Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Paní učitelko, proč dáváte synovi tak těžké domácí úkoly? Nezvládáme je

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Freepik

Proč jsou domácí úkoly tak těžké a složité? Vždy jsem si myslel, že jsou určeny k procvičení látky, kterou se syn naučil ve škole. Že mu úkoly mají pomoci k automatizaci konkrétních postupů.

Článek

Kdo je vlastně učitel? Ta paní, co stojí nebo sedí za katedrou v dopoledních hodinách, nebo já v těch odpoledních? Někdy si říkám, že oba. Alespoň podle náročnosti úkolů, které syn dostává. Aby bylo jasno, nejsem žádným příznivcem „neúkolování“. Domácí úkoly ke školnímu vzdělávání patří. Ale mám na ně naprosto rozdílný pohled. Jiný než učitelka mého syna.

K čemu má být úkol?

Je jasné, že během 45 minut se nedá zvládnout všechno. Dá se vysvětlit nová látka, dají se ukázat postupy řešení, ale na detailní procvičování už moc času nezbývá. A k tomu mají být, dle mého, určeny domácí úkoly. Žák ze třídy odchází s naučeným postupem, jak problém řešit. Doma si tento postup několikrát zopakuje a zautomatizuje.

Jak vypadají naše úkoly?

Výše jsem popsal, jak si domácí úkoly představuji já. Kantorka našeho syna na ně ale má jiný názor. Místo upevnění a zautomatizování základních postupů jsou naše domácí úkoly založené na nutnosti rozšiřovat si naučenou látku. Což v případě matematiky rozhodně není tak jednoduché, jak se zdá. Nejenom, že nad zadáním příkladů sedí zoufalý syn, ale úplně stejně nad tím sedíme já s manželkou.

My jsme rodiče, ne učitelé

Milá paní učitelko, to že danou látku dokonale ovládáte vy, je samozřejmé. Vy jste na to studovaná. Ale my, rodičové, můžeme ve stejném okruhu témat celkem tápat. A to se ve svých vyjádřeních držím při zemi. Ne každý z nás je vystudovaný, rozený matematik s talentem na čísla. Jasně, že základy jako násobilku, sčítání, odčítání, dělení zvládá každý.

Ale něco náročnějšího, jako jsou například rovnice nebo zlomky? Ano, také jsem se vše učil, ale za těch několik desítek let se to z mé hlavy jaksi vypařilo. Proč? Protože od školy jsem ani zlomky, ani rovnice v běžném životě nepoužil. Takže na hlavní pravidla mozek prostě zapomněl.

Klidně přijďte do mé do práce

Mám za to, že jako rodič mám především dohlížet na vypracování domácích úkolů. Zda je syn zhotovil v zadaném rozsahu. S ohledem na neznalost látky ale nejsem zcela schopen provést kontrolu správnosti. Ba co víc, nejsem ani schopen navést ho na správnou cestu řešení, pokud se zadání zcela vymyká tomu, co se učil ve škole.

Klidně vás pozvu do mého zaměstnání a naučím vás, co dělám já. A potom vám zadám domácí úkoly, které nepovedou k automatizaci pracovní rutiny. Ale zadám vám na domácí naučení zcela nové situace, které mohou nastat a které je třeba řešit. A že nebudete vědět, „která bije“? Tak se je holt samostudiem budete muset adaptovat, tak jako to teď musíme dělat my s naším synem.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz