Hlavní obsah
Zdraví

Alergie na chlad? Ano, existuje

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

Vždy, když přijde zima, moje ruce vypadají hrozně. Kůže mi praská až do krve. A to nepracuji s žádnou chemií.

Článek

O této alergii jsem neměla vůbec tušení

Jakmile se ochladilo, začal mi ten stejný problém jako každý rok. Ruce mi rozpraskaly do krve. Je to dost nepříjemné, protože ruce štípou. Vyzkoušela jsem na to už několik krémů. Nevěděla jsem si rady a zašla jsem do lékárny, aby mi poradili, jak se toho nepříjemného problému zbavit.

Ochotná lékárnice mi poradila. A ne jenom to. Otevřela mi nový obzor. Sdělila mi, že moje ruce trpí alergií na chlad. Vůbec jsem neměla tušení, že taková alergie existuje a tak jsem pátrala, co to vlastně je.

Reakce těla na chlad

Mé tělo reaguje na chlad, a proto mi ruce jakmile se ochladí, praskají do krve. Prevencí před touto nepříjemností je ochrana rukou před stykem s chladem. To znamená mazat si svoje ruce, než jdu ven nebo používat rukavice. Tento problém nepřichází, až když mrzne. Přichází i při teplotách nad 10 stupňů, kdy je pocitově už chlad.

Tyto informace jsem čerpala z tohoto článku: https://www.euclekarna.cz/blog/alergie-na-chlad-a-zimu-jeji-prevence .

Jelikož se potýkám s histaminovou intolerancí, o to je horší reakce mého těla na chlad. Díky bohu se mi to projevuje jenom na rukou. Ale u některých jedinců se může tato alergie projevovat i jinak. Reakce těla není na alergen, ale na změnu teploty. Ale také se v těle při nepříjemných pocitech uvolňuje o to více histamin. O mém problému s histaminovou intolerancí jsem psala zde https://medium.seznam.cz/clanek/monika-vargova-tusite-jaky-je-zivot-hitem-histaminovou-intoleranci-34840 .

Další příznaky alergie na chlad:

  • Vodnatá rýma, ucpaný nos, dráždivý kašel, kýchání, dušení, štípání očí
  • Otok rtů při konzumaci studených potravin a nápojů (zmrzlina)
  • Otok rukou při držení studených předmětů
  • Mohou nastat i závažné reakce - mdloby, bušení srdce, otok končetin nebo trupu

Jak alergii na chlad předejít

Neexistuje univerzální lék na alergii na chlad. Ale dá se reakcím těla na chlad předejít. Chránit si odkryté části těla, v mém případě ruce, před chladem. To znamená v noci nosit šály, rukavice. A to i v případě, že ještě nemrzne.

Kožní projevy lze potlačit vhodnými antihistaminiky (léky na alergii).

Mělo by se dbát na to, že když člověk jde ze zimy do tepla, měla by místnost být opravdu připravená a vytopená, aby reakce těla potom nebyla tak hrozivá.

Domácí test, který jsem si sama na sobě vyzkoušela a potvrdilo se, že alergii na chlad mám

Abyste zjistili, jestli trpíte alergií na chlad, nemusíte nutně běžet k alergologovi. Ale pokud chcete mít jistotu, raději se u něj objednejte.

Domácí test, který vám napoví:

  • Přiložte na 5 minut na své předloktí kostku ledu
  • Raději kostku ledu držte v rukavicích, abyste předešli reakci na chlad i na prstech
  • Po 5 minutách sundejte kostku ledu a sledujte reakce
  • Pokud je místo zarudlé, svědí, pak máte alergii na chlad
  • Díky tomuto testu se mi potvrdilo, že opravdu mám alergii na chlad

Jak jsem již výše zmiňovala, neměla jsem vůbec tušení, že taková alergie existuje a překvapilo mě to. Už je mi ale jasnější, proč jsou moje ruce s příchodem chladnějšího počasí rozpraskané do krve, a to nejsem ekzematik. Alergie na chlad je zajímavým příkladem toho, jak spolu všechno v lidském těle souvisí.

Měli jste o této alergii tušení? Podělte se v diskuzi.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz