Článek
Z piva v hospodě už se pomalu stává luxus. Zatímco lahváč v obchodě můžeme pořád koupit za poměrně slušnou cenu, o pivu čepovaném se to říct nedá. Záleží samozřejmě na lokalitě i značce, ale faktem je, že někde není nic výjimečného, že je nám nabídnuto čepované za 80 Kč. V tu chvíli začneme uvažovat nad tím, zda je to ještě normální? A začneme přemýšlet nad tím, kdo za to může.
Tak kdo za to může?
Viníků můžeme najít celou řadu. Můžeme říkat, že pivovar, který má vysoké výrobní náklady, nebo chce mít vysokou marži. Svádět to ale můžeme i na hospodského. Opět je možné vzít v potaz jeho náklady, stejně jako můžeme mluvit i o nenažranosti.
Málokoho ale napadne, že za vysokou cenu piva si vlastně může jen on sám. On, člověk, pivař, který do té konkrétní restaurace chodí. Tím jenom dává najevo, že danou cenu prostě akceptuje. Že s ní souhlasí. A i když mu vnitřně vadí, s každým objednáním a zaplacením účtu navenek působí, že mu to přijde v pořádku.
V obchodech, to je jiná
Co by se stalo, kdyby nějaké lahvové pivo v obchodech razantně zdražilo? Kdyby mezi lahvovými pivy v ceně v rozmezí 15–30 bylo nějaké, které stojí třeba 50? Nebo i více? Pokud by se nejednalo o nějaký malý řemeslný pivovar, stane se očekávatelné. Zákazník dá prostě přednost levnější značce a nebude podporovat drahotu.
Ale v hospodě tuto možnost nemá. Obvykle se tam točí jenom jedna značka, nebo několik piv ze stejného pivovaru. A cenová politika je u všech držena ve stejném duchu – napálit to co nejvíc. A opět dochází k tomu, že jako zákazníci tuto cenu nakonec akceptujeme, pokud se chceme piva napít.
Začněme u sebe
Nikoho k ničemu nenabádám a je na každém, jakou cenu je ochoten akceptovat. Ale faktem je, že jediné, kdo může zahýbat s cenou piva, jsme my, spotřebitelé. Říká se tomu nabídka a poptávka. Pokud je poptávka, byli by jak pivovar, tak i hospodský hloupí, kdyby si pořádně nepřisadili, když to zákazník akceptuje a bez problémů zaplatí.
Až ve chvíli, kdy začne poptávka klesat, musí pivovary i majitelé hospody hledat cesty, jak zákazníky zase přitáhnout. A tím nejjednodušším a nejrychlejším způsobem je snížení ceny. A možná zjistí, že když denně vytočí jeden sud s přirážkou 30 Kč, bude na tom hůře, než když vytočí 2 sudy s přirážkou 20 Kč. A bude spokojený jak on, tak zákazník. Ale tohle se nestane do chvíle, dokud budou pivaři akceptovat současné ceny.
Anketa
Zdroj: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-pivo-i-za-80-korun-nadseny-neni-nikdo-rika-hospodsky-243331