Článek
Ať se nám to líbí, nebo ne, s elektromobily se v budoucnu zcela určitě počítá. Ponechme stranou to, jak násilné je jejich protlačování, a zda je to správné. Zajímavější je jiná situace. Výměnou za nulové jízdní náklady se můžeme stát obětí našeho vozu. Přistoupíme na to, nebo si nebudeme komplikovat život a jezdit zdarma?
Bezplatné nabíjení stále existuje
Dříve to bylo přece jenom jednodušší. U každého Kauflandu bylo k dispozici pomalejší AC nabíjení zcela zdarma. Za hodinu se dala do auta načerpat energie zhruba na 60 kilometrů jízdy. Ještě o kousek lepší byl Lidl. Tady bylo k dispozici i bezplatné rychlé nabíjení, kdy šlo za hodinu u nabíječky získat bezplatnou energii i na 300 – 400 kilometrů.
Doba však pokročila. Kaufland i Lidl zavedli placené nabíjení. Objevila se ale Billa či Bauhaus. To jsou místa, kde lze elektromobil pomalu dobíjet také zdarma. A tato místa doplňují různé soukromé dobíječky, třeba u solárních elektráren, nebo městských infocenter.
Nastává dilema
Pokud máme auto se spalovacím motorem, nejde jezdit bezplatně. Neexistuje čerpací stanice, která by nám umožnila načerpat si palivo zcela zdarma. Ale s elektromobilem možnost získání bezplatné elektřiny je. Tedy, ať jsem objektivní, platí ji samozřejmě někdo jiný. Ale to není podstatné. Mě jako případného majitele elektromobilu zajímá, že v tu chvíli mám aktuální náklady na jeden ujetý kilometr 0 Kč. A nastává dilema. Stát se obětí svého elektrického auta, nebo ještě lépe obětí peněz, či mít stále komfortní, pohodlný život?
Ono totiž to bezplatné nabíjení má určité podmínky a limity. Často třeba hodinový limit, po kterém nabíjení vypne. Ale stačí přijít, znovu ho aktivovat a další hodina začíná běžet. Dále je tu i reálný fakt, že málokdo může říct, že má tu bezplatnou nabíjecí stanici přímo pod okny, kdy může seběhnout ke stojanu jenom tak v pantoflích a teplákách – je to sice obtěžující, ale dá se to zvládnout.
Den s elektromobilem…
Představte si situaci, kdy náklady na jízdu neřešíte. Prostě jedete na nákup nebo na výlet, připíchnete auto k rychlému nabíjení, za pár desítek minut máte nabito, zaplatíte a o nic se nestaráte.
Nebo se rozhodnete šetřit každou korunu a potom musíte se svým elektromobilem dojet k té bezplatné nabíječce. To by ještě šlo, ale vy musíte počítat s tím, že za hodinu musíte kabel přepojit, aby šlo pokračovat v nabíjení. Co v tu chvíli? Jít na nákup, ale ten těžko trvá hodinu. Nebo se jít projít, ale kam? Či jet domů, abyste museli za pár minut znovu k autu – a to neberu v potaz náklady na MHD. Nebo si sednete do vozu a budete čekat.
A všechno to, co jsem vyjmenoval, nám může sebrat i hodiny času denně. Je sice fajn říkat, že benefit elektromobilu je v dnešní době stále možnost jízdy za 0 Kč. Ale za jakou cenu? Ta oběť, aby náklady byly nulové, je opravdu hodně velká.