Hlavní obsah
Knihy a literatura

Básnický žambrejz: Anna Luňáková potřebovala ke čtení Filipa Klegu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Měsíc autorského čtení

Anna Luňáková a Filip Klega přečetli sbírku Jen ztratím své jméno, která je psaná pro dva hlasy.

Anna Luňáková (1993) říká, že žila na dvanácti místech světa. Studovala filozofii na FF UK, kde dodělává doktorát o exulantech, kteří píší poezii v cizím (ne rodném) jazyce.

Článek

Překládá z francouzštiny (Dopis pro D.: Příběh jedné lásky, André Gorz), na jihu Franie také chvíli žila.

Debutovala v jednom roce hned dvakrát: poetickým pásmem o dvou hlasech Jen ztratím jméno (2020) a experimentální prózou Tři (2020). Publikuje eseje a reflektuje současnou literaturu.

Jako editorka je podepsaná pod sborník Pandezie (2021), pracuje jako redaktorka a moderátorka, věnuje se autorskému divadlu a hudbě – tvoří se spolkem Herons Vector.

Pro děti mládež napsala Atlas babiček, kouzelné putování napříč časem a prostorem: od starověké Mezopotámie přes Paříž až po Čínu, které je plné magie, ale i zapomenutých hrdinek světových dějin.

Její poezie lze číst na NCHP.cz - ZDE.

Na Měsíci autorského čtení v roce 2022 (video ZDE) mluví o své básnické prvotině, kterou ji pomáhal přečíst básník Filip Klega, který její večer i moderoval, jako o textu otištěném na papíře.

„Je to takové pásmo, někdo to označil za surrealismus,“ říká Anna Luňáková. „Žádné vědomé hlášení se k něčemu konkrétnímu tam ovšem nebylo, je to můj upřímný básnický výraz, toto je můj básnický způsob myšlení, když chci formulovat myšlenky,“ uvedla v diskusi po čtení v Brně. „Když chci něco formulovat, tak píši eseje.“

„Inspiroval mě třeba Jan Zábrana, kde se ta kurziva také objevuje. I já jsem ji použila a až pak jsem si uvědomila, že to znám od Zábrany,“ popsala formu, kterou ve své prvotině Jen ztratím jméno využila. „Pak je mou inspirací trochu i Holan a jeho Noc s Hamletem,“ prozradila přilnutí k existenciálnímu opusu tuzemské literatury.

Před dvěma lety byla Luňáková šťastná. „Já jsem se dostala do ultimátní, šťastné fáze, jsem aktivní na doktorátu i v revue Prostor, nemusím chodit do zaměstnaní, na směny a mohu pracovat tak, jak si sama rozdělím čas, třeba dlouho do noci, do čtyř do pěti. Od 9 do 14 píšu, mezi 15 a 17 mám útlum a všechno dělám najednou,“ prozradila tehdy.

„Nejčastěji si píšu sama sobě do těla emailu, kam si posílám všechny úryvky, které mě napadnou a ty si potom ukládám do Wordu,“ odpověděla na dotaz publika po čtení v Brně, zda píše tužkou, do mobilu, nebo na počítači.

Prozradila, že její věci vznikají živelně, díky okamžitého popudu a vytržení. „První pásmo debutové sbírky vzniklo na jeden zátah pár let zpátky, intence byla jednotná, a to druhé pásmo bylo psané postupně, také mám to první raději,“ řekla. „Všechny mé debuty byly zapsány v tom drajvu (experimentální próza Tři a poetické pásmo Jen ztratím jméno).“

V Brně měla zareagovat i na dotaz týkající se citace jedné básně, kde se píše: A ta tíha, to je lidství, když potkáš člověka v tichu…

„Když se John Cage zavřel do zvukotěsné komory, údajně slyšel svoji vlastni elektřinu, šumění krve, údajně potkal sám sebe. Jsme i krví, která si dělá, co chce. Nepotkám tam asi nikoho, ale určíte tam bude něco,“ odpověděla s tím, že legendární skladatel a performer vycházel z faktu, že ticho není nikdy úplně prázdné, a naopak funguje vždy jako svébytný zvuk, který se nikdy neopakuje.

„Pokud se necháte uzavřít do zvukotěsné komory, slyšíte dva zvuky. Jeden vysoký, který vydává vaše nervová soustava a jeden hluboký, jejž má na svědomí krevní oběh,“ zmiňuje několikrát John Cage v knize Silence.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz