Článek
Online už vyřídíte přídavky na děti, příspěvek na bydlení nebo rodičovský příspěvek. Nově k tomuto výčtu přibyla evidence uchazečů o zaměstnání a žádosti o podporu v nezaměstnanosti. I to už zvládnete v neděli večer z obýváku, komplet.
Identita občana místo občanského průkazu a počítač místo přepážky
Klientská zóna MPSV Jenda od ledna nabízí možnost registrovat se do evidence uchazečů o zaměstnání Úřadu práce. Nemusíte být zrovna technický génius, abyste to zvládli – stačí mít Identitu občana a nějaké chytré zařízení, ze kterého se připojíte k internetu, ať už počítač, tablet nebo třeba telefon. Identitu občana si založíte jednoduše u své banky nebo na poště a slouží jako digitální občanský průkaz, takže ji využijete při každé návštěvě online úřadu. Jenda vás provede celým procesem evidence a pokud by přece jen došlo k nejasnostem, poradí vám instruktážní videa či podpora na infolince. Tímto způsobem se zájemci nejen zaevidují na Úřadu práce, ale mohou si z pohodlí domova také zažádat o podporu v nezaměstnanosti. Úřední hodiny, čekání u přepážky i samotná cesta na úřad jsou passé.
Minimum dokumentů k doložení, postačí fotky
Při evidenci je dobré si připravit dokumenty jako při návštěvě úřadu, tedy zápočtový list z posledního zaměstnání nebo doklad o ukončení samostatné výdělečné činnosti. Absolventi budou potřebovat doklad o dokončení studia. Při žádosti o podporu v nezaměstnanosti můžete dál potřebovat evidenční list důchodového pojištění, potvrzení o výši průměrného měsíčního čistého výdělku, OSVČ pak potvrzení o délce trvání účasti na důchodovém pojištění a o vyměřovacím základu pro pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku. Dobrá zpráva je, že stačí přiložit fotografie dokumentů, není potřeba nic skenovat ani posílat poštou. A ostatní informace si úřad sežene sám, díky digitalizaci státní správy jsou totiž informace mezi úřady sdílené. Ušetříte si tedy zbytečné cesty od přepážky k přepážce.
Polovina žádostí je online
Od spuštění uběhlo sotva pár dnů, ale už nyní je jasné, že minimálně polovina žádostí bude odbavena právě prostřednictvím Jendy. „Systém funguje, kvalita IT dodávky od MPSV je velmi dobrá a naši zaměstnanci odvádějí při přechodu na nový systém skvělou práci. Lidé využívají možnost online evidence, což se ukázalo i na pobočkách Úřadu práce, kde se díky tomu letos nestály dlouhé fronty,“ hodnotí spuštění digitální evidence generální ředitel ÚP ČR Daniel Krištof. „Zhruba polovina všech žádostí je podána online v klientské zóně Jenda, což je pár dní po spuštění opravdu výborný výsledek,“ doplňuje Krištof.
Upozornění formou SMS nebo mailem
Úřední obsílky s důležitými informacemi obdržíte formou SMS nebo mailem, takže si je můžete „převzít“ kdekoli a kdykoli. Tato možnost je volitelná, můžete tedy klidně zůstat u papírové verze, je to na vás. V klientské zóně můžete navíc sledovat stav podané žádosti. Potřebujete další důvody, proč už nechodit na pracák?
Digitalizace ve státní správě pokračuje
Klientská zóna Jenda spadá pod Ministerstvo práce a sociálních věcí, stejně jako ePortál ČSSZ. Tyto digitální portály nabízejí občanům možnost vyřídit většinu agendy, která spadá do jejich gesce. Online tedy vyřídíte už i starobní a invalidní důchody nebo příspěvek na péči. K dispozici je kromě jiného i důchodová kalkulačka nebo náhled na evidenční listy důchodového pojištění. Do budoucna se tyto zóny budou rozšiřovat. Cílem je lepší dostupnost služeb pro všechny občany, ale i úspory ve státním aparátu, který má díky online prostředí fungovat plynuleji a efektivněji.