Článek
Jde o instalaci slovenské umělkyně Ilony Németh a architekta Mariána Ravasze s názvem Handiwork, která je součástí letošního Trienále SEFO 2024, rozsáhlé výstavy pořádané Muzeem umění Olomouc.
Přenosné plechové garáže vycházející z východoněmeckých látkových modelů se staly ikonickým podnikatelským projektem 90. let minulého století ve slovenském Ružomberoku. Tisíce těchto kokonů zaplavily tamní sídliště. Před deštěm plechové miláčky sice chránily, avšak mrazům a vedrům nezabránil. Zaoblené plechovky schovávající automobily se staly pointou normalizačního kutilství, která v tomto případě zmutovala do podoby úspěšného podnikatelského záměru.

Handiwork
Na parkoviště ne, k radnici ano
Nádech umělecké performance a úřednické absurdity má i samotné umístění Handiwork v Olomouci. Původně Muzeum umění počítalo s tím, že objekty obsadí dvě parkovací místa na náměstí Republiky, kde vedle cenné barokní kašny funguje veliké parkoviště. Cílem bylo jasné sdělení a vyvolání diskuze o vhodnosti umístění parkoviště v historickém centru města. Umělci a kurátoři však míní a úředníci mění.
Po nečekaně zamítavém stanovisku ze strany městských památkářů nabídlo vedení radnice místo v samotném srdci památkově chráněného centra – hned vedle radnice, v blízkosti další barokní kašny. Objekty balancující na hraně sci-fi utopie a městského kýče tak získaly další zajímavé souvislosti.
FOTO: MUO - Zdeněk Sodoma

Handiwork