Hlavní obsah
Názory a úvahy

Pocta letcům, nebo kýč jak bič?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Foto Nadia Rovderová, se souhlasem autorky

Motýli Davida Černého, foto s laskavým souhlasem Nadia Rovderová

David Černý, Marek Wollner, Dominik Feri - vzteklé děti ve veřejném prostoru

Článek

Jako kdyby nestačilo vraždění na Ukrajině, 15000 mrtvých dětí a hladomor v Gaze, klimatická krize a hrozící občanská válka na Slovensku, dnes ráno jsem se probudila a zapnula počítač a udělalo se mi mdlo. Včera jsem byla od odpoledne až do večera na zahradní slavnosti, kde nikdo nesledoval mobily a večer už jsem žádné zprávy neviděla. A první, co po ránu vidím, je instalace Davida Černého na budově Máje.

Foto: Foto Nadia Rovderová se souhlasem autorky

Motýlí na Národní třídě, foto Nadia Rovderová, se svolením autorky

Než jsem stačila něco říct, objevila jsem na Facebooku komentář Marcela Tomáška, který to říká i za mě. Vlastně ani nejde až tak o tenhle vizuální smog, jako hlavně o tu degradační exploataci padlých československých letců jako tématu zábavního parku uvnitř v mixu s gastrotainmentem… když tohle je buráko-andrejovský „motýle“ kýč, tak opravdu ta „hlubší“ nechutnost na zvracení bude uvnitř.

David Černý patří k boomerské generaci mužů, kteří hrozí na mrak, protože chtějí udržet status quo, který získali v devadesátkách. Tam zazářili, zde také mentálně ustrnuli a tvrdošíjně odsud lpí na ton, že tak je to správně.
Vadí jim, že se doba změnila, nelíbí se jim, že vkus a hodnoty jsou jiné, nechápou, proč by mělo být divné, že obsadí v centru Prahy několik metrů čtverečních několika svými plastikami právě oni. Mají přístup do médií, všechny znají, všude byli, kdo by se na ně zlobil.

V tomto konkrétním případě jim ani nepřijde na mysl, že to, co jejich spolužačkám na nich vadilo v dobách jejich mládí, jim nyní ještě více vadí při jednání vůči jejich dcerám, či ženám obecně. Arogance, sexismus, narcismus, přezíravost, špatně skrývaná misogynie, která byla dobře vidět při rozhovoru na ČT 24 s Marií Foltýnovou z Galerie hlavního města Prahy.

Foto: Foto Nadia Rovderová, se svolením autorky

Motýlí na Národní třídě, foto Nadia Rovderová, se svolením autorky

Všechny tyto manýry vzteklých dětí ve veřejném prostoru, ať už se jmenují Dominik Feri, Marek Wollner, nebo David Černý, jsou jak přes kopírák. Jakmile si někdo dovolí projevit sebemenší kritický názor, následuje degradace, zesměšnění, urážky. Komu se nelíbí kýč na budově Máje, je soudružka, jejíž jméno nestojí za zapamatování, Oni mohou úplně všechno, největším prohřeškem je na to potichu upozornit.

A pozor, každý z nich je porevoluční antikomunista, který bojuje s Babišem/nebo mu své dílo prodává a v zádech má přinejmenším Schwarzenberga, nebo všechny ty, co to myslí s televizí dobře, takže každý, kdo je kritizuje, si koleduje o nějakou nepěknou nálepku.

Foto: Sebastián Vadas se souhlasem autora

Dominik Feri, foto Sebastián Vadas, se svolením autora

Jako matka dnes už dospělých synů jsem šťastná, že se jich už takové chování netýká, Naopak to byli oni, kdo přišli s tím, že se Dominik Feri chová nevhodně a kdo se mi divili, když jsem se v prvním návalu emocí, že se někomu děje křivda, pokoušela Marka Wollnera zastat. Dnes vidíme, jak Dominik Feri uráží a zesměšňuje své oběti dokonce ještě v soudní síni a Marek Wollner dělá totéž ve své knize a na sociálních sítích. Rozhovor se scénáristou a režisérem Davidem Vondráčkem, který jsem zveřejnila na tomto serveru vzbudil v Markovi takové rozhořčení, že tohoto člověka, který pro něj natočil 250 reportáží, získal Českého lva za nejlepší dokument a řadu cen – mimo jiné Cenu Franze Werfela, kterou rok před ním obdržela nositelka Nobelovy ceny Herta Müller – nazval sociálním ústavem a někým, kdo žil léta na ulici. Co na tom, že na ulici nikdy nežil a že kromě práce pro Reportéry natočil ještě řadu dalších filmů.

Foto: Tomáš Ježek (se svolením autora)

Marek Wollner

Zlobu Davida Černého, který neunese sebemenší kritiku, jsme mohli vidět na ČT24. Neovládla jsem se a napsala k tomu na Facebook: O tom, že je David Černý sprosťák a ta jeho věc je kýč jak bič, nebudiž pochyb, jak říkal kníže. Ale že se nikdo nepozastavuje nad tím, z jakého důvodu by měl mít v prostoru několika m2 dvě instalace? Neměl chtít rovnou tři? Třeba autobus, který od něj koupil Babiš, instalovat do podloubí na Národní třídě jako památku na 17.11.1989?

Reakce trvala jen pár minut. David Černý to zjistil a dal si tu práci, že projel všechny mé fotografie až do roku 2012, kde objevil, jak jsem se s knězem a salesiánem Láďou Heryánem a dětmi vyfotila v tričkách s knížecím pankáčem a napsal k tomu: „Pěkná trička.“

To, že ve mně kdysi Dominik Feri vzbuzoval naději, že se z něj stane mladý politik, a proto jsem si ho vyfotila s dcerou, nebo to, že jsem během několika let točila mimo jiné pro Reportéry ČT, neznamená, že budu mlčky tolerovat jednání, které se mi nelíbí.

Foto: Foto Eugen Kukla se svolením autora

První přímá prezidentská volba, foto Eugen Kukla se svolením autora

Dokonce ani trička, která jsme nosili v rámci kampaně, neznamenají, že se mi bude automaticky líbit všechno, co David Černý dělá.

Motýli na Máji jsou kýč jak bič a kdo to nevidí, ať si koupí brýle.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz