Článek
Tunel z hlavního nádraží pod tehdy samostatnou obcí Vinohrady byl v Praze konce 19. století nutností. Ten první byl zprovozněn už v roce 1871. Nutno podotknout, že v té době se jednalo o ruční ražbu tunelu o celkové délce téměř 1150 m. Přestože se již krátce po jeho otevření nacházely značné závady, praskliny a průsaky, úpravy do bezpečného stavu se dočkal až po 2. světové válce, kdy se také razily další dva tunely, druhý již za války, třetí krátce po ní.
Protože tato trať byla určena pro dálkové spoje do Českých Budějovic, první zastávkou na trase byla až Hostivař. Doprava ve městě však rychle houstne a je třeba zbudovat zastávku bližší. Z tohoto důvodu byla roku 1880 slavnostně otevřena dnešní zastávka Praha Vršovice, tehdy nazývaná jako Nusle.
Potřeby města si však žádaly kromě dálkového spoje do Českých Budějovic, aby z hlavního nádraží vedla kolej i na Smíchovské nádraží. I z tohoto důvodu vzniká v roce 1888 ještě bližší zastávka za výjezdem z tunelu, zastávka Praha Královské Vinohrady, společná pro trať na Smíchov i pro trať do Hostivaře.
Původně zde mezi rozbíhajícími se kolejemi stála pouze malá staniční budova. Po roce 1912 však došlo k její zasádní rekonstrukci a následnému prodloužení tramvajové dopravy až k Nuselským schodům.
Krásná secesní budova byla umístěna do dnešní ulice Bělehradská 407, kde stojí dodnes. Od roku 1944 však již neplní svoji funkci nádražní budovy. Zastávka Královské Vinohrady byla totiž s druhým vinohradským tunelem zrušena. Když kolem dní dnes projdete, ani vás nenapadne, že by se mohlo jednat o bývalé nádraží. Svoje kouzlo si ale zachovala.
Objevte i další neznámá místa Prahy
Ještě kousek dál směrem na Smíchov projíždí vlak kolem budovy bývalého nádraží Praha Vyšehrad ještě před přejezdem přes vyšehradský železniční most na druhý břeh Vltavy. Budova je z roku 1906 a najdeme ji v dnešní Svobodově ulici. Jako nádraží sloužila až do roku 1960. Přestože se jedná o kulturní památku, už desetiletí pouze chátrá a dnes je v dezolátním stavu. Její stav je až natolik tristní, že hrozí její zřícení.
V 80. letech 20. století sice proběhla její rekonstrukce, která však nebyla příliš pečlivá. Do budovy se brzy dostala voda, která začala nádraží devastovat. Pak už budova ležela ladem.
Když byla po roce 2000 prohlášena kulturní památkou, začaly České dráhy plánovat její prodej či pronájem. Došlo však k oddělení Správy železniční a dopravní cesty od Českých drah a následovala řada sporů o vlastnictví budovy. Zájem o odkup budovy měla i městská část Praha 2, ale nakonec byla budova prodána realitní společnosti s americkým vlastníkem.
Tato firma bez projednání s památkáři zničila v roce 2008 památkově chráněnou dřevěnou čekárnu, pokácela vzrostlé stromy a způsobila v areálu značné škody. Pokuty nový majitel budovy neuhradil a v roce 2021 na něj byla uvalena exekuce. Městská část Praha 2 se chystá přihlásit do případné dražby.
Doufejme, že se překrásná nádražní budova bývalého nádraží Prahy Vyšehrad dostane do rukou tomu, kdo ji dokáže opravit, najde pro ni využití a zachová její jedinečný ráz pro budoucí generace. Byla by opravdová škoda, kdyby se budovu již nepodařilo zachránit.