Hlavní obsah
Politika

Demokracie a městské části

Demokrace potřebuje nejen zákony, ale i schopnost diskuse.

Článek

Brno je statutární město a proto nemá v čele starostu, ale primátora /primátorku. Dělí se na 29 samosprávných městských částí s vlastním zastupitelstvem, starostou, ale také s vlastním znakem a vlajkou. Městské části jsou velmi různorodé, od největší Brno – střed, která má přes 70 tisíc obyvatel až po Ořešín, který má něco málo přes 600 obyvatel.

Všechny městské části mají finanční a kontrolní výbory, které mají specifické postavení, protože jsou zastupitelstvem zřizovány povinně a zákon jim, kromě úkolů svěřených výslovně zastupitelstvem obce, stanoví také další úkoly, které tyto výbory provádí i bez pověření zastupitelstva. Dle zákona o obcích má kontrolní výbor přímo ze zákona (tedy i bez výslovného pověření zastupitelstva obce) oprávnění kontrolovat plnění usnesení zastupitelstva obce a dále kontrolovat dodržování právních předpisů ostatními výbory a obecním úřadem na úseku samostatné působnosti. To samé platí pro finanční výbor, který má přímo ze zákona oprávnění provádět kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce a taktéž plní další úkoly, jimiž jej pověří zastupitelstvo obce. Dodejme, že podle zákona o obcích je orgánem příslušným k volbě předsedů, místopředsedů a dalších členů výborů výhradně zastupitelstvo obce. Tedy o tom, kdo bude předsedou, rozhodne zastupitelstvo, nikoliv členové výboru.

V ZMČ Ořešín zastupuji Stranu zelených a hlásil jsem se do finančního i kontrolního výboru, avšak většinoví zastupitelé mne odmítli do těchto výboru zvolit, a to ani jako řadového člena. Raději si obsadili místa „svými lidmi“, kteří ovšem ve výborech své funkce neplní. Když starosta překročil hrubým způsobem své pravomoci, nepřišel na to to ani finanční ani kontrolní výbor, ale zastupitelka z naší kandidátky Hana Rejmanová, která rovněž není v žádném z výborů. Poté (i na základě upozornění z Magistrátu města Brna) starosta své pochybení napravil.

Předsedou jak finančního, tak i kontrolního výboru musí být vždy člen zastupitelstva obce, řadoví členové výborů členy zastupitelstva obce být ze zákona nemusejí. Zákon o obcích vysloveně neupravuje, kdo má ve výboru sedět či kdo konkrétně má být jeho předseda. Přesto se podle logiky věci a podle zvykového práva za předsedu kontrolního výboru většinou volí zastupitel z opozice, u finančního výboru je častěji předseda z koalice, ale členové jsou z opozice. Je to pochopitelné, protože opozice má zájem poukazovat na chyby koalice (starosty, členů zastupitelstva, úřadu) a tím plní svoji kontrolní funkci.

Zajímalo mne, jak je to v jiných městských částech, tak jsem provedl analýzu u deseti brněnských městských častí. Jak jsme je vybírali? Byly to prostě ty MČ, které na svých webových stránkách mají uvedeno, kdo je předsedou příslušných výborů a zároveň lze dohledat z jaké strany či volebního uskupení je. A co jsem zjistil? Ve všech deseti MČ (vyjma Ořešína) je předseda kontrolního výboru vždy z opozice. Předseda finančního výboru (kromě Králova Pole) je naopak převážně z koalice. S ohledem na to, že kontrolní výbor (standardně vedený opozicí – tedy kromě Ořešína) může sám kontrolovat i finanční výbor, není tolik důležitá příslušnost předsedy finančního výboru.

Tedy shrnuto - zastupitelstvo MČ Ořešín při hlasovaní o složení kontrolního a finančního výboru neporušilo zákon, ale pokud neumožnilo názorovým odpůrcům účast v kontrolních orgánech, chovalo se velmi nedemokraticky a neeticky. Jak řekl už před sto lety Tomáš Garrigue Masaryk: „Tož demokracii bychom už měli, teď ještě nějaké ty demokraty.“

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám