Článek
Od té doby Aleš Svoboda prochází tvrdým výcvikem hlavně v Německu. Zároveň stále pracuje jako armádní bojový pilot, v současné době jej plně zaměstnává projekt integrace stíhaček F-35 do české armády.
Stal se z něj symbol nezlomné vůle, výjimečných schopností a naděje na úspěch. Astronauti během přípravy čelí fyzicky i mentálně náročným výzvám a často překonávají vlastní hranice. Největším zážitkem a výzvou byl zatím pro Aleše Svobodu trénink potápění v Německu, který je zásadním prvkem výcviku astronautů. Právě vodní prostředí totiž nejlépe simuluje podmínky ve vesmíru — hlavně stav beztíže. Letos ho čeká cesta do Francie a výcvik přežití na moři.
Novináře Martina a Veroniku Jonášovy zaujal jeho silný příběh a zároveň jeho povaha, a tak mu nabídli, že jeho příběh zpracují knižně.
„On je totiž úplně normální,“ říká Martin Jonáš. „Nechlubí se, nechce zazářit, jen tak mimochodem z něj padají příběhy – třeba ten o jeho dědečkovi, který patřil k průkopníkům létání v Čechách, odbojářům, a nakonec prošel řadou koncentračních táborů. Bylo by škoda Alešův příběh nezaznamenat.“

Aleš Svoboda. Martin a Veronika Jonášovi: Ke hvězdám
Aleš Svoboda už na první pohled působí velmi skromně až introvertně, ale jak sám říká, musel se naučit mluvit o své práci, ať už v souvislosti s aktivitami v armádě, ale hlavně díky zapojení do kosmického programu. „Nevýhodou vyprávění příběhů do knihy je to, že je musíte vyprávět podle pravdy,“ směje se.
A tak trpělivě a s radostí v knize odpovídá na otázky, jak obtížné je stát se stíhacím pilotem a jak obtížné je stát se astronautem, jak vypadají střety s ruskými piloty nad Baltem, kolik peněz bere za svou práci pilot Gripenu a jak vypadá jeho běžný pracovní den, jaké jsou šance na realizaci české vesmírné mise… Jsou to jen některé z otázek, které padly v knižním rozhovoru Aleše Svobody s novináři Veronikou a Martinem Jonášovými.
#MojeArgo