Článek
Black Friday k nám přišel z USA, kde následuje hned po Dni díkůvzdání, připadá tedy pravidelně na čtvrtý pátek v listopadu. Počítá se totiž s tím, že lidé mají po čtvrtečním díkůvzdání volno a je tedy tento den jako stvořen pro nákup ve slevách, kdy se již hojně nakupují vánoční dárky. V Americe tento den pravidelně využívají obchodníci ke zvýšení prodejů od roku 2005.
U nás se se slevovými akcemi na Black Friday začalo později. První firma, která s tím přišla, byla Alza a postupně se k ní přidávaly další firmy. Jeden jediný den na nákupy s nabídkami Black Friday se tak začal rozrůstat a mnoho obchodníků dnes nabízí slevy i po více dnů, často i celý týden. Jenže jsou takové slevy opravdové?
V minulosti se mnohokrát řešilo to, že obchodníci těsně před Black Friday ceny svých produktů uměle navýšili, aby byl pak cenový pád prudší a uvedená procentuální sleva lákavá. Mnohdy jste tak mohli zakoupit zboží za stejnou cenu, za kterou ho obchodníci prodávali běžně, ale měli jste dobrý pocit z toho, kolik jste ušetřili. Jenže těmto nekalým praktikám by měl být díky novému zákonu konec. Nevyplatí se ale podceňovat české obchodníky.
Obchodníkům nyní za takové jednání hrozí vysoká pokuta. U zboží musí nyní uvádět nejnižší cenu zboží za posledních 30 dnů, aby bylo jasně patrné, za kolik se dané zboží běžně prodává. U nových výrobků, které obchodník neprodává déle než 30 dnů, musí být uvedena absolutně nejnižší cena za celou dobu jeho prodeje. Ale pomůže to?
Obchodníci mohou navýšit cenu na celý měsíc, tedy 30 dnů před plánovaným Black Friday a pak stejně deklarovat její ohromný pád a výhodnost nákupu. Navýšení před Black Friday samozřejmě nebude tak markantní, protože se obchodníci budou snažit prodávat i během měsíce před slevou. I tak se dá ale důvěřivost českých zákazníků zneužít v obchodníkův prospěch. Buďte tedy proto při nákupech opatrní, aby se vám nestalo, že si nakoupíte něco ve velké slevě a pak zjistíte, že za takovou cenu se takový produkt prodává zcela běžně, nebo že sleva byla opravdu minimální.
Další možností, jak s námi obchodníci manipulují, jsou stresové hlášky v e-shopech. Pokud vás chtějí přimět k nákupu zboží, aniž byste si jeho cenu náležitě ověřili, budou u daného produktu vyskakovat hlášky typu: Zbývá poslední kus nebo Toto zboží si prohlíží dalších 30 zákazníků.
V každém případě své nákupy dobře zvažte. Ať už nakoupíte za vymyšlené slevy u nepoctivých obchodníků nebo za skutečně výhodné slevy u těch poctivých, Black Friday a jeho slevové akce svádí k tomu, abychom nakupovali. A často pak nakupujeme i věci, které nutně nepotřebujeme. Takové zboží nám pak doma leží a nikdo jej nevyužívá. Nejen že jsme tedy tyto peníze vyhodili prakticky zbytečně, ale ještě byl tento produkt vyroben zcela zbytečně s dopadem na životní prostředí. Nakupujme tedy vždy s rozumem.