Hlavní obsah
Věda a historie

Německý nacionalismus a pangermanismus v 19. století

Foto: Anton von Werner – Museen Nord / Bismarck Museum, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2481294

Když se dnes mluví o německém nacismu, často se jeho kořeny hledají až ve 30. letech 20. století – jako by šlo o náhlý výbuch zla bez hlubší historické přípravy. Ve skutečnosti však myšlenkové základy této ideologie sahají mnohem hlouběji.

Článek

Ideje, které předběhly hrůzy 20. století

V 19. století, zvláště po revoluci 1848, rostl v rakouské monarchii vliv německého nacionalismu, který usiloval o upevnění postavení němčiny jako dominantního jazyka ve státní správě, školství i kultuře. Tento nacionalismus byl spojen s vírou v kulturní a politickou nadřazenost Němců, kteří považovali své nároky za ospravedlněné historickými a civilizačními důvody.

Vedle nacionalismu se začal šířit také pangermanismus – ideologie usilující o sjednocení všech německy mluvících obyvatel do jednoho státu nebo kulturního prostoru. Pangermanismus často prosazoval ještě radikálnější germanizační politiku a politické podřízení ostatních národů, zejména Slovanů.

Několik konkrétních příkladů z té doby ilustruje, jak se tyto ideologie projevovaly:

Etnický a jazykový elitismus: Němčina byla považována za „jazyk kultury a pokroku“, zatímco čeština byla mnohdy označována jako „nářečí“ či méně hodnotný jazyk, určený spíše pro venkovské nebo nižší vrstvy. To vedlo k systematickému znevýhodňování českého jazyka ve školách i na úřadech.

Politická dominace: Německá menšina, přestože v některých regionech byla numericky menší, měla často kontrolu nad klíčovými pozicemi ve státní správě, soudnictví a armádě. Věřila, že „národní hierarchie“ musí být zachována, tedy že Němci mají právo vládnout a řídit ostatní národy.

Kulturní imperialismus: Němci prosazovali germanizaci jako nutný krok k „civilizačnímu vylepšení“ a modernizaci zemí, ve kterých žili i Češi. Ostatní národy byly v jejich očích často vnímány jako „zaostalé“ či „divošské“, což ospravedlňovalo tlak na omezení jejich jazyka a kultury.

Národní segregace a odmítání smíšených sňatků: Pangermanismus podporoval i ideu „čistoty“ německé národní identity. V některých regionech byli smíšení manželé či vzájemná kulturní ovlivnění odmítáni a stigmatizováni. Horn, naopak, svými postoji a životním stylem ukazoval, že národnostní hranice lze překonat a že spolupráce mezi Čechy a Němci je možná a žádoucí.

Odmítání české národní historie a identity (aktuální i dnes): Němečtí pangermanisté často zlehčovali nebo přímo popírali význam české historie a kulturního dědictví. Tvrdili, že Češi ztratili své státní právo po Bílé hoře a že české dějiny jsou uměle vytvořený mýtus. Češi byli označováni za „slovanské barbary“, kteří ohrožují vyšší německou kulturu, a jejich jazyk, památky i symboly byly cíleně potlačovány. Tyto snahy vedly k vyostření česko-německého napětí a naopak posílily české úsilí o národní emancipaci.

Tlak na české školy a spolky: V 19. století existovaly soustavné a promyšlené tlaky německých nacionalistů na omezování českých škol, spolků a veřejného života. Když se české národní hnutí snažilo založit české školy v převážně německých oblastech, němečtí nacionalisté tomu aktivně bránili, např. peticemi, právními obstrukcemi či demonstracemi.

Od nacionalismu k nacismu: myšlenková kontinuita

Je důležité si uvědomit, že ideologické kořeny pozdějšího německého nacismu nesahají pouze do 30. let 20. století, ale mnohé jeho prvky se formovaly už v 19. století. Tehdejší německý nacionalismus a pangermanismus vytvářely představu o výjimečnosti německého národa, o jeho právu ovládat jiné etnika, a zároveň o potřebě jazykové, kulturní a rasové čistoty. Myšlenka, že Slované jsou „nižší rasa“ nebo civilizačně méněcenní, byla běžná už dávno před Hitlerem – a byla částečně výsledkem právě nacionalistických teorií 19. století.

Pangermanismus, který usiloval o sjednocení všech Němců, nezřídka zahrnoval i imperiální ambice vůči střední a východní Evropě, kde žily slovanské národy. Tyto myšlenky se později staly součástí nacistické doktríny o „Lebensraumu“ (životním prostoru) – tedy expanzi na východ a podrobení slovanských národů.

Z tohoto pohledu lze chápat německý nacismus ne jako náhlý extrém, ale jako vyvrcholení dlouhodobého ideového vývoje, jehož základy byly položeny už v době česko-německého soupeření v habsburské monarchii.

Závěr: Novodobý revizionismus – proč je třeba se mít na pozoru

Historie nikdy není jednoduchým příběhem, který by se dal jednou provždy uzavřít. Podobně jako v 19. století, kdy německý nacionalismus a pangermanismus zpochybňovaly českou historii a právo na sebeurčení, i dnes vidíme, že revizionismus může sloužit jako zbraň v nových politických a kulturních střetech (viz. válka na Ukrajině).

Ať už se to někomu líbí nebo ne, husitství, reformace, národní obrození a vznik samostatné republiky jsou nedělitelnou součástí našich dějin i naší identity. Kritika a nová interpretace jsou nepochybně důležité pro rozvoj našeho poznání. Ovšem v poslední době se objevují i snahy, které zpochybňují základy české historie a identity spíše s cílem rozkládat, než obohacovat.

Žijeme ve svobodné zemi, ne v komunistické totalitě ani v Bachově absolutismu – a to znamená, že máme právo i povinnost se ozvat, když se hra s historií zvrhne v ideologii, jako se to občas stává zde na medium.cz.

Zdroje:

Kural, Václav: Německý národní tábor v Čechách 1861–1914. Praha: Academia, 1993.

Miloslav Hroch: V národním zájmu. Počátky českého národního hnutí v Evropě. Praha: Argo, 2022.

Agnew, Hugh LeCaine: České národní obrození. Praha: NLN, 2010.

Pieter Judson: The Habsburg Empire: A New History. Harvard University Press, 2016.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz