Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Proč si učitelé stěžují, že pracují přesčas? Jednou se pro to zaměstnání rozhodli, tak ať ho dělají

Foto: Max Fischer / Creative Commons / pexels.com

Poslední dobou hojně slýchám debaty o tom, kolik český učitel týdně odpracuje hodin. Na jedné straně stojí ti, kteří tvrdí, že učitel pracuje mnohem více hodin, než je standardní týdenní pracovní doba, na druhé straně ti, kteří tvrdí naprostý opak.

Článek

Učitel odučí průměrně 22 vyučovacích hodin týdně. Nutno brát v potaz, že se jedná o vyučovací hodiny, jejich délka je tedy 45 minut. Taková výuka tak trvá 16,5 hodin týdně. Pro ty, kteří by chtěli argumentovat tím, že učitel ale musí dojít do třídy, což mu zabere nějaký čas, máme špatnou zprávu. Většina učitelů dnes do třídy ze svých kabinetů odchází až po zvonění, někteří i s několikaminutovým zpožděním.

Máme v rodině učitelku a i já mám s učitelstvím nějaké zkušenosti, takže na obhajobu učitelů musím uvést, že přestávky, které jsme do pracovní doby výše nepočítali, nemá učitel vždy volné. Někdy má dozor na chodbách nebo v jídelně, může konzultovat učební věci se svými studenty, připravuje si věci na další hodinu. To tak je a vždy bude.

Co ale rozhoduje o tom, zda učitel splní 40 hodinový pracovní týden či nikoli, je jeho domácí příprava. Tou se myslí příprava hodin, příprava a oprava testů. Příprava hodin je časově velmi náročná, avšak takovou přípravu si učitel dělá pouze na začátku své kariéry, pak již používá osvědčená schémata, která je třeba jen minimálně obměňovat a aktualizovat. Po několika letech praxe tak tato příprava odpadá.

Pak tu máme ještě přípravu a opravu testů. Někteří učitelé dříve připravovali nové testy také pouze výjimečně. Stejný test totiž používali v daném ročníku několik let po sobě. Dnes je to s tím trochu složitější. Žijeme v online době. Pro děti není problém si test vyfotit a vyvěsit ho někde na internetu. Usnadňují tak práci následujícímu ročníku. Učitelé pak často musí vytvářet testy nové, aby se na ně žáci skutečně museli připravit. Někteří to ale ani tak nedělají.

Oprava testů zabere další čas. V některých předmětech ale velké množství času, v jiných méně. Záleží na tom, co konkrétní učitel učí a jaký test připravil. Pokud se jedná o test, kde žáci vybírají jednu z možností, nebo doplňují jedno slovo do věty, bude oprava celé třídy hotová za pár minut. Pokud ale jde o studentské eseje, bude pouze jejich pročtení trvat hodiny. Záleží tedy do jisté míry na šikovnosti daného učitele. Musí však respektovat vhodnost takového testu vzhledem k probírané látce. Usnadnění tak není možné vždy.

Pokud učím jazyky nebo odborné předměty, bude příprava učitele na hodiny trvat určitě déle než příprava učitele tělocviku. Tam není prakticky třeba dělat něco předem. Učitelé tělocviku často nechodí ani na hodinu. Nechají své žáky, ať si dělají, co chtějí, nebo jim zadají nějakou aktivitu, hodině pak ale přítomni nejsou. To je běžná praxe.

Když to shrneme, odpověď není zcela jednoznačná. Obecně ale platí, že pokud je učitel šikovný, určitě se s odpracovanými hodinami vejde podstatně pod 40 hodin týdně. Záleží však na tom, co učí. Některý učitel ale svojí nepraktičností dokáže svojí prací trávit 50, 60 nebo i více hodin. Pak si ale dokáže jen stěžovat, jak moc času mu jeho práce zabírá a že za ni dostává mizerný plat.

Jednou jste se, učitelé, rozhodli, že tuto práci chcete dělat. A věděli jste, do čeho jdete. Tak vzdělávejte naše děti, protože bez vás jsou ztracené. My vám za to budeme neskutečně vděční, protože jak je vidno, sami to moc nezvládáme.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz