Hlavní obsah
Umění a zábava

Svatá Rodina ukrytá v nevěstinci aneb Mostaertovi nebylo nic moc svaté

Foto: Muzeum umění Olomouc - Zdeněk Sodoma

Pohled do výstavy Životy. Umělci perem Karla van Mandera, kterou pořádá Muzeum umění Olomouc

Staré mistry si spojujeme s náboženskými motivy. Tyto obrazy byly považovány za vrcholnou uměleckou disciplínu. Zažité znalosti narušuje Gillis Mostaert, který neváhal svaté umístit do nevěstince.

Článek

Gillis Mostaert (1528–1598) patří společně se svým dvojčetem Fransem (1528–1560) k výrazným představitelům antverpské malířské tradice druhé poloviny 16. století. Narodil se ve městě Hulst nedaleko Antverp. Během svého života se těšil značné oblibě a vedl v Antverpách úspěšnou dílnu, která se stala zázemím pro celou řadu budoucích významných malířů – mezi jeho žáky patřili například Jan Soens, či Gillis van Coninxloo.

Mostaert se specializoval na krajinomalbu a také žánrové výjevy, v nichž mistrně spojoval pečlivě vykreslené přírodní scenérie s drobnými figurálními scénami. Jeho obrazy jsou ceněny pro jemnou barevnost, detailní propracování a citlivou práci se světlem.

Na výstavě Životy. Umělci perem Karla van Mandera, kterou až do 11. ledna 2026 pořádá Muzeum umění Olomouc, je Mostaert zastoupen obrazem Scéna v nevěstinci se sv. Rodinou na útěku do Egyptaze závěru 70. let 16. století. K tématu obrazu je dobré nahlédnout do Knihy malířství Karla van Mandera, jejíž obsah tvoří osu celé olomoucké výstavy.

Nebyl nijak zvlášť pobožný a nebyl ani zcela španělského přesvědčení. Velice rád tropil žerty. Kupříkladu jednou, když zhotovil obraz Marie pro jistého Španěla, a ten mu odmítal řádně zaplatit, přemaloval obraz klihovými barvami, Marii domaloval velmi pošetilou pokrývku hlavy, takže vypadala jako nevěstka. Španěla nechal přijít nahoru a předstíral, že není doma. (…) když spatřil onu Marii, velmi se rozlítil a vydal se za markrabětem. Gillis mezitím celý kus nechal omýt a vysušit a postavil jej zpátky do stojanu. Takových žertovných anekdot je vícero: o Poslední večeři, kde se všichni poprali – i tu však zvládl vyčistit, nebo o Posledním soudu, kde zpodobnil sám sebe, jak s jedním ze svých bližních hraje v pekle vrhcáby. Takovýchto příhod, které se o něm povídají, je ale příliš mnoho, než abych je sem vepsal; dala by se jim věnovat celá kniha.
Karel van Mander, Kniha malířství, překlad: Zuzana Henešová a Ivana Svobodová
Foto: Muzeum umění Olomouc

Gillis Mostaert: Scéna v nevěstinci se sv. Rodinou na útěku do Egypta, konec 70. let 16. století

Výše zmiňovaný obraz je skvělým příkladem Mostaertových novátorských přístupů k práci s náboženskými náměty. Výjev nemá oporu ve známých novozákonních textech. Pracuje se znalostí apokryfního Arabského evangelia o dětství a mládí Ježíše a na něj navazujících středověkých textů o Ježíšově životě. Námět obrazu tak svědčí o malířově vzdělanosti a také smyslu pro humor.

Téma malby kombinuje žánrové a náboženské motivy a představuje organické propojení polarit božského a lidského, sakrálního a profánního, morálního a nemorálního v duchu dobových humanistických ideálů pěstovaných v antverpských uměleckých a intelektuálních kruzích, kterými byl Gillis Mostaert nepochybně ovlivněn.

Foto: Rijksmuseum Amsterdam, RP-P-1907-37837

Simon Frisius, Portrét Gillise Mostaerta, 1610, rytina s leptem

Zdroj: podklady pro výstavu Životy. Umělci perem Karla van Mandera

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz