Článek
Říká se mu Turínské plátno. Jde však o vzácnou relikvii starou téměř 2000 let. Jde o lněnou textilii, na níž je znatelný otisk mužské postavy. Traduje se, že jde s velkou pravděpodobností o otisk tváře Ježíše Krista. Pouhým okem jej lze spatřit jen matně, otisk je nevýrazný. Lépe pozorovat jej lze z větší vzdálenosti. Zvýrazněním skvrn na fotografii však na plátně jasně vytane mužská postava. Identifikace je ale ztížena dalšími skvrnami krve a rzi.
Toto plátno mělo být právě tím plátnem, kterým byl krátce po sejmutí z kříže přikryt mrtvý Ježíš Kristus. Dlouho bylo plátno uchováváno v Jeruzalémě, ale později putovalo do Konstantinopole. Ve středověku se pak spolu s dalšími vzácnými relikviemi dostává do Francie. Podobný osud měla například Ježíšova trnová koruna. Jenže ta s většinou ostatních relikvií ve Francii zůstala až do dnešních dnů. Po požáru ve francouzském městě Chambéry bylo však toto plátno přemístěno do Itálie. Tehdy totiž málem shořelo. Podařilo se jej zachránit na poslední chvíli. Dodnes jsou na něm patrná ohořelá místa v přehybech dle toho, jak bylo plátno při požáru složeno. Plátno je tak od roku 1578 uchováno v Turíně.
Byla provedena trojrozměrná rekonstrukce tváře, ze které bylo zjištěno, že se jedná o muže vysokého 175 až 180 cm, věku kolem 35 let a váze asi 81 kilogramů. Rekonstrukce umožnila zjistit i to, že muž pod plátnem měl kapky krve ve vousech, dlouhé vousy a vlasy až po ramena. Není tak divu, že tento otisk byl již v raném středověku ztotožňován právě s postavou Ježíše Krista.
Ani v turínské katedrále však nebylo plátno zcela v bezpečí. Přestože je umístěno ve speciální nádobě naplněné argonem, v roce 1997 bylo málem zničeno. V katedrále svatého Jana Křtitele toho roku vypukl požár v Gauriniho kapli. Plátno se opět podařilo zachránit na poslední chvíli. Stejně jako kdysi ve Francii.
Turínské plátno je vystavováno jen velmi zřídka. Bylo zpřístupněno například v roce 2010 na šest dnů. Přestože nikdy nebylo zcela jistě prokázáno, že jde o otisk právě Ježíšovy tváře, navštívilo výstavu plátna za oněch šest dnů neuvěřitelných dva a půl milionu lidí. Znovu bylo plátno vystaveno až v roce 2015.
Církev oznámila, že netrvá na tom, že na plátně je skutečně otisk Ježíše Krista a že o původu plátna může rozhodnout pouze věda. Plátno tak bylo od té doby podrobeno mnoha výzkumům, aby se zjistilo jeho přesné stáří a další podrobnosti o jeho původu včetně toho, jak je vůbec možné, že se tvář s postavou muže, ať už se jednalo o kohokoli, do plátna otiskla.
Turínské plátno tak nadále zůstává opředeno tajemstvím a bude ještě dlouho trvat, než se dozvíme, zda je tvář na plátně skutečně otiskem samotného Ježíše. Pro věřící ale zůstává vzácnou relikvií spojenou se životem tohoto výjimečného člověka.