Článek
1) Na zápisu záleží!
Běžná mateřská škola
U nás v obci by do školky přijali i malou růžovou opičku, která umí na povel zazpívat tralala, zatancovat mazurku a tímto její schopnosti končí. Zápis = vyplnění přihlášky a potvrzení o řádném očkování. Nic víc se u nás nezkoumá. Což je podle mého názoru špatně, protože v září přijde do školky dítě, o kterém nikdo nic neví.
Speciální mateřská škola
Ve speciální mateřské škole se nemůže stát, že by přijali dítě, o němž nemají žádné informace. Bohužel to ani není možné. Podmínkou pro přijetí je totiž lékařská diagnóza a zpráva z SPC. Školka si vás i s dítětem pozve na schůzku, kde se s vaším potomkem budoucí paní učitelky seznámí, proberou s vámi jeho specifika a na základě toho sestaví IVP (individuální vzdělávací plán).
2) Personální obsazení
Běžná mateřská škola
Pedagogičtí pracovníci musí mít vystudovanou střední pedagogickou školu, vysokou školu se zaměřením na předškolní pedagogiku nebo rekvalifikační kurz. Tímto článkem rozhodně nehodlám zesměšnit učitelky, které mají k dětem vztah, dobře vykonávají svoji práci a vědí, co mají dělat v případě, kdy nastane nějaký problém. Bohužel z důvodu nedostatku učitelů MŠ se vám může také stát, že narazíte na dámu, jež se tváří jako Komenský po 30 letech praxe a je jí kolem padesáti. A pak zjistíte, že té dotyčné chybí odborné znalosti, protože je absolventkou rekvalifikačního rychlokurzu a předtím nejspíš pracovala někde ve fabrice u pásu. Další problém nastane, pokud má dítě doporučenou asistentku. V tomto případě mu ji musí školka zajistit, což znamená přijmout další zaměstnankyni. A to nějakou dobu trvá. Dítě by mělo být bez plen a mělo by být schopno alespoň částečně dodržovat osobní hygienu. Velkou výhodou je kolektiv zdravých vrstevníků.
Speciální mateřská škola
Učitelky ve speciální školce musí mít vzdělání v oboru speciální pedagogika. Děti jsou zde v menších skupinách a je zajištěn dostatečný počet učitelek a asistentů. Pracuje se zde s individuálními potřebami jednotlivých dětí a každé dítě má sestaven individuální vzdělávací plán (IVP). Speciální školka disponuje pomůckami, které jsou vhodné pro děti s handicapem. Možnou nevýhodou je absence zdravých vrstevníků.
Než se rozhodnete pro určitý typ předškolního vzdělávání, zkuste si odpovědět na pár otázek:
1) Co mi MŠ nabídla, jaká opatření je ochotna zavést (asistent, IVP)?
2) Zvládá můj potomek hygienu?
3) Jak můj syn/dcera reaguje na ostatní děti? Snaží se zapojit do jejich hry, ignoruje je, nebo mu dokonce jejich přítomnost vadí?
4) Zvládneme každé ráno dojíždět?
5) Máme už diagnózu a zprávu z SPC?
Všem vám přeji, abyste se rozhodli tak, jak nejlépe dovedete. Všechno má svoje pro a proti. A hlavně - vaše rozhodnutí můžete za nějaký čas změnit.