Článek
Není žádnou novinkou, že obsluha v hospodách a restauracích je závislá i na tom, kolik dostane od hostů. Dýško tvoří část jejich platu, a proto je v jejich zájmu, aby se o hosta starali co možná nejlépe. Jsou lidé, kteří nemají problém obsluhu odměnit, pokud jsou spokojeni. Nepsaným standardem je dnes dýško, které se rovná zhruba deseti procentům z útraty. Kdo je hodně spokojen, může dát i více.
Ne každý dýško dává
Jsou ale lidé, kteří dýška nedávají. Argumenty mají různé. Často narážejí na to, že jim dýško v práci také nikdo nedává. Nebo na to, že mzdu má platit číšníkům zaměstnavatel, nikoliv oni. Samozřejmě, dávat dýško není povinné. Na druhou stranu by obsluha měla vědět, že nulové dýško, nebo maximálně jednotky korun, nejsou spojeny s nespokojeností při obsluze. Ale s životními zásadami. Ať jsou jakékoliv.
Radši dám dýško
V pohostinství je to prostě nepsaný standard, taková samozřejmost, se kterou každý počítá. Ať už to, že se dýška dávají, tak i fakt, že tvoří určitou část výdělku číšníka. Ten dostává od zaměstnavatele nějakou, spíše menší mzdu. A dýška mu ji pomáhají navýšit na adekvátní gáži. Tak to v pohostinství vždy fungovalo, funguje a fungovat bude.
Už z tohoto pohledu považuji za správné dýško číšníkovi dát, aby na slušnou mzdu opravdu dosáhl. Pokud to neudělám a neudělá to nikdo jiný, dojde k paradoxní situaci. Kterou v pohostinství nechce nikdo.
Dýško, nebo zdražit?
Nedávači dýšek často zmiňují, že personál by si měl platit zaměstnavatel, ne oni. To je samozřejmě pravda. Měli by si ale uvědomit, že v takovém případě by hospodský pravděpodobně zdražil všechna jídla a nápoje, aby mohl svému číšníkovi vyrovnat mzdu na adekvátní úroveň. Když bude bez dýšek.
Nutno podotknout, že v případě desetiprocentního dýška se jedná o odměnu, která je mimo systém. Číšník z ní nezaplatí ani daně, ani odvody na sociálním a zdravotním pojištění. To, že dáme desetiprocentní dýško, znamená, že si svou útratu navýšíme přesně o deset procent.
Ale co by se stalo, kdyby nikdo dýško nedával a hospodský by v zájmu platu svých číšníků musel zdražit? Ne, nebylo by to o deset procent. Pokud by chtěl navýšit mzdu obsluhy, musel by zdražit o více než deset procent. Protože je tu daň z příjmu a platba sociálního a zdravotního pojištění.
Takže já mám jasno. Radši dám v hospodě o deset procent víc, s pocitem, že přilepším obsluze načerno, než abych příště přišel a zjistil, že sice nemusím dávat dýško, ale všechny položky v menu se zdražily o patnáct až dvacet procent, aby obsluha dostala tolik, na kolik byla zvyklá z minulosti.