Článek
Zdolat vrchol Letné od Vltavy může být pro člověka velmi náročný výšlap. A vědomi si toho byli lidé už před více než 130 lety. Začalo se tak uvažovat o tom, jak by se pro návštěvníky mohl přístup na jeden z nejvyšších pražských kopců usnadnit. Už v roce 1891 tak byla zprovozněna lanová dráha, která vedla od dnešního ústí Letenského tunelu až na vrchol Letné. Ta byla nejdříve poháněna systémem vodní převahy, později elektrifikována a překonávala převýšení necelých čtyřicet metrů.
Lanovka zprvu nefungovala celoročně, ale vzhledem k jejímu stále častějšímu využívání byl takový provoz nakonec zaveden. S příchodem první světové války však byla nejprve uzavřena, pak zprovozněna vždy během teplejších měsíců. I když byla oficiálně zrušena až v roce 1922, poslední kabina po ní vyjela v roce 1916.

Dolní část lanové dráhy
Pražané se náhlé ocitli bez vítaného zjednodušení cesty na vrchol Letné, a tak město začalo uvažovat o tom, jak zrušenou lanovku, které nebyla železnicí prodloužena koncese, nahradit. Nakonec bylo rozhodnuto o zbudování historicky prvního eskalátoru na našem území. Psal se rok 1926, kdy bylo toto unikátní pohyblivé schodiště zprovozněno. V Československu to byl nevídaný moment, davy Pražanů i obyvatel z celé země proudily na Letnou, aby si na vlastní kůži vyzkoušely unikátní pohyblivé schody. Celé schodiště bylo navíc kryté.
Nebyl to moderní eskalátor, jaké můžeme vidět dnes po celé Praze. Jednalo se o dřevěný posuvný systém, které byl vystavěn na mechanismu zrušené lanovky. Vlastnil ho soukromý provozovatel, ale k používání jej předal Elektrickým podnikům hlavního města Prahy. Než se ale lidé po eskalátoru dostali až na vrchol Letné, chvíli to trvalo. Eskalátor se pohyboval zhruba rychlostí lidské chůze. I tak se ale v té době jednalo o zázrak moderní techniky.

Lanová dráha na Letnou
Problém byl ale v tom, že přestože eskalátor používaly Elektrické podniky, byl vlastníkem právě soukromý provozovatel. Nebylo tedy jasné, kdo má na starosti údržbu eskalátoru. Po devíti letech provozu pak bylo rozhodnuto o jeho uzavření, neboť se nacházel doslova v havarijním stavu. Postupně byl odstraněn, neboť se v jeho dolní části začal stavět Letenský tunel. Jedinou památkou, která nám po eskalátoru i lanovce zůstala, je jeho horní část, jejíž zbytky, konkrétně opěrné zdi, můžeme dodnes vidět ve vrchní části letenského kopce.
A pokud bychom chtěli vědět, jak takový krytý eskalátor, který v Praze ve 20. letech vyvolal pozdvižení, vypadal, zachytil ho film z roku 1931 s názvem Muži v offsidu. Tam je eskalátor zobrazen jako symbol moderního rozvoje hlavního města, které se měnilo doslova před očima.
Dnes by nás takový eskalátor jistě neuchvátil. Moderní stroje jezdí mnohem rychleji a jsou dokonalejší. Až půjdeme na Letnou, můžeme ale vzpomenout na dobu před sto lety, kdy se tudy lidé z nábřeží vozili až na vrchol..
Zpracováno na základě: