Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Kámoši i mimo učebnu

Foto: Nadační fond Eduzměna

Děti oceňují své patrony ze základky

„Jé, páťáci už jdou,“ zašumí to nadšeně hloučkem předškoláků a několik dětí se rozběhne obejmout starší kamarády. Díky projektu Patroni navázaly děti z Uhlířských Janovic nejedno přátelství.

Článek

Na začátku bylo přání pedagogů z janovické přípravné třídy usnadnit dětem nástup do 1. třídy. A také otevřenost páťáků a jejich učitelky Lucie Feterové vyzkoušet něco nového. To vše se potkalo s nabídkou Nadačního fondu Eduzměna na udělení minigrantů, které jsou mj. právě na usnadnění přechodu mezi stupni školy určeny.

Děti z 5.A se samostatně či ve skupině staly pro jednotlivé děti z přípravky na celý školní rok parťáky. Provedly je po škole a formou scének jim ukázaly, co se ve škole dělat má, a co ne. Oslavily společně například Halloween i Vánoce, pekly perníčky, vzájemně se navštívily ve třídách.

Páťáci si také připravili pro své parťáky výuku a vyrazili společně na exkurzi na farmu Bláto. „Tam jsme například měli po exkurzi vyplnit pracovní list, který popisoval výrobu sýra. Dělali jsme to společně,“ vzpomíná páťačka Veronika.
Jako poděkování si závěrem května, na devátém společném setkání, připravily naopak děti z přípravky spolu s jejich pedagožkou Ivou Michalovou „pasování na patrony“. Naučily starší děti písničku „5. A. se loučí“, kterou Michalová nejprve otextovala a s přípravkou secvičila.

„Bavilo mě, když nás přípravka vzala k sobě do třídy a ukázali nám, jak luští „ranní zprávu“ – vzkaz namalovaný na tabuli v obrázcích, který jim napovídá, čemu se ten den budou věnovat,“ říká páťačka Veronika. „Mám teď ve škole několik kamarádek, což je super,“ dodává Maruška z přípravky s tím, že ji nejvíc bavilo společné tvoření s páťáky, například hraní s modelínou.

Mladší děti si pro své patrony také přichystaly přáníčka a připravily jim špalír, na jehož konci je ošerpovaly a obdarovaly drobnými dárečky. V závěrečném kruhu, kde děti projekt hodnotily, se opakovala slova jako „naučily jsme se víc starat o mladší děti“ či „naučily jsme se víc spolupracovat“.

„Zkusily jste si i učit a viděly jste, že dobře se připravit a udržet pozornost žáků stojí učitele mnohdy spoustu energie,“ sdílela svoje dojmy Michalová a přiznala, že do projektu vstupovala i s určitými obavami. „Bála jsem se, zda páťáky, puberťáky, nebudou malé děti nudit. Ale vy jste se jich krásně ujaly. Viděla jsem, že vaše přátelství fungovalo i mimo výuku, na chodbě, v jídelně nebo i mimo školu. Děkuji,“ dodala.

Projekt Patroni podpořil Nadační fond Eduzměna 28 tisíci korun v rámci minigrantů. Na jeho základě vznikne také metodické video a učitelé zvažují pokračování spolupráce přípravky a vyšších tříd, která může usnadnit přechod na další stupeň školy.

Autorka: Lucie Römer

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz