Článek
Od začátku bylo zřejmé, že Red Bull má obrovskou sílu, se kterou se musí počítat, a to i po překvapivém neúspěchu v Singapuru.
Navzdory nečekaným zvratům v Marina Bay se Red Bull v Suzuce vrátil s neochvějným odhodláním a velkolepým způsobem získal svůj šestý titul v šampionátu konstruktérů (k vítězstvím v letech 2010, 2011, 2012, 2013 a 2022).
Cesta k vítězství byla dlážděna výzvami, ale matematika byla jasná: Red Bull potřeboval předstihnout Mercedes o pouhý bod, zatímco Ferrari čekal nelehký boj, kdy muselo předstihnout Red Bull o neuvěřitelných 24 bodů, aby si udrželo naději na titul.
Nedávný úspěch Scuderie možná zmařil ambice Red Bullu vyhrát každý závod, ale ve velkém měřítku šlo o šampionát, na kterém skutečně záleželo.
Pokud bychom chtěli vést paralelu s historií, posledním vozem F1, který ohrozil čisté vítězství v závodech sezóny, byl v roce 1988 ikonický McLaren MP4/4, zakázkový výtvor pro poslední sezónu éry původních turbomotorů. Je zajímavé, že stejně dominantní vůz RB19 týmu Red Bull byl evolucí veleúspěšného RB18 z roku 2022 a oba poháněla Honda. Kde jinde tedy získat titul než na vlastním dvorku výrobce motorů?
Změna předpisů F1 v roce 2022 směrem k vozům znamenala návrat k aerodynamické formuli po ročním zpoždění způsobeném pandemií. Tato aerodynamická revoluce v historii F1 byla synonymem pro jedno jméno: Adrian Newey. Newey, známý svým mistrovstvím v manipulaci s prouděním vzduchu a bohatými zkušenostmi sahajícími až k počátkům přízemního efektu, stál za úspěchem Red Bullu.
Neweyho odborné znalosti spolu se specializovaným týmem aerodynamiků v Milton Keynes daly vzniknout elegantnímu vozu RB18, který se stal nejvýraznějším vozem sezóny. Max Verstappen získal neuvěřitelných 15 vítězství v závodech a jeho týmový kolega Sergio Perez přidal další dvě.
Úspěch RB18 položil základ pro ještě silnější útok v roce 2023, který připomíná slavné časy Red Bullu z let 2009 až 2013, kdy tomuto sportu dominoval Sebastian Vettel. Model RB19 byl navržen tak, aby odstranil několik nedostatků svého předchůdce, zejména se zbavil nadváhy, která trápila RB18 na začátku sezony.
Zdokonalení modelu RB19, který měl stejný výkonný motor Honda RBPTH001 V6 a systémy rekuperace energie Honda Racing Developments, bylo věnováno nespočet hodin. Tato kombinace dávala působivý výkon přes 900 koní, což z ní činilo jednu z nejhrozivějších pohonných jednotek v závodním poli.
Sezonu zahájili dominantním umístěním 1:2 v Bahrajnu, ale v Jeddahu je potkala nepřízeň osudu, když Max Verstappen kvůli zlomené hnací hřídeli startoval z 15. místa na startovní čáře. Jeho pozoruhodný útok na druhé místo však ukázal pozoruhodnou výkonnost vozu RB19.
Sezonu okořenilo Maxovo soupeření se Sergiem Perezem, Mexičan si připsal vítězství v Baku a památné vítězství ve sprintovém závodě v Ázerbájdžánu, kde se Max musel spokojit s třetím místem po brzké kolizi s Georgem Russellem. Od té doby až do Singapuru byl však Max prakticky nezastavitelný.
Vítězstvími v Miami, Monaku, Barceloně, Montrealu, Spielbergu, Silverstonu, Maďarsku, belgickém Spa a Zandvoortu Max vyrovnal rekordy Alberta Ascariho a Sebastiana Vettela v počtu devíti vítězství v odskoku a desátým vítězstvím v Monze je překonal.
Zatímco forma Sergia Pereze v průběhu sezóny kolísala, Red Bull si udržel kontrolu nad situací. Zdroje z paddocku s humorem naznačovaly, že Red Bull bude stále vést pořadí konstruktérů pouze na základě Maxových výjimečných výkonů.
Nicméně ani s vozem RB19 nebyly problémy. Nastavení a řízení vozu bylo složitým úkolem, ale když vše klaplo, jeho aerodynamická dokonalost poskytovala bezkonkurenční výkon. Maxova ohromující rychlost za volantem byla důkazem jeho talentu, ale i on se potýkal s problémy při nečekaných příležitostech, jako byl Singapur, kde výkon RB19 nesplnil očekávání.
Technická směrnice (TD018) vydaná před závodem vyvolala mezi soupeři pozdvižení a objevily se náznaky, že mohla ovlivnit výkon Red Bullu více než ostatních. Tim Goss, technický ředitel FIA pro jednomístné vozy, vysvětlil, že cílem směrnice bylo poskytnout jasnější pokyny ohledně způsobu spojování aerodynamických komponentů. Týmy se často snažily zneužívat pravidla týkající se průhybu komponentů a cílem TD018 bylo stanovit společné chápání hranic.
Red Bull byl neústupný v tom, že jeho vůz vždy dodržoval pravidla, a podobné debaty byly v soutěžním prostředí F1 na denním pořádku. Triumfální výkon Maxe Verstappena v Suzuce účinně rozptýlil veškeré pochybnosti o vlivu TD018 na vůz RB19.
Úspěch týmu Red Bull v zákulisí vycházel ze základní filozofie konstrukce, pečlivé péče o aerodynamické detaily a neústupné snahy získat i tu nejmenší výhodu. Jejich zastávky v boxech, navzdory změnám pravidel, stanovily nový rekord s časem výměny pneumatik pouhých 1,9 sekundy.
Triumf týmu nebyl pouze výsledkem inženýrské brilantnosti, ale také souhry klíčových osobností. Dynamický vztah Maxe Verstappena se závodním inženýrem Gianpierem Lambiasem, obratné řízení Christiana Hornera a dobře naplánované závodní strategie, na které dohlížela Hannah Schmitzová, to vše hrálo klíčovou roli při dominanci týmu Red Bull.
Celkově lze říci, že neuvěřitelná cesta týmu Red Bull v roce 2023 potvrdila, že vyhrát 10 závodů v řadě a zajistit si titul mistra světa vyžaduje víc než jen štěstí. Vyžaduje dokonalou kombinaci vynikajícího inženýrství, výjimečného řidičského talentu a neochvějné týmové práce.
Natalie Kika
Zdroje:
https://www.redbullracing.com/int-en/
https://www.formula1.com/