Článek
České zdravotnictví potřebuje změny stejně palčivě jako důchodový systém. Nepříznivý demografický vývoj naší společnosti v blízké budoucnosti přinese nejen nižší výběry na zdravotním pojištění, ale díky stárnoucí populaci také významný nárůst nákladů na zdravotní péči.
Zdravotnictví je náročnější zreformovat než důchody
Na rozdíl od důchodů je však zdravotnictví mnohem komplikovanější prostředí. V důchodovém systému ekonomicky aktivní lidé platí do společného banku, odkud se peníze přerozdělují důchodcům. Je tedy poměrně snadné a lákavé hádat se o to, kolik mají lidé na společnou hromadu přispívat a od kdy mají dostat právo začít z ní brát.
Ve zdravotním systému nejdou peníze od plátců přímo k pacientům. Ze společného banku jsou přerozdělovány mezi mnoho subjektů: zdravotní pojišťovny, nemocnice, ambulance, praktické lékaře, lékárny, záchrannou zdravotnickou službu a řadu dalších. O jednu hromadu peněz se tedy uchází spousta zájemců a záleží, kdo si u ministra zdravotnictví dokáže vyjednat lepší podmínky. Zároveň je v tak komplikovaném systému mnohem víc prostoru pro neefektivity a každá provedená změna se projeví na více místech.
Diskuze o budoucnosti zdravotnictví už probíhá, ale bez politiků
Ani do reformy zdravotnictví se politici neženou, protože hrozí ztrátou politických bodů a nedá se úspěšně provést v jediném volebním období. Situace je ale už tak alarmující, že diskuze o tom, jak české zdravotnictví přenastavit, začaly přesto probíhat. Zapojují se do nich většinou odborníci a odbornice na práci s daty, na zdravotnický management, ekonomii, srdcaři z řad lékařů (a tím nemyslíme kardiology, ale všechny, komu budoucnost kvalitní a dostupné zdravotní péče leží na srdci).
Jediný, kdo v těchto platformách zatím chybí, jsou politické strany. Na jejich vyjádření, jak zdravotnickou koncepci přenastavit, zatím čekáme.
Pacienti mají jasnou představu, jak má zdravotnictví vypadat
Protože jsme v Národní asociaci pacientských organizací měli pocit, že spousta zajímavých debat probíhá bez hlasu samotných pacientů, rozhodli jsme se viditelně zapojit. Sestavili jsme dokument Pacientská vize zdravotnictví 2035, který je soupisem očekávání a požadavků pacientské veřejnosti na to, jak by měla péče o zdraví v Česku vypadat v horizontu jedné dekády.
Vycházíme z uživatelské zkušenosti, kterou ve vztahu ke zdravotnictví mají právě jen sami pacienti – na vlastní kůži znají překážky, které musí na cestě za diagnózou a efektivní léčbou překonávat, dobře vědí, jakých zdravotních služeb se nedostává i jakými způsoby léčba či život s nemocí ovlivňují kvalitu života.
Pacientská vize zdravotnictví 2035 řeší zdraví od A do Z
Dokument má čtyři kapitoly, které se týkají nejen samotné diagnostiky a léčby v případě nemoci a péče o ty, kdo trpí dlouhodobým chronickým onemocněním. Zaměřuje se také na budování zdravotní gramotnosti obyvatel a prevenci, jejichž výsledkem má být pokles počtu těch, kdo nemoc budou muset řešit. Jedna část je věnována také způsobům, jak pacienty zapojit do tvorby veřejných politik. Právě kvůli pacientům tu celé zdravotnictví je, a proto by měli mít svůj hlas při vytváření samotného zdravotního systému.
Pošlete nám váš názor, co do Vize ještě doplnit
Co se bude s Pacientskou vizí dít v roce 2025? Představíme ji politickým stranám, které hodlají kandidovat v podzimních parlamentních volbách. Pokusíme se je přesvědčit, aby do svých volebních programů zahrnuly co nejvíc bodů, které podle našeho přesvědčení mají možnost zdravotní péči pozitivně ovlivnit. A celkově chceme politiky přesvědčit, že zdravotnictví je významné téma, které jejich voliče zajímá, protože se s ním setkávají v každodenních životech.
Aby Pacientská vize zastupovala zájmy opravdu všech, dáváme prostor k jejímu komentování a doplnění široké veřejnosti. Na webu www.silapacientu.cz/vize2035 si její čtyři kapitoly můžete projít a prostřednictvím online formuláře nám poslat zpětnou vazbu i návrhy, jak ji doplnit. Zkuste to stihnout do konce ledna, protože pak se k ní rozeběhnou naše první aktivity. Za všechny postřehy, názory a konstruktivní kritiku předem děkujeme.