Hlavní obsah

Reforma Senátu: Stačí nám 46 senátorů?

Foto: Pixbay

nový senát

Aby byl senát skutečným přínosem pro naši zemi.

Článek

Současný Senát České republiky je často kritizován za neefektivitu a nadbytečnost. Co kdybychom snížili počet senátorů na 46 a rozdělili je mezi kraje podle počtu obyvatel a rozlohy, aby každý region měl přiměřené zastoupení. Tento model by nejen ušetřil veřejné finance, ale také zajistil spravedlivější zastoupení jednotlivých krajů. Senátoři by tak nezastupovali politické strany, tak jako v poslanecké sněmovně, ale zastupovali by jednotlivé kraje. Pak by rozhodování senátu dávalo větší smysl než nyní, zvláště když zastoupení politických stran v senátu je prakticky stejné jako v poslanecké sněmovně.

Metodika výpočtu

Každému kraji by byla přidělena váha, která se vypočítala následovně:

Váha kraje = Počet obyvatel+ Rozloha​/10000

Tímto způsobem jsme zkombinovali jak populační velikost, tak geografickou rozlohu, čímž jsme zajistili, že menší, ale rozlehlé kraje nebudou opomíjeny. Celková váha všech krajů byla použita k proporcionálnímu rozdělení 46 senátorů.

Rozdělení senátorů podle krajů

Kraj Počet obyvatel (tis.) Rozloha (km²) Počet senátorů

Praha 1300 496 5

Středočeský 1300  10 000 5

Jihočeský 650  10 500 3

Plzeňský 600 7500 3

Karlovarský 300 3300 2

Ústecký 800 5300 3

Liberecký 450 3100 2

Královéhradecký 600 4750 3

Pardubický 500 4500 2

Vysočina 500 6000 2

Jihomoravský 1200 6900 5

Olomoucký 650 5300 3

Zlínský 600 3900 3

Moravskoslezský 1200 5500 5

Celkem 46

Přínosy reformy

  1. Vyšší efektivita – menší počet senátorů urychlí legislativní procesy.
  2. Spravedlivější zastoupení – regiony mají vyvážený počet senátorů na základě kombinace obyvatelstva a rozlohy.
  3. Úspora veřejných financí – menší Senát znamená nižší provozní náklady.

Tento model by mohl být prvním krokem k modernizaci české politiky a zajistit, že Senát bude plnit svou funkci efektivněji a spravedlivěji. Zajistil by větší vyváženost mezi regiony, protože by se minimalizovalo riziko, že silnější a hustěji osídlené oblasti přehlasují menší kraje. Pravidelná obnova jedné poloviny senátorů jednou za 3 roky by mohla přinést stabilitu, úsporu pro stát a zároveň nové impulzy do legislativního procesu. Případné změny hranic krajů nebo změny počtu obyvatel by se vždy zohlednily ve volebním roce a  počet senátorů za jednotlivé kraje by se tak upravil. Tento systém může flexibilně reagovat na demografické změny. Pokud by se počet senátorů upravoval na základě aktuálních dat o obyvatelstvu a rozloze krajů, zajistilo by to, že počet senátorů by stále odrážel aktuální poměry a vyváženost mezi regiony.

Pokud by senátoři zastupovali přímo kraje a nebyli vázáni na politické strany, přineslo by to několik zásadních výhod:

1. Skutečné zastoupení regionů, ne stranických zájmů

  • Senátoři by se soustředili na potřeby svého kraje, nikoliv na stranickou ideologii nebo pokyny vedení strany.
  • Zákony by hodnotili podle toho, jak ovlivní jejich kraj, nikoliv podle politických kalkulací.
  • Méně vlivu centrálních struktur stran na politické rozhodování.

2. Nezávislost a menší politické hry

  • Stranická politika často vede k hlasování podle stranické linie, i když to není v nejlepším zájmu regionů.
  • Senátoři zastupující kraje by měli větší svobodu rozhodování a mohli by lépe reagovat na specifické potřeby svého regionu.
  • Eliminovalo by to nátlak stranických lídrů a různé politické dohody „něco za něco“.

3. Větší odpovědnost vůči občanům

  • Voliči by volili osobnost, ne politickou stranu, což by nutilo kandidáty více se zaměřit na konkrétní program a práci pro svůj kraj.
  • Každý senátor by byl přímo odpovědný svým voličům, ne straně, která ho dosadila.
  • Místo obecné stranické agendy by museli politici řešit praktické regionální problémy.

4. Vyváženější systém moci

  • Politické strany dominují Poslanecké sněmovně, takže Senát by mohl fungovat jako skutečná protiváha, pokud by byl tvořen nezávislými regionálními zástupci.
  • Zabránilo by se přílišné koncentraci moci v rukou jedné politické strany.

5. Omezení populismu a krátkodobých slibů

  • Strany často staví kampaň na populistických slibech, které nejsou dlouhodobě udržitelné.
  • Senátoři odpovědní svým krajům by museli myslet strategicky a dlouhodobě, protože jejich voliči by očekávali konkrétní výsledky.

Samozřejmě, tento model by přinesl i výzvy, jako je nutnost jasně definovat pravomoci senátorů a zajistit, aby skutečně hájili zájmy regionů, a ne například velkých podniků či místních politických skupin. Celkově by však přechod na systém senátorů zastupujících kraje mohl výrazně zlepšit fungování Senátu a posílit roli regionů v rozhodovacím procesu.

zdroje:

https://csu.gov.cz/produkty/pocet-obyvatel-v-obcich-k-112023?

https://csu.gov.cz/porovnani-kraju?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz