např. číslo karty).
· Pozor, pokud kupujete elektroniku z druhé ruky, ať se jedná o počítače, foťáky či třeba fén. Podvodník prodává zboží s údajnou platnou zárukou (např. elektroniku). Po koupi kupující zjistí, že záruční doklady jsou falešné nebo že záruka již vypršela.
· Ale podvod může čekat i na prodávající. Lump tvrdí, že zaplatil, a pošle falešný screenshot potvrzení o převodu peněz. Ve skutečnosti žádná platba neproběhla. Vždy proto vyčkejte na převod, už není příliš platebních metod, kde by převod až tak trval.
Jak se tedy nenechat nachytat? Neskákejte bez rozmyslu na podezřele výhodné nabídky. Pokud na vás někdo tlačí a tvrdí, že nemáte čas na rozmyšlení, protože jinak věc prodá jinému, pravděpodobně nejde o solidního partnera. Nedávejte nikomu své osobní údaje, za žádných okolností nesdílejte PIN, neskenujte kartu a nevyzrazujte heslo! Pročítejte recenze. Ale pozor, mnozí prodejci si píšou své vlastní a vychvalují se v nich.
Výčet rozhodně není úplný, nepoctivci bohužel mívají velkou fantazii – a zatímco zrovna přichází na nový způsob, jak lidi ošidit, zároveň neváhají oprašovat ty staré.